تئاتر "هزاران دست" روایتی متفاوت از وقایع بعد از عاشورا و حماسه‌آفرینی مختار

تئاتر "هزاران دست" روایتی متفاوت از وقایع بعد از عاشورا و حماسه‌آفرینی مختار

واقعه کربلا به قدری در خود حوادث و درس‌های عمیقی دارد که بارها هنرمندان از این واقعه تاریخی نمایش و فیلم‌های بسیاری ساخته‌اند، افرادی که هر کدام سعی کرده‌اند این واقعه را نگاه ویژه‌تری داشته تا نه تنها ادای دِین نسبت به امام و پیشوای خود داشته باشند بلکه وظیفه دینی خود در برابر آشنایی جوانان با مذهب و ابعاد مختلف آن را نیز به نمایش بگذارند.

به اعتقاد کارشناسان تئاتر نمایش‌های مذهبی به مخاطب‌سازی کمک می‌کنند و این در حالی است که برخی از نمایش‌های مذهبی عمق کم و تاریخ مصرف‌دار هستند که باید این ضعف را برطرف کرد.

اگر چه هنرمندان تئاتر معتقدند در حال حاضر باید به سمت و سویی برویم که در همه ایام نمایش‌هایی با موضوع و رویکرد مذهبی داشته باشیم و آن را اختصاص به روزهای خاص ندانیم زیرا دین و مذهب همواره با تئاتر همراه بوده و حتی تئاترهای یونان باستان هم براساس اعتقادات و باورهای دینی مردم آن سرزمین بوده و دین و مذهب جزو جدانشدنی هنر نمایش است.

این موضوع مقدمه‌ای شد تا نمایشی مذهبی که هم‌اکنون نیز در اصفهان نمایشی تحت عنوان " هزاران دست" در حال اجرا است، نمایشی که واقعه پس از عاشورا را به نمایش می‌گذارد.

جالب اینکه این نمایش به گونه‌ای است که باز هم پای مختار را به معرکه کشانده، به گفته محمدرضا رفیعی که کارگردانی و و نویسندگی اثر را به عهده دارد، این نمایش روایتگر حوادث پس از عاشورا است که در خلاصه آن آمده که عدی بزرگ قوم حاتم طایی به اصرار همسر حکم ابن طفیل به نزد مختار ثقفی می‌رود تا بی‌گناهی شوهرش را در واقعه کربلا ثابت کند، ولی عدی در مواجه با مختار و یارانش از ماجراهایی آگاه می‌شود.

در این نمایش جلال احمدی، حسنعلی عرب، اسماییل عسگریان، علی عابدی، بهاره خیری، فاطمه حسینی، شادی تیموری، بنیامین صفدری، امیر حسینی، سجاد زارعی، مهدی ربیعی، علی اسکندری و متین احمدی در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

این نمایش از 4 تا15 اسفندماه هر روز ساعت 19:30 در محل تالار هنر واقع در میدان لاله به نمایش در آمد.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها