کاهش مهاجرت، با توسعه روستاهای کهگیلویه و بویراحمد

« 2 هزار و 285 روستای کهگیلویه و بویراحمد 595 روستا خالی از سکنه شده است.» این خبر در حالی از سوی «سید خدادوست موسوی» اعلام شده که سال‌ها پیش زنگ خطر مهاجرت از روستاهای استان به‌صدا درآمده بوده است.

کاهش مهاجرت، با توسعه روستاهای کهگیلویه و بویراحمد

توسعه زیرساخت‌های لازم
هر چند برخی مسئولان استانی از توسعه زیرساخت‌های لازم برای جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه روستاییان خبر می‌دهند، اما به‌نظر می‌رسد، این اقدامات کافی نبوده و نتوانسته آن‌طور که باید آنان را راضی به ماندن در روستاها بکند. با وجود اینکه برخی روستاهای خالی از سکنه، امکانات اولیه زندگی را داشته‌اند، اما روستاییان داشتن شغل برای گذراندن امرار معاش را ضروری‌تر از جاده آسفالته می‌دانند. از همین رو حتی امکانات زیرساختی نیز نتوانسته آنان را پایبند ماندن در دیار آبا و اجدادی بکند.

اولویت روستاییان مهاجر، داشتن شغل ثابت است
موسوی در این زمینه می‌گوید: 44.3 درصد جمعیت این استان را روستاییان با جمعیت حدود 315هزار و 486 نفر تشکیل می‌دهند، از این‌رو توجه به بخش روستایی باید از مهم‌ترین برنامه‌های مسئولان باشد.

خشکسالی از دلایل اصلی مهاجرت
این مقام مسئول به بحران آب در استان اشاره کرده و می‌افزاید: اگرچه کهگیلویه و بویراحمد سومین استان کشور از لحاظ روان آب هاست، اما خشکسالی سبب شده در بسیاری از روستاها حتی تأمین آب آشامیدنی به سختی انجام شود. البته برای رفاه مردم، آبرسانی سیار در دستور کار قرار گرفته و هم‌اکنون 225 روستا با جمعیت حدود 29 هزار نفر با تانکر آبرسانی می‌شود.

تنها 2 روستای بالای 20 خانوار راه ارتباطی مناسب ندارند
وی در خصوص وضعیت راه ارتباطی روستاهای استان، می‌گوید: شرایط توپوگرافی این استان با دیگر نقاط کشور متفاوت است و هزینه اجرای طرح‌های راهسازی به علت کوهستانی بودن بیشتر از استان‌هایی است که هموار هستند، با وجود این یکهزار و 641 روستا دارای راه ارتباطی است. در حال حاضر تنها 2 روستای «نسه کوه» دهستان زیلایی و «سرتنگ لیراب» بخش دیشموک از مجموع روستاهای دارای سکنه استان فاقد راه ارتباطی است.

حمایت دولت برای پیشگیری از مهاجرت
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای کهگیلویه و بویراحمد تصریح می‌کند: در دولت تدبیر و امید برای پیشگیری از مهاجرت از روستاها به شهرها تسهیلاتی از محل صندوق توسعه ملی با کارمزد پایین و بازپرداخت بلند مدت بهروستاییان اختصاص یافته است.

انتخاب «لنده» به‌عنوان دومین پایلوت اقتصاد مقاومتی کشور
موسوی با اشاره به اینکه تعدادی از روستاهای استان که مدرسه در آنها ساخته شده هم‌اکنون خالی از سکنه شده، ادامه می‌دهد: سعی شده برای روستاهای زیر 20 خانوار نیز مدرسه ساخته شود تا هیچ دانش‌آموزی از تحصیل محروم نشود. همچنین دومین طرح پایلوت اقتصاد مقاومتی کشور بعد از قلعه گنج کرمان در شهرستان لنده با مدیریت بنیاد علوی اجرا می‌شود و در تلاش هستیم تا با توسعه امکانات در این شهرستان و دیگر نقاط استان شیب مهاجرت را معکوس کنیم.

منبع: ایران آنلاین

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها