دستور معاون محیط زیست برای بررسی کلیپ مالچ پاشی در زیستگاه آهو

در پی انتشار کلیپی در فضای مجازی از مالچ پاشی زیستگاه آهو در میش داغ خوزستان، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست دستور بررسی سریع این موضوع را صادر کرد.

دستور معاون محیط زیست برای بررسی کلیپ مالچ پاشی در زیستگاه آهو

حمید ظهرابی در نامه‌ای به مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان اعلام کرد که در اسرع وقت صحت و سقم‌ تصاویر منتشره در فضای مجازی در خصوص مالچ پاشی زیستگاه آهوی شنی را بررسی و درصورت صحت با عوامل آن برخورد کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، منطقه میشداغ از زیستگاه‌های اصلی پستاندارانی از جمله آهو، قوچ و میش و پرندگانی مانند هوبره است علاوه بر آن پرندگانی نظیر کبک، تیهو، کبوتر، باقرقره و ... در این منطقه به تعداد فراوان وجود دارد. از آنجا که این محل زیستگاه مهم حضور گونه‌های حمایت شده استان خوزستان به‌خصوص آهو است، به عنوان منطقه حفاظت شده انتخاب شده است.

این منطقه مابین شهرهای بستان و عبدالخان قرار گرفته در غرب استان خوزستان است. مساحت منطقه حدود ۵۵۰۰۰ هکتار در سطح ( به استنثناء ناهمواری‌ها) است.

آهوی شنی با نام انگلیسیArabian sand Gazelle و نام علمی Gazella Marica گونه جدیدی از آهو است. این جانور را پیشتر زیر گونه‌ای از آهوی ایرانی (G.sungutturosa) می دانستند اما با انجام مطالعات ژنتیکی از آن جدا و به عنوان گونه‌ای جدید معرفی شد.

این گونه از آهوی ایرانی کوچک‌تر است و طول شانه و بدن آن به ترتیب به ۶۰ و ۹۷ سانتی‌متر می‌رسد. این گونه در معرض تهدید است و در طبقه آسیب‌پذیر قرار دارد. جمعیت جهانی آن حدود ۲۰۰۰ راس برآورد می‌شود. پراکنش آن از جنوب شرق ترکیه تا شبه جزیره عربستان است.

پراکنش این گونه در ایران در حوزه استان‌های خوزستان و ایلام است. هنوز مطالعات ژنتیکی بیشتری برای برآورد دقیق حوزه پراکنشی آن نیاز است.

منبع: ایسنا

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها