بادهای ۱۲۰ روزه در شمال سیستان و بلوچستان ادامه دارد

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: وزش بادهای ۱۲۰ روزه در شمال سیستان و بلوچستان همچنان ادامه دارد.

بادهای ۱۲۰ روزه در شمال سیستان و بلوچستان ادامه دارد

محمود دیانتی پیش از ظهر امروز در جلسه فرماندار زابل با کارشناسان هواشناسی سیستان و بلوچستان که در محل فرمانداری ویژه شهرستان زابل برگزار شد، اظهار داشت: از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه در زابل ۱۳ روز همراه با پدیده طوفان و گردوخاک و ۱۱۱ روز همراه با باد و گردوخاک بوده است.

وی در ادامه به کاهش نزولات جوی در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: به طور کلی ۳ سامانه بارشی شامل سامانه مدیترانه ای، سودانی و مونسون هند استان را تحت تأثیر قرار می دهد که متأسفانه سیستان و بلوچستان در انتهای فعالیت این سامانه های بارشی قرار گرفته است.

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: این شرایط سبب شده تا به طور معمول موج های تضعیف شده به استان برسند و فعالیت کمی داشته باشند. از طرف دیگر نبود ارتفاعات مؤثر نیز سبب شده تا شرایط اجباری صعود در هوای مرطوب و مناسب جنوب و مرکز شکل نگیرد و رطوبت دریافتی از سامانه آب و هوایی مونسون هند تقریباً بلااستفاده باقی بماند.

وی گفت: همین شرایط سبب شده تا میانگین بارندگی بلند مدت زابل که بیش از ۵۵ سال داده آماری دارد، حدود ۵۰ میلی متر باشد. شرایطی که در سال های مختلف بسیار متغیر است. برای نمونه در آستانه پایان سال زراعی جاری فقط ۱۰ میلی متر باران در این شهر باریده است.

دیانتی باروری ابرها برای افزایش بارندگی در استان را کم اثر و بدون صرفه اقتصادی برشمرد و گفت: بیلان بارورسازی ابرها بسیار ناچیز است و با صرف هزینه های سنگین در این بخش، خروجی مناسبی ندارد و مشکلات کم آبی و کم بارشی استان را رفع نمی کند.

وی در بخش دیگری با اشاره به آسیب های بارور سازی ابر، تاکید کرد: در برخی موارد اگر بدون شناخت کامل از نوع ابر اقدام به باروری سازی شود، حتی ممکن است تأثیر منفی داشته و میزان بارش را کاهش دهد.

منبع: مهر

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها