حدود ۱۰ پلنگ ایرانی در سیستان و بلوچستان شناسایی شد

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون حدود ۱۰ پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده و ارتفاعات این استان شناسایی شده اند.

حدود ۱۰ پلنگ ایرانی در سیستان و بلوچستان شناسایی شد

وحید پورمردان اظهار داشت: پلنگ ایرانی از راسته گوشتخواران (carnivopa) و تیره گربه سانان (felidae) بزرگ با بدن دراز و باریک، دست ها و پاهای قوی، پنجه ها و ناخن های بزرگ، گوش هایی کوتاه و دم دراز است.

وی ادامه داد: همه ساله از شهریور به مدت ۳ ماه فصل جفت ‌یابی و جفت ‌گیری گونه‌ پلنگ ایرانی در زیستگاه های استان سیستان و بلوچستان شامل منطقه حفاظت شده «کوه بیرک»، منطقه شکار ممنوع «بزمان»، ارتفاعات شهرستان های سرباز، نیکشهر و غیره آغاز می شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به تداوم خشکسالی های پی درپی در استان و کاهش منابع غذایی حیات وحش، پلنگ ایرانی در این فصل جفت گیری قلمرو بسیار گسترده و وسیعی را برای جفت‌ یابی طی می کند و احتمالا در این جا به جایی ها با جوامع محلی که در نزدیکی قلمرو زیستی این گونه زندگی می ‌کنند نیز مواجه شوند.

وی از مردم سیستان و بلوچستان به ویژه عشایر و جوامع محلی که در نزدیکی زیستگاه های طبیعی این گونه‌ نادر و حمایت شده زندگی می کنند خواست از تردد و رفت و آمد غیر ضروری در ارتفاعات استان به عنوان زیستگاه های پلنگ ایرانی خودداری کنند.

منبع: مهر

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها