جشن ثبت جهانی یونسکو ذخیره‌گاه زیستی کپه داغ در شیروان

جشن ثبت جهانی ذخیره‌گاه زیست‌کره کپه داغ خراسان شمالی در یونسکو با حضور استاندار و جمعی از مسئولان کشوری و استانی در منطقه عشایری گلیل از توابع بخش مرزی سرحد شهرستان شیروان برگزار شد.

جشن ثبت جهانی یونسکو ذخیره‌گاه زیستی کپه داغ در شیروان

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در جشن ثبت جهانی ذخیره‌گاه زیست‌کره کپه داغ خراسان شمالی در یونسکو که با حضور استاندار و جمعی از مسئولان کشوری و استانی در منطقه عشایری گلیل از توابع بخش مرزی سرحد شهرستان شیروان برگزار شد، اظهار کرد: حدود ۱۷ میلیون هکتار در قالب ۲۸۱ منطقه حفاظتی در کشور داریم اما مهم‌ترین نقص در شیوه مدیریتی این مناطق کمرنگ بودن سهم جوامع بومی و محلی در صیانت از این عرصه‌هاست.

حمید ظهرابی افزود: قصد داریم برای نخستین بار در کشور با استفاده از تجارب موفق جهانی از مدل جدید حفاظتی بر مبنای مشارکت جوامع محلی در کپه داغ بهره گیریم.

وی حفظ و صیانت از تنوع زیستی ارزشمند منطقه، توسعه پایدار و فراهم کردن امکان بهره‌مندی پایدار معیشتی مردم بومی را از مزایای این رویکرد حفاظتی برشمرد و خاطرنشان کرد: منطقه گلیل و سرانی از حدود ۵۰ سال پیش حفاظت‌شده است اما از این‌ پس بر اساس الگوی جدید حفاظتی در آن عمل خواهد شد که مبتنی بر ایفای نقش مؤثر مردم در صیانت از منابع ملی است.

معاون دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو نیز ثبت جهانی ذخیره‌گاه زیستی کپه داغ خراسان شمالی را آغازی بر یک ماجرای بزرگ و سرآغاز یک رشته فعالیت‌های علمی با راه‌اندازی مرکز پژوهشی و کارگاه‌های علمی بین‌المللی توصیف کرد.

بهمن نامور مطلق با اشاره به گسترش مخاطرات زیستی که آینده زندگی بشر در کره زمین را تهدید می‌کند، تصریح کرد: توسعه مدنظر یونسکو توسعه‌ای مردم محور است؛ به این معنا که نه فقط باید از آب‌وخاک محافظت کرد، بلکه باید محور حفاظت را فرهنگ و آداب‌ورسوم مردم جوامع محلی دانست و از آن صیانت کرد تا ضمن جلوگیری از تخریب تنوع زیستی، از تنوع فرهنگی و میراث جامعه بشری نیز صیانت شود.

وی کپه داغ را یک بانک ژنتیکی برای جهان توصیف کرد و افزود: برای صیانت از این ذخیره ژنتیکی مردم باید ذینفع باشند و این امر هم با حمایت از رشد صنایع خلاقانه مردمی و میراث و صنایع فرهنگی منطقه میسر می‌شود.

محمدرضا خباز در این آیین با اشاره به اینکه ثبت جهانی این منطقه ارزشمند با تلاش عمومی حدوداً ۲ ساله میسر شده است، تصریح کرد: گلیل از سرزمین‌های پرافتخار منطقه است و ثبت آن به‌عنوان سیزدهمین زیستگاه ایران در یونسکو نعمتی است که باید شکرگزار آن باشیم.

وی افزود: از سنت‌های تغییرناپذیر الهی این است که شکر نعمت، نعمات را دوچندان می‌کند ولی کفران و استفاده نابجای آن موجب نزول عذاب و باز پس گرفتنش می‌شود.

استاندار خراسان شمالی وجود قابلیت‌های زیستی متنوع گیاهی و جانوری و مواهب طبیعی در منطقه گلیل و زیستگاه کپه داغ را نشانه عنایت خاص الهی به مردم این خطه و گوهری گران‌بها خواند.

وی با اشاره به فرایند دشوار مستندسازی ظرفیت‌های منطقه و اقناع سازمان بین‌المللی یونسکو برای ثبت جهانی این ذخیره‌گاه زیستی ارزشمند خاطرنشان کرد: از این‌پس با چشم بین‌المللی به این منطقه نگاه می‌شود و سازمان حفاظت محیط‌زیست هم نگاه ویژه‌ای بر مبنای کارهای علمی برای رشد منطقه و بهره‌مندی مردم از این ظرفیت خواهد داشت.

خباز از جمله آثار و نتایج ارزشمند ثبت جهانی کپه داغ را معرفی این منطقه به‌ویژه گلیل شیروان به گردشگران داخلی و خارجی و درآمدزایی آن برای مردم محلی دانست و گفت: امروز یک روز تاریخی و به‌یادماندنی و نقطه عطفی برای این سرزمین است و آینده روشن‌تری برای شیروان و کل استان خراسان شمالی رقم خواهد زد.

در پایان این مراسم از لوح و تمبر یادبود ثبت جهانی ذخیره‌گاه زیست‌کره کپه داغ، رونمایی شد و دست‌اندرکاران ثبت این رویداد و کارمندان نمونه محیط‌زیست استان تجلیل شدند.

منبع: فارس

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها