کانون پیشگیری از سرطان در کلینیک درمانی امام خمینی(ره) همدان افتتاح می‌شود

به گزارش خبرگزاری تسنیم سعید بشیریان بعد ازظهر امروز در همایش پیشگیری از سرطان اظهار داشت: آمار سرطان در ایران در مقایسه با کشورهای درحال‌توسعه آن‌چنان تعجب‌آور نیست.

وی افزود: این موضوع که ما هنوز وارد سونامی سرطان نشده‌ایم ما را امیدوار می‌کند اما نگرانی ما در آینده، نزدیک شدن به آمار جهانی معضل سرطان است.

معاون تحقیقات و پژوهش دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه اکثر سرطان‌ها ناشی از سبک زندگی است، عنوان کرد: سرطان هدیه مدرنیته است به همین دلیل هر چه زندگی مدرنیته پیش می‌رود، سرطان هم افزایش می‌یابد که هدف ما نیز در این عرصه آگاه‌سازی اقشار مختلف جامعه است.

وی بیان کرد: سرطان ریه، سینه، روده بزرگ و پروستات جز شایع‌ترین سرطان‌ها هستند اما نکته مهم کنترل و پیشگیری بسیاری از سرطان‌ها است که ما می‌توانیم با آموز‌ش‌هایی در زمینه سرطان، از مرگ و میر، 189 میلیون انسان در سال 2035 جلوگیری کنیم.

بشیریان با اشاره به نقش عوامل محیطی و ارثی در بروز سرطان ابرازکرد: عوامل محیطی با تغذیه مناسب، عدم مصرف دخانیات، الکل و جلوگیری از چاقی قابل کنترل هستند.

وی با بیان اینکه اگر بتوانیم سبک زندگی را تغییر دهیم از بروز بسیاری از سرطان‌ها نیز جلوگیری می‌کنیم، اظهار داشت: متأسفانه در ایران سالیانه 95 هزار نفر به سرطان مبتلا شده وبیش از نیمی از این افراد نیز فوت می‌شوند.

معاون تحقیقات و پژوهش دانشگاه علوم پزشکی در رابطه با ایجاد ترس از اوج گرفتن بیماری سرطان در میان مردم، افزود: ترساندن بیش‌ازحد مردم در این زمینه مخل بوده و آموزش پذیری را کاهش می‌‎دهد بنابراین ما باید تغییر را ایتدا در فرد، بعد در خانواده و سپس در جامعه ایجاد کنیم.

وی فعالیت‌های فیزیکی- تحرک و تغذیه مناسب را دو عامل پیشگیری از سرطان دانست و اظهار داشت: عدم استفاده از دخانیات، تغذیه مناسب، فعالیت‎‌های فیزیکی و تفریحات سالم از عوامل کنترل‌کننده‌ سرطان بوده در صورتی که ذات انسان به سمت رفتارهای ناسالم و خطرآفرین است.

بشیریان با تاکید بر اینکه قوی‌ترین و بهترین قوانین در زمینه مبارزه با دخانیات در کشور ایران وجود دارد، تصریح کرد: ما در این عرصه خلا قانونی نداریم بلکه با عدم رعایت قوانین روبه‌رو هستیم و می‌توانیم بدون مصرف دخانیات، الکل و جلوگیری از چاقی تا 90 درصد از ابتلا به سرطان پیشگیری کنیم.

وی گفت: آموزش‌ها در زمینه سرطان باید از همان دوران پیش از دبستان آغاز شود چرا که عدم تحرک و فعالیت کودکان زمینه ایجاد سرطان را افزایش می‌دهد و به همین دلیل نسل بعدی ما بیشتر در معرض ابتلا به سرطان هستند.

معاون تحقیقات و پژوهش دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به افتتاح کانون پیشگیری از سرطان در همدان ، هدف از برپایی این آن را آموزش و پیشگیری در زمینه سرطان دانست و افزود: اگرچه پیشگیری امر بسیار مهمی است اما در صورت ابتلا به سرطان درمان به‌موقع حائز آن اهمیت دارد.

وی با قدردانی از همکاری موسسه دارالایتام مهدیه و مجمع خیرین بیان کرد: مجمع خیرین سلامت امسال برای آگاهی بخشی به مردم و افزایش اطلاعات عمومی 6 هزار علاقه‌مند خانم را در زمینه سرطان سینه آموزش داده است.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها