نگاه اجمالی به انتظارات و مطالبات مردم خوزستان از منتخبین مجلس دوازدهم

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی یازدهم اسفندماه سال جاری در تمامی نقاط کشور از جمله خوزستان برگزار شد و نمایندگان استان در این دوره مشخص شدند.

نگاه اجمالی به انتظارات و مطالبات مردم خوزستان از منتخبین مجلس دوازدهم

علیرضا عبدالله نژاد فعال رسانه ای در هفته نامه زادبوم نوشت؛

مردم استان خوزستان از برگزیدگان این دوره انتظارات و مطالباتی دارند که در این نوشتار به برخی از مطالبات مردم استان از نمایندگان که بزعم نگارنده از اهمیت خاصی برخوردارند پرداخته می شود. 

۱. به نظر می رسد یکی از مهم ترین انتظارات مردم کشور و من جمله شهروندان خونگرم خوزستانی بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی آنان باشد.

 مردم به تغییر و بهبود شرایط موجود در حوزه معیشتی خود دلبسته اند و  به این امید پای صندوق رای حاضر شده اند تا نمایندگان منتخب با نظارت دقیق تر و وضع قوانین تسهیل گر در حوزه اقتصاد آینده روشن و امیدوار کننده ای برای آنان رقم بزنند.

همه طیف های گوناگون سیاسی و فعالان اقتصادی و اجتماعی بر این باورند که وضعیت موجود اقتصادی قابل دفاع نیست و سفره مردم روز به روز کوچک تر می شود.

 لذا انتظار از نمایندگان مجلس دوازدهم به شکل عام و منتخبین خوزستان به شکل خاص این است ‌که با نظارت مستمر و ارائه طرح های اقتصادی راهگشا در مسیر بهبود وضعیت اقتصادی مردم حرکت و تحولی موثر  در این حوزه را به ظهور و بروز برسانند.

۲. آغاز به کار مجلس دوازدهم با سال پایانی دولت سیزدهم توامان شده است . معمولا سال های پایانی فعالیت دولت ها؛ از تحرک و جهش کمتری برخودار می شود. 

به عبارت دیگر اغلب شاهد کاهش انگیزه فعالیت و در نتیجه کاهش لوایح اقتصادی و عمرانی و...  از سوی دولت در سال آینده خواهیم بود.

 این مساله مسئولیت نمایندگان مجلس جدید را مضاعف می کند و این انتظار از آنان می رود که با ارائه طرح های  راهگشا و خلاقانه در حوزه های مختلف و وزارتخانه های گوناگون دولت را به تحرک بیشتر وادارند تا در سال پایانی خدمت دولت سیزدهم شاهد رخوت و خمودگی از سوی دولتمردان نباشیم .

۳. یکی از انتظارات و مطالبات به حق مردم شریف استان خوزستان از نمایندگان در تمامی ادوار مجالس شورای اسلامی تلاش در جهت ایجاد اشتغال پایدار از طریق فعال شدن ظرفیت های بیشمار این استان در حوزه  های گوناگون صنعتی ؛ گردشگری ، تولیدی ؛ خدماتی ، نفتی و فرهنگی هنری است.

 آنان همواره می گویند چرا خوزستانی که سهم بزرگی و بی همتایی در تولید ناخالص ملی کشور دارد و درصد بسیاری از منابع درآمدی کشور را در خود جای داده است باید از نرخ بالای بیکاری رنج ببرد. 

متاسفانه  خوزستان به یکی از استان های مهاجرفرست تبدیل شده است و هر ساله تعدادی زیادی از نخبگان و سرمایه های انسانی و بومی به دلیل مشکلات اقتصادی و عدم رفاهیات کافی از خوزستان به مقصد سایر استان کشور و حتی خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران سفر می کنند که این مساله می تواند در آینده لطمات و آسیب های جبران ناپذیری در روند توسعه پایدار استان وارد کند.

 انتظار از نمایندگان منتخب خوزستان این است که با تصویب قوانین و ایجاد رفاهیات و مشوق های لازم مانع رشد فزاینده روند مهاجرت نخبگان شوند.

۴. یکی دیگر از انتظارات و مطالبات مردم شریف خوزستان بویژه شهرهای شمالی این استان ، اجرای کامل  طرح ۵۵۰ هزار هکتاری موسوم به طرح مقام معظم رهبری است .

 متاسفانه علیرغم وجود منابع خدادادی و زمین های حاصل خیر در شهرهای شمالی، این منطقه از اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری محروم مانده است و این انتظار از نمایندگان منتخب وجود دارد که با رایزنی ها و تلاش های خود بتوانند ضمن تامین حق آبه این طرح در شهرهای شمالی استان بودجه لازم را برای آن از مجاری مختلف از جمله صندوق توسعه ملی و دیگر منابع دولتی و حاکمیتی تامین کنند تا شاهد رونق بخش کشاورزی و ایجاد اشتغال پایدار و توسعه صنایع پایین دستی حوزه زراعت باشیم.

۴. جلوگیری از انتقال آب از سرچشمه های کارون هم همواره از مطالبات به حق مردم استان خوزستان است. آنها معتقدند به میزان مصرف آب شرب انتقال آب از سرچشمه های کارون و دز مانعی ندارد اما آنچه مردم این استان را نگران کرده است حفر و ایجاد تونل های متعدد و غول پیکر برای انتقال آب از سرچشمه های کارون برای مصارف کشاورزی و صنعتی فلات مرکزی ایران است.

مردم استان خوزستان معتقدند وجود رودخانه های متعدد در استان یک نعمت خدادادی است ‌که باری تعالی برای رشد و توسعه این استان این موهبت را ارزانی داشته است لذا اولویت اول  برای استفاده بهینه و صحیح از این موهبت

الهی مردم شریف خوزستان هستند.

  این استان به فرموده مقام معظم رهبری ظرفیت احیای ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی را در خود جای داده است لذا این اقتضا وجود دارد که ابتدا این ایده و نظر معظم له در استان اجرایی شود و در صورت آب مازاد آب به سایر استان ها و فلات مرکزی کشور منتقل شود.

خوزستان به فرموده بنیانگذار جمهوری اسلامی دین خود را به اسلام و ایران ادا کرده است و حال مسئولان باید دین خود را  به این استان ادا کنند .

۵. استفاده از سرمایه های انسانی بومی نیز یکی از انتظارات و مطالبات شایسته مردم استان خوزستان است.

 مردم خوزستان  از حضور مدیران پروازی و حتی کارشناسان غیربومی به خصوص در حوزه صنعتی و پتروشیمی با وجود داشتن افراد تحصیلکرده بومی در استان انتقاد و گلایه دارند و تدوام این مساله را باعث سرخوردگی و ناامیدی سرمایه های انسانی و استعدادهای درخشان جوان این خطه می دانند.

 از منتخبین مجلس دوازدهم از خوزستان انتظار است که با ورود خود این معضل را نیز مرتفع کنند و با ایجاد قوانین لازم مانع از گسترش و سرازیر شدن  نیروهای غیربومی و مدیران پروازی به استان خوزستان شوند. 

۶. در حوزه آموزش و پرورش نیز استان خوزستان نیاز به جهش و تحول شگرف دارد.‌

جایگاه سی و یکم کشور در این حوزه همیشه مایه شرمساری مردم استان خوزستان شده است . از نمایندگان منتخب به خصوص نمایندگان حوزه اهواز که خود از قشر فرهنگی هستند این انتظار می رود با بازنگری در این حوزه  و اتخاذ تصمیمات صحیح ؛ آغازگر تحولات مثبت و ارتقای جایگاه و شایسته در حوزه آموزش و پرورش و فرهنگ باشند .

۷. ایجاد رفاهیات و تفریحات سالم را نیز باید به مطالبات مردم شریف خوزستان اضافه کنیم.انها بر این باورند که علیرغم وجود اماکن تاریخی و مناطق گردشگری و وجود رودخانه های کارون، کرخه و دز ، از  وجود اقامتگاه های سنتی و مدرن متناسب با استعدادها و ظرفیت های آن بی بهره هستند .این انتظار از نمایندگان منتخب خوزستان در مجلس شورای اسلامی است که زمینه را برای جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی در اهواز و سایر شهرهای استان فراهم کنند تا شاهد اجرایی شدن ظرفیت ها و استعدادهای در حوزه گردشگری ، رفاهی و خدماتی  در استان باشیم .

 متاسفانه خوزستان در حوزه جذب سرمایه گذار بخش خصوصی کارنامه قابل دفاع ندارد و این مهم باید  در اولویت کارهای منتخبین ملت در خوزستان باشد.

۸. همگرایی و هم افزایی و عدم پرداختن به مسائل حاشیه ای و دوری گزیدن از اختلافات سیاسی و قومی یکی از انتظارات و مطالبات شایسته مردم استان خوزستان از نمایندگان منتخب خود است. 

آنها اذعان می کنند نمایندگان خوزستان با الگوگیری از سایر نمایندگان مجلس استان ها ؛ باید همه بر مساله تامین منافع استان و دفاع جانانه از آن متحد، مصمم و همگرا باشند و اجازه ندهند اختلافات سیاسی و سلیقه ای مانع از پیگیری و دفاع از مصالح و منافع عمومی مردم استان خوزستان شود.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها