رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان:

گردوی تویسرکان ثبت جهانی شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: نظام کاشت، داشت و برداشت گردوی تویسرکان توسط سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به ثبت جهانی رسید.

گردوی تویسرکان ثبت جهانی شد

رضا بهرام لو با اعلام این خبر افزود: باغات سنتی گردوی تویسرکان به عنوان پنجمین نظام میراثی مهم کشاورزی جهان (جیاس) از کشورمان در فائو ثبت شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: میزان برداشت گردو در تویسرکان حدود ۱۷ هزار تن است و کیفیت این محصول مطابق با آزمایشات انجام شده و گزارش های مرکز تحقیقات کشاورزی در سطح جهان کم نظیر است.

وی اظهار کرد: ثبت جهانی گردوی تویسرکان بدون شک به حفظ و ارتقای کاشت،داشت و برداشت این محصول به عنوان یک گنجینه سبز در استان همدان کمک خواهد کرد.

این مسوول افزود: مطالعات علمی مربوط به ثبت جهانی این محصول از سوی موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی انجام شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان یادآور شد: قبل از این نیز انگور ملایر از استان همدان در نظام میراثی کشاورزی جهان(جیاس) به ثبت رسیده بود.

تویسرکان یکی از شهرستان های استان همدان است و در ۹۰ کیلومتری دامنه جنوبی کوه الوند واقع شده است.

این شهرستان با برخورداری از بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار باغ های گردو و تولید این محصول با مرغوبیتی در مقیاس بین المللی، پایتخت گردوی ایران نام گرفته است.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    بخاطر گرانی ثبت جهانی شد که حتی خود ایرانی توانایی خرید نداره؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها