فرش سبز نیشکر پیش‌پای دشت خوزستان

همگام با تولید شکر، یک پای ثابت اقدامات صنعت نیشکر، صیانت از محیط زیست است، اقدامات سبز این صنعت در چند سال اخیر موجب شده که نامش در صدر صنایع سبز قرار گیرد، این اقدامات، نه تنها در توجه به مناطق پیرامونی جلوه گر شده، بلکه در صنعت بسته بندی محصولات نیز نمود داشته است.

فرش سبز نیشکر پیش‌پای دشت خوزستان

مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر ضمن اشاره به اینکه این شرکت به دنبال حفظ محیط زیست و کمک به توسعه هر چه بیشتر آن است، با بیان اینکه بسته بندی شکرهای طعم دار از جمله مواردی است که در این صنعت محقق شده است، گفت: شکرهای تولیدی با طعم های مختلف، در بسته بندیهایی تکنفره سازگار با محیطزیست عرضه میشوند که تجدیدپذیر هستند.

عبد علی ناصری افزود: این شرکت به محیط پیرامون، نگاهی توأم با حفظ طبیعت آن داشته است؛ پمپاژ ۳۰ مترمکعب در ثانیه آب از رودخانه کارون به تالاب شادگان از طریق کانالهای نیشکر، اقدامی در این راستاست.

وی با بیان اینکه شرکت توسعه نیشکر بر پایه تعهد اجتماعی به مناطق همجوار، تأمین بخشی از حقابه تالاب شادگان را در طول سال عهده دار است، تصریح کرد:در حال حاضر با توجه به نقش ویژه این تالاب در اقتصاد، هیدرولوژی، گردشگری و اشتغال، بر اساس توافق انجام شده با محیطزیست و سازمان آب و برق خوزستان، ۳۰ مترمکعب در ثانیه، آب به تالاب شادگان پمپاژ می شود.

مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر پمپاژ آب رودخانه دز به «کرخه نور» از طریق کانال زهاب بر نیشکر دهخدا را از دیگر گام های صنعت سبز نیشکر بیان کرد و تاکید کرد: این طرح تابستان سال گذشته عملیاتی شد که با اجرای این طرح، حیات به چرخه ی زیستی منطقه بازگشت و همزمان با آن، آب روستاهای اطراف کرخه نور در محدوده شهرستان های حمیدیه و هویزه تأمین گردید.

از تولید زغال زیستی تا کشت متراکم اکالیپتوس

کارخانه تولید «زغال بریکت» از دیگر اقدامات صورت گرفته شرکت توسعه نیشکر است که مدیر عامل این شرکت در این رابطه عنوان کرد: تولید زغال بریکت طرحی دیگر در حوزه صیانت از محیطزیست است که در شرکت توسعه نیشکر اجرایی شده است.

عبد ناصری افزود: این کارخانه، ضمن ایجاد اشتغال، از آسیب های محیطزیستی ناشی از سوختن باگاس هم جلوگیری نموده و آن را به محصولی باارزش افزوده ی مناسب تبدیل کرده است. کارخانه تولید زغال، دومنظوره بوده و علاوه بر استفاده از ماده اولیه باگاس، از شاخ وبرگ درختان اکالیپتوس نیز استفاده می کند.

وی تاکید کرد: البته اینها تنها گامهای محیطزیستی صنعت نیشکر نیست و در این صنعت، اقدامات ماندگار دیگری هم انجام شده است، مانند کشت صنعتی و متراکم «اکالیپتوس» در کشت و صنعت های نیشکری، اقدامی مهم است که در کنار ایجاد محیطی مفرح، زراعت چوب را نیز رونق بخشیده و درعین حال، تولید تجاری «اسانس» نیز در ردیف محصولات غیرنیشکری درآمده است.

تنوع زیستی حیاتوحش در مزارع نیشکر

مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر، گسترش فضای سبز از سوی این شرکت را از دیگر اقدامات در راستای حفظ محیط زیست عنوان کرد و افزود: این اقدام موجب تنوع زیستی حیات وحش و گونه های مختلف پرندگان در منطقه شده است.

وی تصریح کرد: کاشت درختان در کنار محیط سرسبز مزارع نیشکر، موجب ایجاد محیطی مناسب برای بازگشت حیات وحش مهیا شده که در نتیجه آن، پستاندارانی مانند گراز، گربه وحشی، شغال، انواع جوندگان و پرندگان هم به این مناطق روی آورده اند.

عبدناصری با بیان اینکه توسعه فضای سبز و درخت کاری، صرفا به محیط درونی واحدهای نیشکری محدود نشده ، تاکید کرد: صنعت نیشکر در راستای مسئولیت های اجتماعی همگام با توسعه فضای سبز درون شرکتی، محیط پیرامونی را نیز مدنظر قرار داده و در همین رابطه، درختانی در حاشیه جاده اهواز به آبادان و خرمشهر کاشته شده است.

وی گفت: مزارع توسعه نیشکر سالانه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن دی اکسیدکربن از محیط جذب و ۹۰۰ هزار تن اکسیژن در محیط منتشر می کنند.

مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر افزود: تاکنون بیش از چهار میلیون اصله نهال در محیط داخلی و پیرامونی واحدهای نیشکری کاشته شده است که در کنار مزارع نیشکر، بزرگترین سطح سبز استان خوزستان را تشکیل میدهند.

وی با بیان اینکه اقدامات زیست محیطی صنعت نیشکر از تولید زغال زیستی تا کشت متراکم اکالیپتوس، برای حفظ محیط پیرامونی صورت می گیرد؛ تصریح کرد: این اقدامات علاوه بر حفظ محیط زیست، به ایجاد اشتغال و ارزش افزوده نیز کمک می کند و مبین تعهد شرکت نیشکر به صیانت از محیط زیست و مسئولیت اجتماعی است.

بزرگترین پروژه تصفیه پساب صنعتی

به گفته وی افتتاح بزرگترین پروژه تصفیه پساب صنعتی است که خردادماه سال گذشته با حضور معاون رییس جمهور و رئیس سازمان محیطزیست در شرکت خمیرمایه و الکل رازی افتتاح شد و با افتتاح آن، تحولی هم در حوزه اشتغال و هم در زمینه صیانت از محیط زیست صورت پذیرفت.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها