آبی که در خوزستان مدیریت نمی‌شود!

استان خوزستانی یکی از استان های دارای تنش آبی کشور است که طی سال های اخیر با این مساله دست و پنجه نرم کرده و به نوعی با چالشی جدی در بحث تنش آبی مواجه بوده است که اثرات آن بر حوزه تولید به ویژه تولید محصولات کشاورزی چشم گیر بوده و حتی گاهی زمینه ساز انتقاد و نارضایتی بسیاری از کشاورزان شده است.

 آبی که در خوزستان مدیریت نمی‌شود!

تابستان امسال با توجه به شرایط آبی که در حوضه های آبریز استان خوزستان وجود داشت، برنامه ای تحت عنوان الگوی کشت برای کشاورزان استان در نظر گرفته شد که به نوعی اعمال محدودیت هایی برای کشت های تابستانه بود و باعث شد تا کشاورزان آنطور که باید بتوانند کشت داشته باشند.

اعمال این محدودیت ها در بحث تخصیص آب به کشت های تابستانه از سوی سازمان آب و برق با رهاسازی مرحله ای آب از سدهای استان باعث شد که کشاورزان خوزستانی نسبت به سال های قبل تولید کمتری داشته باشند و در برخی از کشت ها مثل کشت برنج با محدودیت جدی مواجه شوند؛ در این میان اما سوالی جدی مطرح است که چرا آب به میزان کافی به کشت ها تخصیص داده نشد؟ این کار آیا به این دلیل بود که آب کافی وجود نداشت یا اینکه پیش بینی های هواشناسی برای آینده مطلوب نبود به دلیل نگرانی برای پاییز و بهار سال بعد آب رهاسازی نشد.

در این زمینه اکنون شاید بهتر می توان درخصوص این مدیریت اعمال نظر کرد زیرا مدیر کل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به پیش‌بینی هواشناسی در زمینه میزان بارندگی فصل پاییز گفت که"برنامه‌ریزی‌های لازم در زمینه تخلیه تدریجی و آنی ذخایر آبی پشت سدهای استان برای مدیریت و کنترل سیلاب انجام شده و جای نگرانی وجود ندارد". این جملات به معنای این است که آب در سدها بوده و با توجه به نگرانی هایی که وجود داشته آب به میزان بیشتر رهاسازی نشده است.

اعمال مدیریت آب در استان خوزستان یک مساله بسیار جدی است که باید در سال های آینده بسیار با دقت بیشتری مورد توجه قرار بگیرد زیرا اگر آبی در سدها وجود داشته باشد می توان با اعمال یک مدیریت صحیح از سوی مسئولان مربطوه هم کشت های تابستان را در استان با بالاترین میزان انجام داد و هم شرایط سدها را برای بارندگی های پاییزی مهیا کرد تا به یکباره نگران پر شدن سدها و رهاسازی آب در استان و احتمال وقوع سیلاب نباشیم.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها