رییس پارک علم و فناوری خوزستان:

برخی فقط از کلیدواژه دانش بنیان بهره برداری می‌کنند

رییس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: بحث فناوری یک فرهنگ و باور است اما متاسفانه برخی فقط از کلیدواژه دانش‌بنیان در حال بهره‌برداری هستند.

برخی فقط از کلیدواژه دانش بنیان بهره برداری می‌کنند

محمد راضی‌جلالی روز چهارشنبه در نشست هم‌اندیشی به مناسبت روز خبرنگار در پارک علم و فناوری خوزستان به ارایه پیشنهادات پارک در حوزه هوشمندسازی شهر، کنترل ترافیک، فضای سبز و پسماند اشاره کرد و افزود: ادعا نمی‌کنیم همه مشکلات را پارک علم و فناوری حل می‌کند اما وقتی ظرفیتی در استان وجود دارد باید این ظرفیت مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: باید بدانیم بحث فناوری یک فرهنگ و باور است که توسط یک مدیر در صنعت اتفاق می‌افتد؛ بنابراین یک مدیر باید بداند با ورود فناوری چه میزان بهره‌وری افزایش می‌یابد و چالش‌ها تا چه میزان کاهش پیدا می‌کند. برخی از کلید واژه دانش‌بنیان فقط بهره‌برداری می‌کنند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه صنعت هسته‌ای یکی از حساس‌ترین صنایع در کشور محسوب می‌شود اما در آن به جوانان داخلی اعتماد می‌شود و اتفاقات خوبی نیز در آن رقم می‌خورد اما شرکت دانش بنیان در استان خوزستان مجبور می‌شود روی جنس خود برند چینی درج کند تا شرکت داخلی آن را خریداری کند.

وی همچنین به وجود صنایع ملی در استان اشاره کرد و گفت: با وجود این که برخی صنایع ملی هستند و با شرکت‌های دانش بنیان خارج از استان ارتباط دارند اما این مساله مانع تقویت ارتباط ما با این صنایع نمی‌شود. در یک مورد یکی از پارک‌های علم و فناوری در دانشگاه تهران تفاهمنامه‌ای با منطقه آزاد اروند بسته بود که در این زمینه ورود کردیم و اجازه ندادیم این اتفاق بیفتد چراکه محوریت در حوزه فناوری با پارک علم و فناوری استان است.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان با انتقاد از شهرداری اهواز گفت: پارک علم و فناوری استان در حوزه شهری و شهرداری بارها اعلام آمادگی کرده که مکاتبات آن موجود است اما شهرداری اهواز سر از پارک علم و فناوری اصفهان درآورند که پس از این اتفاق نیز اعتراض خود را منعکس کردیم.

وی افزود: رسانه ثابت کرده که می‌تواند به عنوان یک مجموعه راهبر، تصمیم‌ساز و اثرگذار در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... نقش آفرینی کند. امروزه رسانه بخش مهمی از زندگی مردم را به خودش اختصاص داده است و با توسعه تکنولوژی کمتر کسی پیدا می‌شود که از اخبار و موضوعات پیرامون خود و حتی فراتز از مرزها بی‌اطلاع باشد.

وی رسانه را نهادی اثرگذار در تحقق آرمان‌های جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: در شرایطی که دشمن تمام تلاش خود را برای ناامید ساختن جوانان و نخبگان به کار بسته است موضوع امید آفرینی در رسانه بسیار مهم و قابل توجه است.

وی با بیان این که دشمنان با سیاه‌نمایی در داخل کشور و ارایه تصویر رویای و کاذب از آنسوی مرزها قصد دارند جوانان تحصیل کرده را به مهاجرت سوق بدهند توضیح داد: ما وجود مشکلات همچون مشکلات اقتصادی که معلول عوامل مختلفی است را انکار نمی‌کنیم اما دشمن با فضاسازی رسانه قصد دارد همه چیز را سیاه نشان دهد.

وی با اشاره به موفقیت‌های جوانان و شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌های مختلف همچون بهداشت و درمان، سلول‌های بنیادی، نانو و...گفت: دشمن وقتی اینگونه موفقیت‌های جوانان ما را می‌یبیندبرای این که خودش به نیروی متخصص دست یابد اقدام به سیاه نمایی برای سوق دادن آن‌ها به مهاجرت می‌کند.

وی جوانان و نخبگان را سرمایه یک کشور خواند و بیان کرد: رسانه‌های ما فضاسازی دشمن را می‌تواند با امید آفرینی پاسخ دهند و خنثی کنند. آفند باید از سوی رسانه‌های ما نسبت به رسانه‌های بدخواه صورت گیرد.

وی افزود: پیش از آنکه دشمن دست به کار شود رسانه باید توانمندی‌ها را به رخ دشمن بکشد قدرت علمی در کشور یک موضوع بازدانده برای دشمن محسوب می شود لذا باید در حفظ و تبیین این قدرت تلاش کنیم.

مسایل زیست محیطی یکی از دلایل اصلی مهاجرت از استان

وی به گزارشی در خصوص دلایل مهاجرت از استان خوزستان اشاره کرد و گفت: براساس مطالعه‌ای که یکی از اساتید دانشگاه در استان انجام داده است مسایل زیست محیطی یکی از مهمترین دلایل مهاجرت نخبگان در همه اقشار از استان خوزستان بوده و این موضوع را باید یک هشدار جدی دانست؛ از این رو باید اولویت را به سمت مدیریت کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی، مبارزه با ریزگردها و کاهش آلایندگی صنایع ببریم.

وی بیان کرد: تعداد شرکت‌های دانش بنیان در سال ۱۴۰۰ حدود ۸۴ شرکت بود که ۵۰ شرکت در ۱۴۰۱ به آن‌ها اضافه شد.

وی ادامه داد: استان خوزستان پیش از آنکه استانی نفتی باشد کشاورزی آن شناخته شده است. از این رو توسعه کشاورزی باید در استان اولویت باشد از حدود ۴۰۰ شرکت فناور ۵۰ شرکت به صورت مستقیم و تعداد دیگری نیز به صورت غیرمستقیم در حوزه کشاورزی فعال هستند.

وی دریافت مجوز پردیس علم و فناوریی کشاورزی و صنایع غذایی در ملاثانی شهرستان باوی و پیگیری تبدیل مرکز خلاقیت به مرکز رشد را از اقدامات خوب پارک علم و فناوری عنوان کرد.

وی همچنین طرح زراعت چوب و اختصاص۲۹۰ هزار هکتار زمین به این طرح، زنجیره خرمای استعمران به عنوان برند استان و زنجیره ارزش شیلات را از جمله اولویت‌های اقتصادی در استان عنوان کرد.

وی ادامه داد: پارک علم ‌و فناوری مسول ایجاد اشتغال نیست بلکه مسئول ایجاد ظرفیت است که با ظرفیت ایجاد شده تاکنون سه هزار و ۷۰۰ نفر در سال گذشته مشغول به کار شدند و از ابتدای امسال تاکنون نیز ۲۷۵ نفر اشتغالزایی انجام شده اما برای این که اشتغالزایی ها پایدار بماند نیاز است که از سوی صنایع به آن‌ها پروژه واگذار شود.

وی ادامه داد: قانون جهش تولید دست مدیران را باز گذاشته و اعلام کرده در حوزه فناوری و تولیدِ بارِ اول سازمان‌ها می‌توانند بدون مناقصه با آن شرکت قرارداد ببندندکه این موضوع یکی از حمایت‌های شرکت‌های دانش بنیان است.

وی تفویض اختیار برنامه‌ها وهزینه‌کرد بودجه پارک‌های علم فناوری توسط استاندار متناسب با شرایط زیست بوم هر استان را یک اتفاق خوب قلمداد کرد که با امضای تفاهم نامه میان معاونت علمی ریاست جمهوری و استانداران صورت گرفته است

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها