شهبازحسن پور، نماینده سیرجان و بردسیر در مجلس:

در سیرجان هنوز پروژه ها و برنامه های کلان متعددی داریم

شهباز حسن‌پور نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگویی، به پرسش‌ها درباره حوزه انتخابیه خود و مسائل کلان کشور پاسخ داده است.

در سیرجان هنوز پروژه ها و برنامه های کلان متعددی داریم

مشروح گفتگو را در ادامه بخوانید:

به فرموده حضرت اقاامسال سال رشدتولیدومهارتورم هست،نائب رئیس کمیسیون اقتصادی چه پیشنهاداتی دارند؟

نگاه مابه شعار رشد تولید و مهار تورم یک نگاه ویژه است و قدم اول را در بحث تقنینی در تصویب بودجه امسال با عدم افزایش سقف بودجه پیشنهادی دولت و کاهش مالیات ها و توجه خاص به اشتغال و حمایت از تولید و شرکتهای تولیدی دانش بنیان  و انقباضی نمودن بودجه برداشت و در طول سال نیز انشاالله با تصویب قوانین در راستای افزایش تولید و حمایت از فعالان اقتصادی و بهبود فضای کسب کار و تمام موالفه های موثر بر افزایش تولید و مهار تورم همرا و مدد کار سیستم اجرایی کشور در به انجام رسیدن این مهم است و ردر راستای وظیفه نظارتی خود نیز بسان چشم بینای مردم مانع از قانون گریزی یا اتخاذ تصمیم ها یا ایجاد شرایطی خواهیم شد که مانع از مهار تورم و رشد تولید باشد دولت هم باید در جهت تحقق شعار سال به عنوان یک اصل ابتدا تولید را سامان دهد و در اجرای سیاست های کلی اصل 44 از دولت تولید کننده ، دولت بازرگان ، دولت معدنکار ، دولت پیمانکار و دولت مداخله گر در همه زمینه ها به دولت اداره کننده وستادی تغیر ماهیت دهد و با مشارکت دادن مردم و بخش خصوصی در امورات کشور  رکن اصلی اقتصاد کشور را مردمی کند و به بیان دیگر در جهت کوچک شدن چندین لایه پوست اندازی کند تا چابک وچالاک و توانمند به رتق و فتق امور بپردازد دولت فربه بخش زیادی از درآمد کشور را صرف سر پا نگهداشتن خود می کند که همین می تواند  یکی ازعوامل اصلی رشد تورم و کاهش تولید باشد و لذا مردمی سازی اقتصاد، نهادینه سازی همراهی مردم با برنامه های اقتصادی، حمایت از سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی، افزایش منابع پایدار، اشتغال آفرینی، ارتقاء بهرهوری، شفافیت، حمایت از اقشار کمتر برخوردار، بهبود فضای کسب و کار، افزایش سرمایه گذاری داخلی و خارجی در کلان پروژهها، انضباط مالی و کاهش هزینههای تولید، ارتباط منطقی با حفظ اقتدار ملی با کشورهای دیگر بویژه کشور های منطقه بایستی در راس برنامه های دولت جهت تحقق شعار سال باشد

از طرح های معدنی وفولادی چه خبر؟ وچه اتفاقاتی دربردسیر و سیرجان دراین زمینه خواهدافتاد؟

سیرجان و بردسیردهههای گذشته از مناطق کمتر توسعه یافته بود و اثری از صنایع و معادن این خطه نبود. با اجرای سیاستهای کلان کشور و دولت و استفاده از ظرفیت شرکتها، با رشد تصاعدی شرکتهای زیرمجموعه گلگهر و گهر زمین،  ایمیدرو ،شرکتهای فولادی منطقه و بهبود وضعیت معیشت مناطق مختلف دو شهرستان روبرو هستیم. اکنون علاوه بر تولید پایدار و کمک به اقتصاد کشور در شرایط تحریمها، زمینه اشتغالزایی و بهبود وضعیت معیشتی دهها هزار نفر از مردم این خطه فراهم شده است.و به یکی از منطق استراتژیک و قطب آهن و فولاد کشور تبدیل شده ایم. واما این پایان راه نیست هنوز پروژه ها و برنامه های کلان متعددی در دستور کار داریم که به شکر خداوند منان در بازدیدی که هفته گذشته از این مناطق داشتم همه پروژه ها از سرعت خوبی برخوردار و از برنامه زمانبندی جلوترن و به سمتی در حرکتیم که کل تولیداتمان را با تکمیل زنجیره تولید و احداث کارخانجات تامین کننده قطعات و موارد مورد نیاز صنایع منطقه از خام فروشی و وابستگی خارجی و داخلی به سمت خودکفایی و تولید محصول نهایی گسیل دهیم که الحمد الله کلیه زیرساختها و ملزومات جهت تحقق هدف فراهم است و همت بلند مدیران سخت کوش و بومی منطقه نیز چاشنی آن گردیده

درحوزه تامین اب کشاورزی ومعادن چه خبر؟

با توجه به وضعیت خشکسالی مداوم جهانی و از جمله ایران و متعاقب آن چالشهای حاصل شده در بخش آب، موضوع تامین آب پایدار برای صنایع مختلف از جمله بخش معدن و صنایع معدنی مورد توجه جدی است.خدا را شاکریم که به عنوان خط شکن شعار خواستن توانستن را  به منضه ظهور رساندیم و با شرین سازی آب دریا و انتقال آن آب مورد نیاز صنایع معدنی و بزرگ فلات مرکزی ایران و بویژه سیرجان را از خلیج فارس تامین و با افتتاح فاز یک بحمد الله دیگر محدودیت و مشکلی در راستای نیاز صنایع بزرگ شهرستان سیرجان و توسعه آتی  آنها نداریم و در تکمیل این پروژه  و پس از به وجود آمدن باور می شود در مسئولین  خط دو شرین سازی و انتقال آب به فلات مرکزی ایران جهت حتی استفاده کشاورزی نیز مصوب و توسط دولت محترم درحال اجراست اما با توجه به واقع شدن شهرستانهای سیرجان و بردسیر در منطقه خشک با بارندگی میانگین سالانه  کمتر از  150میلیمتر  آب در این خطه حکم طلا دارد و باید در استفاده بهینه از آن با اصلاح الگوی کشت و استفاده از سیستم های مکانیزه و علمی آبیاری حد اکثر استفاده از منابع محدود آب فعلی را داشته باشیم باشد باشد که با سرعت گرفتن اجرای فاز دو پروژه شیرین سازی آب از خلیج فارس در آینده نزدیک دغدغه کشاورزان عزیز منطقه نیز کاهش یابد.

به سرمایه گذاران وفعالان اقتصادی چه پیامی دارید؟

به لطف خدای متعال سیرجان و بردسیر تبدیل به بهشت سرمایه گذاران و کار آفرینان گردیده و با فراهم نمودن کلیه زیرساخت ها و احداث شهرک های صنعتی بزرگ و کوچک تمام موانع را از سر راه سرمایع گذاران و کار آفرینان کنار زده ایم و علاوه بر صنایع معدنی پروژه ها و طرح های بزرگی در کشاورزی و صنایع وابسته ، گردشگری ، فرهنگی و ورزشی، سنگ و شیشه  محیا نموده ایم و طبق رویه قبلی به استقبال آنها رفته و از ابتدای کار قدم به قدم در کنار آنها تا به بهره برداری رسیدن

پروژه هایشان با آنها هستیم و آنها را تنها نخواهیم گذاشت و بیشترین مساعدت را در تامین مالی از طریق اعطاء تسهیلات کم بهره را نیز با آنها خواهیم داشت.

طرح نهضت ملی مسکن درحوزه انتخابیه به کجا رسیده؟

خدا را شکر با شروع به کار دولت جدید اقدامات خوب و گستردهای برای عقب ماندگی در ساخت مسکن شروع شد. درست است که ما در مجموع در کشور نیاز گستردهای برای ساخت مسکن داریم و تا رفع کامل این نیاز فاصله داریم اما بحمدالله اتفاقات نوید بخشی در حال رخ دادن است که حوزه انتخابیه اینجانب نیز از این قاعده مستثنی نیست و اتفاقا به نسبت دیگر شهرها وضع مطلوبتری دارد. در این خصوص ما فقط در روستاها بالغ بر سه هزار قطعه زمین واگذار کردهایم و قریب 140 هکتار زمین در شهرهای اقماری جهت واگذاری تملک شده است. همچنین افتخار دارم که اعلام کنم بیش از دو هزار واحد مسکونی در نقاط مختلف حوزه انتخابیه آماده بهره برداری است و یا مراحل مختلف واگذاری آنها طی شده و اکنون به مردم واگذار شدهاند. همچنین برای آینده نیز برای بیش از 16 هزار واحد تامین زمین صورت گرفته و عملیات احداث بیش از هفت هزار واحد مسکونی نیز در این دو شهرستان آغاز شد که برخی از این پروژه ها پیشرفت بیش از 70 درصدی را دارا هستند و در آینده نزدیک انشاالله آماده بهره برداری از آنها هستیم.

مردم سیرجان و بردسیر مطالبه گر بودند و هستن؟

بله بحمدالله مردم ما مردمی شریف، مومن، مطالبه گر و بصیری هستند و همه جا در همه مسائل همراه و یار و مددکار ما مسئولین بوده اند. خدا را شکر ما از ملتی فهیم و حکیم برخورداریم  و این مردم همیشه در همه صحنهها همراه و حتی جلوتر از مسئولین بوده اند و مسئولین نظام به حق باید منت قبول این مردم باشند که الحق و الانصاف ما ولی نعمتمان بسیار محجوبی داریم که اگر نبود صبر وبصیرت آنها نظام نمی توانست این مسیر سخت را بپیماید و امروز در این نقطه قرار نداشت. این مطالبه گر بودن و هوشیار بودن مردم ما بوده است که باعث شد جمهوری اسلامی از نهالی نو نهاد به درخت تناور و تنومند تبدیل شود. خدا را شاکرم که مردم سیرجان و بردسیر نیز از این قاعده هرگز مستثنی نبودند و در طول همه این سالهای مسئولیت بنده این مطالبه گری آنها بود که مانند چراغی بر سر راه من قرار داشت و کمک کرد که راه را با کیفیت هرچه بهتر و بیشتر پشت سر بگذاریم. این مطالبه گری آنها بود که به بنده کمک کرد که بتوانم خدمت گذار آنها باشم و برای هر اقدام و برنامه ای از نظر و مشورت آنها استفاده کنم.

باتوجه به سابقه طولانی مدت شمادرمجلس مهمترین مطالبات انها چی بوده؟

مردمی که زنده و شاداب باشند صاحب نظر خواهند بود و مشارکت در امر حکومت برای آنها در اولویت قرار خواهد داشت. مردمی که امر سیاسی و نظام سیاسی برای آنها مورد اهمیت باشد همواره سعی دارند که بر کیفیت نظر و اندیشه خود بیفزایند و در واقع این جمبه محثث خواهد شد که دیانت ما عین سیاست ما و سیاست ما عین دیانت ماست. خدا را شکر که از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی این بود که مردم را در امر حکومت شریک کرد و مومن واقعی را آنگونه تعریف کرد که نسبت به مسائل جامعه خود بی تفاوت نباشد و سعی کند در پیش برد امور آن موثر وشریک باشد. الحمدالله مطالبات آنها در حوزه منافع شخصی نبوده است و این نگاه وجود داشته که ابتدا به ساکن منفعت جمع و جامعه مورد هدف باشد و یکی از اصلی ترین آنها بحث حاکمیت قانون و عمل به اصول قانون اساسی بوده است. مایه شکر است که ما امروز مردمی داریم که قانون اساسی را می شناسد، به آن معتقد است و سعی می کند در هرچه بهتر اجرا شدن آن موثر باشد و این دغدغه را داشته باشد .

مسئله ارزشهای جامعه مسلمان ایرانی مسئله اصلی آنها بوده و به صورت پویا سعی کرده اند در آن کنشگر باشند و این جای بسی مباهات دارد که افراد جامعه اسلامی هرگز خود را جدا از یکدیگر نمی دانند و به دنبال سوژه فردیت نبوده اند که این خود نیز یکی از آموزه های اصلی دین مبین اسلام است. البته من به عنوان نماینده آنها شرمسارم که موفق نشدیم تمامی اهداف مورد نظر آنها را اجرا کنیم و این وظیفه مسئولان نظام را دو چندان می کند که بتوانند تلاش مضاعفی برای به ثمر رساندن این انتظارات داشته باشند.

ازحزب خدمتگزاران جمهوری اسلامی که حضرتعالی ازمهمترین موسس ان بودید!بگید؟"  هدف ،شعاروایدئولوژی ان چیست؟

 حزب خدمتگزاران ایران اسلامی "حزب خدمت " توسط جمعی از فرزندان این ملت و بمنظور خدمت بی منت ، عالمانه و بی وقفه بنیان گذاری شدده است با تجدید بیعت با آرمانهای حضرت امام سلام الله علیه و شهیدان سرافراز خصوصاً سید الشهدای مقاومت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی ،تمام مساعی خویش در جهت توسعه پایدار کشور با تاسی به فرامین حکیمانه رهبر معظم و فرزانه انقلاب حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای و هم چنین بهره گیری از توان کارشناسی و مدیریتی خدمتگزاران  عالم ،مجرب و شایسته تمام همت خویش رادر چهار چوب موازین قانونی در جهت بسط عدالت علوی و مبارزه بی امان با فقر و فساد و تبعیض و دفاع از منافع مردم عزیز در عرصه داخلی و بین المللی در دستور کار دارد واز آنجاکه یکی از مهمترین وظایف احزاب نظارت بر عملکرد مسولان و متولیان امراست به مردم عزیز اطمینان خاطر می دهدکه فرزندان شما در "حزب خدمت" در کنار حمایت از برنامه های سازنده ای که متضمن منافع مردم باشد با پرهیز قاطع از ورود به جناح بندیهای بی حاصل سیاسی مدبرانه و مستقل در خدمت مردم  خواهند بود. برای اعضای هیات موسس و شورای مرکزی "حزب خدمت" ،افتخار بزرگی است که اکثریت قریب به اتفاق اعضای این حزب از میان طبقات و صنوف مختلف جامعه اعم از کارگران ،بازاریان و معلمان هستند و این حضور با شکوه ،معنایی جز اراده و تعهد بنیان گذاران این حزب برای دفاع از منافع حقه آحاد مردم نخواهد داشت.   

در انتخابات آینده حضور دارید؟

همانگونه که در پاسخ سوال قبل اشاره شد قریب دو سال است که حزبی را با نام حزب خدمتگزاران مستقل ایران اسلامی  تاسیس نموده ایم و شالوده اهدافمان خدمت به مردم عزیز میهن اسلامی است.که در زیرمجموعه فعالیت حزبی انتخابات و مسائل مربوطه نیز قرار میگیرد یکی از اصلی ترین راهبرد های ما عمل به فرامین حکیمانه  مقام معظم رهبری است و در این راستا حزب خدمت با برنامه ریزی اصولی در نظر دارد جهت فراهم نمودن حضور حد اکثری مردم در انتخابات و اجرای با شکوه آن  و مایوس نمودن دشمنان این مرزو بوم در همه استانها و شهرستانها فعالیت انتخاباتی داشته باشد  آنچه اهمیت دارد، بهتر شدن وضعیت زندگی مردم است. مهم این است که در این مسیر تلاش کنیم.

وجوداحزاب چه تاثیراتی بر رشد شعورسیاسی واگاهی مردم دارد؟

امروزه بسیاری از متفکران لازمه تبدیل مشارکت توده ای به مشارکت فعال وسازمان یافته را در تأسیس احزاب به معنای واقعی کلمه می دانند و آن را مرحله تکمیلی از مراحل انقلاب اسلامی به

شمار میآورند که چنین امری در جهت تضمین تداوم و تعادل نظام ضروری است. اکنون که کشور در فرایند فراز و نشیب های نوسازی، توسعه و بحرانهای آن قرار دارد تقاضای مشارکت سیاسی نیز رو به افزایش است و بدیهی ست که شاخصه اصلی توسعه سیاسی به مشارکت سیاسی می باشد. مشارکتی که خود برخورد از  ابزار های کارآمد و سازمانهای نهادمند باشد. نگاهی اجمالی به نظام سیاسی کشورمان بیانگر این نکته می باشد که  احزاب بمعنای حقیقی کلمه شکل نگرفته اند بلکه گروهها ی سیاسی بنام حزب در ایام انتخابات موقت ا  فعالیت کرده و بعد از آن هیچ رابطه دقیق و تعریف شده ای میان نمایندگان حزبی و خود حزب وجود ندارد بنابراین اگرآسیبها و موانع تحزب برطرف شده و حزب به معنی صحیح کلمه شکل بگیرد تأثیر به سزائی در کاهش خطاهای انتخاباتی داشته و مسیر توسعه سیاسی را هموارتر خواهد نمود.

  چه خدمات فنی ومهندسی،وتامین نیازماشین الات وکالای اولیه شرکت های معدنی که واردمیشه وارزبری دارد،درداخل انجام شده ودردست پیگیری است؟

در خصوص این سوال بنده می توانم به صورت اجمالی و کلی به مطالب مورد نظر اشاره کنم چون از طرفی پرداختن تک به تک و با جزئیات به مسائل فنی و مهندسی معکوس مورد استفاده ممکن نیست. اما به صورت کلی سیاست نظام و بخش های مختلف حاکمیت با توجه به اینکه ما در کشور با مسئله کمبود ارز مواجه هستیم و از طرفی مورد هجمه جنگ اقتصادی قرار گرفته ایم و تحریم های بی سابقه ای به خصوص در حوزه پولی و بانکی اعمال شده است ،بر این قرار گرفته است که نخبگان و دانشگاهیان ما به عنوان قوه محرکه بخش های اقتصادی وارد میدان شوند و با اتکا به توان و ظرفیت های عظیم داخلی سعی کنند با استفاده از دانش روز دنیا به نیازها و کمبود ها پاسخ دهند و وابستگی ما را به دیگر دول به خصوص در صنایع و زمینههای اصلی اقتصادی کم بکنند و در واقع راه اقتصاد مقاومتی را که مورد تاکید حضرت آقا می باشد را در پیش بگیرند .ما در سال گذشته نیز شاهد بودیم که حضرت آقا در شعار سال مسئله اقتصاد دانش بنیان را مطرح کردند که ناظر به همین مسئله است که اقتصاد مبنی بر فناوری و نوآوری که ظرفیت بزرگی دارد و بسیاری از گره های اقتصادی کشور را می توانند که باز کند. در حوزه سیرجان و بردسیر هم به لطف خدا تمامی شرکت ها و به خصوص شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی نیز همین نگاه و سیاست اصولی یعنی اتکا به توان و  ظرفیت داخلی را در پیش گرفته اند و خدا را شکر گام های بسیار بزرگی را در زمینه ماشین آلات معدنی و صنعتی برداشته اند اما متاسفانه سرعتی که این مسیر طی می کند سرعت مطلوبی نیست و ما با توجه به این ظرفیت نخبگانی که در کشور داریم هنوز از نقطه مطلوب فاصله داریم و جای کار بسیاری وجود دارد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها