استقلال کانون وکلا ،تضمین حق دفاع مردم است

آیین گرامیداشت هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری ،یکشنبه شب با حضور رییس دادگستری خوزستان، رییس کانون وکلای دادگستری خوزستان و‌جمع کثیر وکلای خوزستان در تالار اجتماعات مجتمع فرهنگی ورزشی امام رضا (ع) اهواز برگزار شد.

استقلال کانون وکلا ،تضمین حق دفاع مردم است

رییس دادگستری استان خوزستان در این آیین گفت: طی یازده ماهه سال جاری توانستیم ۳۰ درصد پرونده ها ی مسن را کاهش دادیم .

علی دهقانی اظهار کرد : در دستگاه قضایی استان دو موضوع را بصورت ویژه پیگیری کردیم ؛یکی از آنها اتقان آرا و دومی تسریع در رسیدگی به پرونده ها بوده است .

وی افزود: جامعه وکالت نقش مهمی در کاهش ورود پرونده ها به دستگاه قضایی دارند و در موضوع فک پلاک خودرو از ورود بیش از ۱۶ هزار پرورنده به دستگاه قضایی استان پیشگیری شد.

وی ، ضمن اهمیت استقلال وکیل و کانون وکلا بیان کرد : وقتی می گوییم وکیل یعنی در حقوق دفاعی نقش خود را به خوبی ایفا کند.

وی افزود :اساسا بحث ما اجرای قانون است و‌استقلال قاضی برای حاکمیت قانون لازم و اقامه عدل ضرورتی بی بدیل است .ما مجری قانون هستیم و می توانیم قانون را هم مورد نقد قرار دهیم.

در ادامه این برنامه ،رییس کانون وکلای خوزستان ضمن تبریک هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری گفت : وقتی بحث از استقلال است ،هدف استقلال صنفی است.

یزد الله طاهری نسب در این آیین گفت : کانون وکلای دادگستری به هیچ وجه خواهان استقلال سیاسی یا جزیره ای عمل کردن نیست ،اما باید استقلال از دستگاه قضایی و دولت و حاکمیت در زمینه های صنفی داشته باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد : اولین بحث ما استقلال کانون وکلا است و این در وهله اول حق وکیل و در مرحله دوم حق مردم است .

طاهری نسب گفت : وکیل ضامن حق دفاع مردم است واین حق برخواسته از قانون اساسی می باشد . اصل ۱۵۶ به بعد قانون اساسی نیز وظایف دستگاه قضایی را برشمرده است .

رییس کانون وکلای دادگستری خوزستان اظهار کرد : حق دفاع ، در اصل ۳۵ قانون اساسی به عنوان حق مسلم ملی است ‌. استقلال کانون وکلا یک ضرورت و‌ یکی از مهمترین خصوصیت های نهاد وکالت است .

وی افزود: اگر استقلال از کانون وکلا گرفته شود، به طور کلی وکیل هویت صنفی خود را از دست می دهد.و‌اگر وکیل استقلال و‌امنیت شغلی نداشته باشد نمی تواند به پرونده های قضایی ورود کند.

وی خاطر نشان کرد :استقلال برای تضمین حق دفاع مردم است و علاوه بر اینکه منافع آن به مردم می‌رسد به دستگاه قضایی و حاکمیت هم منفعت میرساند‌.

وی با بیان اینکه استقلال وکیل و‌کانون وکلا یک ضرورت بی بدیل است ، یادآور شد : استقلال وکیل باعث اعتبار آرای دادگاه ملی در مراجع بین المللی می‌شود و باید استقلال کانون وکلا را تقویت کنیم .

طاهری نسب تصریح کرد:واقعیات سیاسی و نظامی حقوق اجتماعی کشور را درک می کنیم اما کم نیستند کسانی که قدرتمند بوده و استقلال وکیل را بر نمی تابند؛ از این رو ضرورت داردوکلای دادگستری هوشیار و در صحنه حاضر باشند و‌ وضع قوانین نهاد وکالت را در کشور دنبال کنند.

منبع: نبض شهر
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها