دریافت عوارض آلایندگی خوزستان نتیجه تلاش سالها مسئولین مختلف است، نه یک استاندار!

دریافت عوارض آلایندگی خوزستان نتیجه کار همه مسئولین دولتی، مجلس و... طی دوره زمانی ۹ ساله ( از سال ۹۲ تا ۱۴۰۱) بوده نه تنها در دوره استانداری صادق خلیلیان.

دریافت عوارض آلایندگی خوزستان نتیجه تلاش سالها مسئولین مختلف است، نه یک استاندار!

 در خبری از روز گذشته که بر روی خروجی سایت خبری استانداری خوزستان قرار گرفت، آمده است صادق خلیلیان استاندار خوزستان با اشاره به محقق شدن پنج هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان عوارض حق آلایندگی شهرهای مختلف این استان گفته است، «با پیگیری‌های که در چند ماه گذشته انجام داده ایم عوارض آلایندگی استان را گرفته ایم» و آن را بر اساس ۲ شاخص جمعیت و دوری و نزدیکی از مرکز آلایندگی میان مناطق مختلف توزیع کردیم.

تا اینجای خبر که هیچگونه سوال و ابهامی وجود ندارد چون واقعا مبلغ مذکور را گرفته اند، اما در خصوص اینکه این عوارض آلایندگی از چه زمانی پیگیری شده و در چه زمانی به نتیجه رسیده است و موارد دیگر کمی اما و اگر وجود دارد. در همین زمینه نگارنده مطلب به این مورد بر می خورد که پرداخت عوارض آلایندگی محصول تلاش و زحمات جمعی مسئولین مختلف در سالهای پیش بوده و طی چند ماه گذشته در نهایت به نتیجه رسیده است.

از سویی دیگر موضوع اینگونه بود که مبلغ شش هزارو ۲۰۰ میلیارد تومان مربوط به اوراق تشخیص قطعی عوارض مذکور طی سالهای ۹۲ تا ۹۶ بوده که سال ۹۷، ۵۰۰ میلیارد از حسابهای نفت برداشت شده است و ۴۰۰ میلیارد تومان آن در اردیبهشت ماه امسال بحساب شهرداریها و دهیاریها واریز شد. همچنین عدم پرداخت عوارض مذکور از طریق وزارت نفت بدلیل اختلاف در نحوه محاسبه عوارض طبق بند الف تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۳۹۹ و مصوبه هیئت وزیران مبنی بر یک درصد از کارمزد(یک درصد از ۱۴/۵درصد) و نه یک درصد از فروش بوده که با ورود سازمان بازرسی کل کشور و نیز هماهنگی تعدادی از شهرداری ها و تنظیم لایحه و شکوائیه ای در این خصوص، نهایتا منجر به ابطال مصوبه هیئت وزیران در اسفند ۱۴۰۰ در خصوص نحوه محاسبه عوارض آلایندگی شد. لذا دریافت این عوارض نتیجه کار همه مسئولین دولتی، مجلس و… طی دوره زمانی ۹ ساله(از سال ۹۲ تا ۱۴۰۱) بوده نه تنها در دوره استانداری صادق خلیلیان.

البته انتظار می رود باتوجه اینکه پرداخت این عوارض آلایندگی مشمول زمان شده و عملا با کاهش ارزش پول ملی و تورم بالای سالیان اخیر مواجه شده ایم، پیگیری جهت وصول ۱۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان جرائم متعلقه جهت جبران دیرکرد پرداخت و از طرف استاندار ویژه صورت پذیرد، ضمن اینکه بنابر اخبار موثق عوارض آلایندگی نفت طی دوره تصدی وی بعنوان استاندار نه تنها پرداخت نشده بلکه هنوز امور مالیاتی اوراق تشخیص آن را صادر ننموده است!

در پایان باید عنوان شود که اگر یک چنین اتفاق های میمونی قرار است برای استانی همچون خوزستان مجددا تکرار شود و هر مسئولی در زمان مسئولیت خود افتخارهای به دست آمده گذشته تا کنون را تنها بنام خود و همکارانش بزند، زحمات همه مسئولین در آن خصوص بر باد رفته و شهروندان خوزستانی گمان می کنند این افراد طی سالهای گذشته فقط از حقوق و مزایای دولتی و مجلس استفاده کرده اند و هیچ برنامه و پیگیری مثبتی برای توسعه استان نداشته اند.

لازم به توضیح است برخی کارشناسان رسانه ای و فعالین حوزه سیاسی اجتماعی استان نسبت به انتصابات و نحوه عملکرد تیم مدیریتی استاندار فعلی نکات مهمی را عنوان کردند که در گزارش های آتی به آن پرداخته می شود. همچنین امیدواریم صادق خلیلیان با اصلاح خبر مذکور(دریافت عوارض آلایندگی توسط یک استاندار) از همه افرادی که در این زمینه زحمت کشیده اند، تشکر کند و در خصوص وصول ۱۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان جرائم دیرکرد این عوارض و همچنین عوارض آلایندگی دوره استانداری خود توضیحاتی را ارائه نماید.

پی نوشت

در خصوص نحوه توزیع این عوارض بین شهرستانهای مختلف استان نیز ابهامات زیادی وجود دارد که امید است ناظرین به این مهم ورود نمایند.

منبع: هورنیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها