رشد 7درصدی تولید فولاد در ایران و هند/ ظرفیت 20 میلیون تنی تولید آینده نیاز جدی به برنامه صادراتی دارد

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه به عنوان یک از سخنرانان اصلی نهمین کنفرانس استیل‌پرایس گفت: در حوزه مواد اولیه، برقراری پیوند مستحکم با تأمین‌کنندگان، سرمایه‌گذاری‌های مشترک و گره‌ زدن منافع فعالان زنجیره تولید فولاد کشور به یکدیگر برای کنترل قیمت سنگ آهن از اهمیت زیادی برخوردار است.

رشد 7درصدی تولید فولاد در ایران و هند/ ظرفیت 20 میلیون تنی تولید آینده نیاز جدی به برنامه صادراتی دارد

محمدیاسر طیب‌نیا در نهمین کنفرانس بین‌المللی استیل‌پرایس اظهار کرد: اگر امروز نگاه پایداری بر زنجیره تولید فولاد حاکم نشود، در آینده‌ای نه‌چندان دور باید شاهد اتفاقات نامیمونی در این حوزه باشیم؛ علی‌رغم رکود در بازارهای جهانی فولاد و 500 میلیون تن ظرفیت استفاده‌نشده در این زمینه، نزدیک به 80 درصد از ظرفیت‌های تولید فولاد در جهان فعال است.

رشد 7 درصدی تولید فولاد در کشورهای ایران و هند

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با مقایسه‌ بازار جهانی فولاد و بازار فولاد کشورمان خاطرنشان کرد: در پی رکود بازار جهانی فولاد با توجه به اتفاقات 8 ماه گذشته، شاهد افت تولید حدود 5 درصدی فولاد نسبت به مدت مشابه سال گذشته در جهان بوده‌ایم و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری میلادی، نسبت به 2 سال گذشته، شاهد افت تولید فولاد در عرصه بین‌الملل و جهانی باشیم.

وی اذعان داشت: در همین شرایط بد بازار جهانی فولاد، براساس آمار، از بین 10 فولادساز برتر جهان، رشد تولید در کشورهای ایران و هند بیش از 7 درصد بوده و این در حالی است که این 2 کشور ظرفیت‌های جدیدی را طی ماه‌ها و سال‌های آتی به‌تدریج در جریان تولید قرار خواهند داد.

احتمال توقف تولید برخی از فولادسازان جهان

طیب‌نیا تصریح کرد: بازیگران اصلی تولید فولاد جهان با کاهش 4 تا 5 درصدی میزان تولید مواجه بوده‌اند و در این میان میزان تولید فولاد در کشور ترکیه 9 درصد کاهش یافته است؛ با توجه به بحران انرژی در اروپا، کاهش قیمت جهانی فولاد و اتفاقات تکنولوژیک، در آینده‌ای نزدیک شاهد تشدید رقابت‌ها در عرصه جهانی تولید فولاد خواهیم بود.

وی با اشاره به تغییر رویکرد تعدادی از فولادسازان جهان برای تولید آهن اسفنجی و فولاد به روش احیا مستقیم گفت: طی یک سال گذشته، قیمت سنگ آهن از 250 دلار به 95 دلار و قیمت تختال و فولاد نیز از 850 دلار به 450 دلار کاهش پیدا کرده و پیامد این کاهش قیمت‌ها، توقف برخی از خطوط تولید فولاد در جهان خواهد بود که به دلیل عدم رقابت‌پذیری، تعدادی از فولادسازان جهان در صورت تداوم این وضعیت امکان، ادامه فعالیت نخواهند داشت.

وجود 16 میلیون تن ظرفیت بلااستفاده در بخش تولید فولاد کشور

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به تفاوت زنجیره فولاد با دیگر زنجیره‌های تولید دیگر فلزات بیان کرد: زنجیره فولاد نسبت به زنجیره‌های تولید دیگر فلزات، پیچیده‌تر است و نوسانات تولید در این زنجیره بسیار بیشتر از سایر زنجیره‌هاست؛ طی یک سال گذشته، میزان تولید آلومینیوم در کشور 20 درصد کاهش یافته و در حوزه تولید مس نیز شاهد کاهش 10 درصدی در کشور بوده‌ایم؛ این در حالی است که میزان تولید طلا نیز 6 درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: این در حالی است که طی یک سال گذشته، شاهد کاهش 60 درصدی تولید سنگ آهن و کاهش 50 درصدی محصول نهایی در زنجیره فولاد کشور هستیم؛ علی‌رغم نزدیک بودن میزان تولید فولاد به آمارهای جهانی در سال‌های گذشته، امروز بالغ بر 16 میلیون تن(بیش از 40 درصد) ظرفیت بلااستفاده تولید فولاد در کشور داریم که امکان بهره‌برداری از آن وجود دارد؛ این شرایط سختی است که در زنجیره فولاد با آن مواجه هستیم و باید با نگاه پایداری برای رفع این معضلات چاره‌اندیشی کنیم.

کاهش 20 درصدی قیمت‌ها در زنجیره فولاد ایران

طیب‌نیا با اشاره به کاهش 20 درصدی قیمت‌ها در زنجیره فولاد کشور تأکید کرد: قیمت سنگ آهن و تختال در کشورمان حدود 22 درصد، قیمت آهن اسفنجی حدود 20 درصد و قیمت کنسانتره نیز 14 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به روند نزولی تولید فولاد در کشور عنوان داشت: ما برای تولید هر تن فولاد، نیازمند 200 دلار سرمایه‌گذاری هستیم اما برای تولید هر تن آهن اسفنجی تنها به 80 دلار و برای تولید هر تن کنسانتره و گندله آهن فقط به 35 دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم؛ بنابراین عمده سودآوری در نیمه اول زنجیره تولید فولاد اتفاق می‌افتد.

فولاد رتبه سوم صادرات کشور را داراست

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه ضمن ابراز تأسف نسبت به زیان‌آوری در نیمه دوم زنجیره تولید فولاد در کشور اضافه کرد: این زیان‌آوری به صورت خاص در تولید ورق گالوانیزه بسیار مشهود است؛ متأسفانه طی سنوات گذشته، عمده سرمایه‌گذاری زنجیره تولید فولاد کشور، در بخش فولادسازی صورت گرفته که تصمیم اشتباهی بوده است.

وی با بیان این که هدف‌گذاری زنجیره تولید فولاد کشور باید صادرات محصول نهایی باشد، ابراز داشت: در حال حاضر، فولاد سومین رتبه صادرات کشور را از آن خود کرده اما همین میزان، شاید کمتر از 50 درصد ظرفیت ما برای صادرات است که باید در این خصوص نیز چاره‌اندیشی شود.

ضرورت برنامه‌ریزی برای صادرات فولاد کشور با افزایش 20 میلیون تنی ظرفیت آن طی 3 سال آینده

طیب‌نیا تصریح کرد: با افزایش 20 میلیون تنی ظرفیت تولید فولاد کشور طی 3 سال آینده باید برنامه‌ریزی جدی برای صادرات آن داشته باشیم چراکه در حال حاضر رقابت‌پذیری کشورمان در حوزه فولاد به شدت پایین است.

وی با اشاره به چالش‌های زنجیره تولید فولاد در کشور اظهار داشت: در حوزه‌های سیاست‌گذاری و ساختاری با مسائل زیادی در زنجیره تولید فولاد کشور مواجه هستیم؛ حوزه‌های تأمین مواد اولیه، انرژی، زیرساخت، پایداری محیط زیست و کیفیت محصولات نیز از دیگر چالش‌های مهم در این زنجیره است.

ضرورت رعایت اهلیّت در واگذاری معادن کشور

طیب‌نیا با انتقاد به شیوه واگذاری معادن در کشور بیان داشت: خصوصی‌سازی و واگذاری معادن کشور که همه با شعار عدالت، بهره‌وری و کارآمدی بیشتر صورت گرفته، متأسفانه نتیجه مطلوبی نداشته است.

وی با تأکید بر ضرورت رعایت اهلیّت در واگذاری معادن کشور اذعان کرد: همان‌طور که وزیر محترم صمت اخیراً در مصاحبه‌ای اشاره کردند، در واگذاری‌های جدید معادن، عامل اهلیّت رعایت می‌شود که این امر جای امیدواری دارد اما مشکل جدی در این حوزه همچنان وجود دارد چراکه مبنای واگذاری‌ها، قیمت در مزایده‌هاست.

مدیریت مؤثر زنجیره تولید فولاد با نگاه درون‌گرا

طیب‌نیا با بیان این که باید برای ما مهم باشد که آیندگان راجع به ما چه خواهند گفت، اظهار کرد: وقتی سرمایه‌های ملّی را به زنجیره تولید فولاد آورده‌ایم، باید سود آن نیز به ذینفعان برسد؛ به دلیل پیچیدگی و گستردگی زنجیره فولاد است که کشورهای مختلف دنیا با وجود هر مانعی، این زنجیره را با چنگ و دندان حفظ می‌کنند و ما باید صنعت فولاد را به‌عنوان یک صنعت مادر فعال نگه داریم.

وی اضافه کرد: در سیاست‌گذاری‌های زنجیره تولید فولاد کشور می‌توان نگاه فرابخشی و ملّی داشت و این زنجیره را بازسازی کرد؛ باید ادغام‌های عمودی و افقی و اتحادهای استراتژیک را در این زنجیره به یکدیگر پیوند بزنیم؛ نگاه ما در مدیریت مؤثر زنجیره تولید فولاد باید درون‌گرا باشد چراکه مزیّت کشور ما درونی است اما در حوزه بازار باید برون‌گرا باشیم و به سمت تولید محصولات جدید و کیفی برویم.

منبع: رکنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها