ذوب آهن اصفهان آماده عرضه محصولات ساختمانی جهت پروژهای عمرانی استان

همایش بخشداران استان اصفهان 2 مردادماه در سالن تشریفات روابط عمومی ذوب آهن اصفهان با حضور مهران زینلیان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان، مهدی سلیمانی مدیر کل دفتر سیاسی و انتخابات استانداری اصفهان، مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری، فرماندار شهرستان لنجان و بخشداران استان اصفهان برگزار شد.

ذوب آهن اصفهان آماده عرضه محصولات ساختمانی جهت پروژهای عمرانی استان

مهندس ایرج رخصتی،  مدیر عامل ذوب آهن اصفهان در این همایش، رشد و پیشرفت کشور را مستلزم کار و همت جهادی و همدلانه دانست و گفت: این مجتمع عظیم صنعتی به مسئولیت های اجتماعی توجه ویژه دارد و طی نیم قرن گذشته با خدمتی که به رشد صنعت کشور به ویژه صنعت فولاد نموده، بالاترین سطح مسئولیت اجتماعی را ارائه کرده است .

 وی افزود: امروز سبد محصولات ذوب آهن متناسب با بازار و پروژهای عمرانی کشور است و این شرکت آمادگی دارد محصولات خود را جهت پروژهای عمرانی استان عرضه نماید.   

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان اظهار داشت:  مسئولین استان از جمله بخشداران در زمینه ساخت و ساز و پروژه های مختلف عمرانی می توانند از محصولات کیفی ذوب آهن اصفهان استفاده نمایند و ضرورت دارد که محصولات این شرکت به طور مستقیم به سمت پروژهای عمرانی در شهرها و روستاها هدایت شود .

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان نیز، خدمتگزاری به مردم را جهاد فی سبیل ا... دانست و گفت: همه باید تلاش کنیم که نظرات و حرف دل مردم را با گوش جان پذیرا باشیم و جهت حل مشکلات جامعه، تمام همت و تلاش خود را به کار گیریم .

مدیرکل دفتر سیاسی و انتخابات استانداری اصفهان نیز از همراهی ذوب آهن اصفهان در برگزاری این همایش قدردانی نمود و افزود: یکی از وظایف اصلی و حیاتی تمام مسئولین پاسخگویی و رسیدگی به مشکلات مردم است و هر روز باید با انگیزه و توان بیشتر برای خدمت به مردم تلاش کنیم .

این همایش با سخنرانی نمایندگان منتخب بخشداران استان اصفهان، جلسه پرسش و پاسخ و ارائه نقطه نظرات کارشناسان دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری همراه بود و در پایان نیز حاضرین در این همایش از بخش های مختلف خط تولید ذوب آهن اصفهان بازدید کردند.

در کشورمان بناهایی مانند تخت جمشید را داریم که بعد از گذشت ۷ هزار سال از ساخت آنها،همچنان ستون هایشان پا برجاست زیرا مصالح استاندارد در ساخت آنها به کار گرفته شده است اما اینکه چرا رویکرد حرفه ای آن دوران،در جامعه امروز کمرنگ شده،جای صحبت بسیار دارد. با توجه به تغییر رویکردها در ساختمان سازی و رفتن به سمت بلندمرتبه سازی و همچنین تولید انواع تیرآهن های بال پهن فابریک و پیوسته در کشور توسط کارخانه ذوب آهن اصفهان، نیاز است سفره جوشکاری های ورق نا ایمن در ساختمان سازی برای همیشه برچیده شود تا در رفتارهای لرزه ای،سازه ای و فرو ریزشی ساختمان،به هنگام زلزله،جذب انرژی بیشتر در ساختمان و خسارت های کمتر را در ابعاد گوناگون شاهد باشیم.  

پرفسور ناطق الهی تصریح کرد : تیرآهن های بال پهن به دلیل شکل ضخیم و ارتفاع بلندتر، بال های پهن آنها با خارج شدن به سمت بیرون کاملاً مشخص می باشد که یکی از مزیت های آن مقاومت برشی (مقاومت در برابر شکست سازه) است، زیرا به دلیل جان (ارتفاع مناسب) یک مقاومت برشی کاملاً یکسان در طول ستون ایجاد می  کنند که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا در زلزله، مقاومت برشی در جاهایی به صورت ترد شکن در سازه از بین می رود که البته این اتفاق در سازه های بتنی بیشتر رخ می دهد زیرا در طراحی ستون بتنی عموماً از خاموت در وسط ستون کمتر و با فاصله های بیشتر استفاده می شود و این سبب شکست در همین نقطه ها می گردد بنابراین مقاومت برشی  کمتری را نسبت به تیرورق معادل شاهد خواهیم بود.

وی خاطر نشان کرد : یک تیرآهن بال پهن مقاومت فشاری خاص خودش را دارد که بر اساس سایز مقطع قابل محاسبه می باشد اما در مقایسه با سایز معادل آن در تیر ورق،بسیار بیشتر است و در نتیجه از نظر وزنی سبک تر است،یعنی مقاومت فشاری که می توانیم از یک تیرآهن بال پهن بگیریم،در مقایسه با تیر ورق، فوق العاده بالاتر در ساختمان است و این نکته قابل ملاحظه ای در طراحی مهندسی و اقتصاد مهندسی برای استفاده از مقاطع فولادی است که جایگاه ویژه ای دارد.

مقاومت خمشی تیرآهن بال پهن،در بحران ها بسیار بالا است

عضو هیات علمی پژوهشگاه زلزله شناسی کشور بیان کرد: مقاومت خمشی تیرآهن بال پهن به دلیل ممان اینرسی(میزان مقابله جسم در برابر چرخش) و همچنین شکل آن، بال ها و ارتفاع مقطع بیشتر است و در هنگام زلزله تغییر در بین طبقات (کج شدگی سازه) کنترل می شود اما تیر ورق با ایجاد اضافه وزن بالا در ساختمان و همچنین جوشکاری های نا ایمن مخاطرات بسیاری ایجاد می کند و به لحاظ اقتصادی نیز به صرفه نیست.

همچنین باید به این نکته مهم توجه شود که در مقایسه با سازه بتنی و یا تیر ورق در هر شرایطی، قاب خمشی(سازه فلزی) اگر به وسیله تیرآهن بال پهن طراحی شود رفتار لرزه ای بسیار بهتری نه تنها از سازه تیر ورق دارد ،بلکه نسبت به بتن مسلح بسیار قوی تر می باشد زیرا نوع بتن آنها هم استاندارد خاصی را می طلبد که باید رعایت شود و دخالت انسان در فرآوری بتن می تواند مقاومت خمشی را به شدت تحت الشعاع قرار دهد.

اما و اگرهای جوشکاری نا ایمن در ساختمان

ناطق الهی گفت : ایگور پوپوف پدر علم مقاومت مصالح،اتصالات جوشی را با پیچ و مهره مقایسه کرده است،اینکه دستگاه جوش چگونه باشد؟از چه الکترودی استفاده شود؟با چه میزان حرات؟جوشکاری اتوماتیک باشد یا دستی؟ جوش تا چه حد عمیق بوده و قابلیت اتصال را کامل برقرار کند؟زاویه دست کارگر به هنگام جوشکاری چگونه باشد؟طول جوش چگونه باشد؟خلل و فرج آن تا چه حد باشد؟ و ... همچنین در ادامه آیا تمام این مراحل به خوبی و یک به یک توسط مسئولین ذیربط کنترل شود یا خیر، به وضوح نشان می دهد استفاده از تیرآهن بال پهن فابریک در ساختمان چه ارزشمندی بالایی در کلیه ابعاد در پی دارد زیرا به هنگام طوفان های شدید و زلزله،تنش ایجاد شده در ضعیف ترین قسمت سازه که همان جوش است،متمرکز می شود و اگر این جوشکاری استاندارد نباشد در کلیه ابعاد فاجعه های جبران ناپذیری را شاهد خواهیم بود.  

وی گفت : اطلاع رسانی تخصصی،آموزش و فرهنگ سازی برای اقشار مختلف جامعه متناسب با ویژگی های آنها نیاز است به صورت مستمر در دستور کار مسئولین امر قرار گیرد تا استفاده از تیرآهن بال پهن به نوعی ملکه ذهن هموطنان عزیزمان شود. در این زمینه برگزاری همایش های تخصصی و کاربردی در سطح بالا، تاثیرگذاری بسیاری برای جامعه فنی مهندسی کشور در پی دارد.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها