از شایعه تا واقعیت فروش قبر در باغ رضوان ارومیه/ بهای نرخ قبور ، ۸۰۰ هزار تا ۶۰ میلیون تومان/ مدیر آرامستان: بالاتر از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قبر نداریم

در روزهای اخیر خبری مبنی بر خرید و فروش قبور در باغ رضوان ارومیه با قیمت‌های نامتعارف و بالا در فضای مجازی منتشر شده بود که واکنش‌های زیادی را در پی داشته است.

از شایعه تا واقعیت فروش قبر در باغ رضوان ارومیه/ بهای نرخ قبور ، ۸۰۰ هزار تا ۶۰ میلیون تومان/ مدیر آرامستان: بالاتر از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قبر نداریم

همچنین بر اساس گزارش‌های مردمی، حتی قیمت برخی از این قبور بالای ۶۰ میلیون تومان نیز خرید و فروش می‌شد.

علی یکی از شهروندان ارومیه‌‌ای که به تازگی پدر خود را از دست داده بود، بیان کرد: با توجه به شرایط کنونی و گرانی‌های افسارگریخته، مردم باید برای مرگ خود پول پس‌انداز کنند.

وی افزود: چند ماه پیش پدرم به دلیل ابتلا به یک بیماری مزمن جان خود را از دست داد که دغدغه از دست دادن یک عزیز از یک سو و برگزاری یک مراسم آبرومند از سوی دیگر داغ این مصیبت را چندین برابر کرد.

این شهروند عنوان کرد: این روزها مراسم خاکسپاری با یک حساب سرانگشتی سرسام آور است.  هزینه میانگین تغسیل و کفن، ۴۰۰ هزار تومان برایمان رقم خورد، اما هزینه گزاف بعدی قیمت قبر بود که بر اساس قیمت‌های ارائه شده از سوی سازمان باید هزینه‌ای میلیونی پرداخت می‌کردیم.

وی بیان کرد: البته ناگفته نماند که نرخ قبور  از ۸۰۰ هزار تومان آغاز و تا ۶۰ میلیون تومان ادامه دارد  اگر به یک قبر ساده بسنده باید دو میلیون ناقابل پرداخت کنیم، اما اگر همانند برخی از خانواده‌های اشرافی، به خیال‌مان بزند که میت در مکان دنج و خلوتی به خاک سپرده باشد باید ۶۵ میلیون تومان هزینه کنیم تا بتوانیم مراسم این عزیز از دست رفته خود را به نحو احسن برگزار کنیم.

حسن زاده از دیگر شهروندان نیز در این زمینه گفت: در حال حاضر با یک حساب سر انگشتی و ساده به این نتیجه می رسیم که هم‌اکنون پرسود‌ترین کسب و کار، خرید و فروش قبر است ،چون مردم ناچارا باید میت خود را دفن کنند و تهیه هزینه‌های کفن و دفن به هر صورت باید انجام شود.

 حجت الاسلام عباسعلی مؤمن  رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری ارومیه با اشاره به غیر واقعی بودن این رقم ها گفت: قیمت قبر در این آرامستان بین ۸۰۰ هزار تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و بالاتر از این قیمت نداریم.

مؤمن بیان کرد: قطعه عمومی آرامستان باغ رضوان ارومیه قطعه ۶۴ است که افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، اعضای خانواده‌های بی‌بضاعت و مجهول‌الهویت بدون دریافت یک ریال در آن به خاک سپرده می‌شوند.

 وی خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از یک هزار و ۳۷۰ قبر به افراد نیازمند معرفی شده از سوی کمیته امداد، بهزیستی و به صورت رایگان واگذار شد.

وی بیان کرد: قطعه عمومی آرامستان باغ رضوان ارومیه قطعه ۶۴ است که افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، اعضای خانواده‌های بی‌بضاعت و مجهول‌الهویت بدون دریافت یک ریال در آن به خاک سپرده می‌شوند.

رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری ارومیه خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از یک هزار و ۳۷۰ قبر به افراد نیازمند معرفی شده از سوی کمیته امداد، بهزیستی و به صورت رایگان واگذار شد.

وی گفت: دفن هر فرد فوت شده در باغ رضوان ارومیه برای شهرداری ارومیه بیش از ۱۵ میلیون تومان هزینه دارد که شامل قیمت زمین و هزینه ایجاد قبر می‌شود تنها پنج درصد این هزینه‌ها از شهروندان دریافت می‌شود‌.

مومن با اشاره به قبور قطعات قدیمی و سکوی ورودی باغ رضوان، گفت: کمتر از ۱۰ قطعه قدیمی در ورودی باغ رضوان و داخل اتاق‌ها وجود دارد که شهرداری برای پوشش سایر هزینه‌های خود، قیمت این ۱۰ قطعه را ۲ تا سه برابر افزایش داده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده طی امسال اشاره کرد و‌گفت: عملیات متعدد عمرانی با هدف ارتقای خدمات دهی و رفاه شهروندان در باغ رضوان در حال اجرا است که زیرسازی، پیاده روسازی و ساخت کانال جهت هدایت آب های سطحی مابین آرامگاه های عمومی بر اساس اصول فنی مهندسی با نظارت دقیق مدیریت فنی و عمرانی سازمان از جمله اقدامات این سازمان است.

مومن عنوان کرد: همچنین عملیاتی چون احداث قبور دو طبقه، پوشش قبور پیش ساخته و دیوارکشی در قطعات مختلف باغ رضوان تداوم دارد.

منبع: ایلنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • ناشناس
    1

    شصت میلیون چیزی نیست . کسی که توی خونه صد میلیاردی زندگی میکنه حداقل باید قبرش ۱۰ میلیارد بیارزه . تا آخر سال قیمتها صدبرابر میشه . مردم تا میتونید قبر بخرید تا گرون شه و سود کنید

  • 0

    تا دوسال دیگه همینطور که خرید خونه برای جوان ها و مستاجرها غیرممکن شده خرید قبر هم غیر ممکن میشه . بدبختا چیکار کنن پس مرده شون رو ؟ کاش مجوز مرده سوزی بدن

  • امیر
    0

    دیگه چند سال دیگه هر کس باید تو باغچه خونشون به خاک سپرده بشه

    این چه وضعیه

  • ناشناس
    0

    این آقای مدیر یه تاجر واقعیه.از قبرهای امانتی موقع دفن دوباره پول میگیره.

  • فاطمه زهرا
    0

    اگه بمیرن هم پول قبر خریدن ندارن، پس مردم فقیر چکار کنن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها