نیمی از مازندران به رنگ آبی کرونایی درآمد

بر اساس تازه‌ترین ارزیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعداد مناطق آبی مازندران به ۱۱ شهرستان افزایش یافت و در حال حاضر نیمی از شهرستان های استان در وضعیت زرد و نیمی دیگر در وضعیت آبی قرار دارند.

نیمی از مازندران به رنگ آبی کرونایی درآمد

براساس جدیدترین اطلاع رسانی رنگ بندی کرونایی مناطق مختلف کشور از سوی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، خروج از وضعیت  قرمز و نارنجی کرونایی که از دوم اردیبهشت ماه با تغییر رنگ رامسر در مازندران رقم خورده بود همچنان ادامه دارد و برای سومین هفته متوالی روزهای کرونایی مازندران بدون رنگ قرمز و نارنجی سپری شد.

بر اساس همین گزارش طی یک هفته گذشته تعداد شهرستان های با رنگ آبی  نیز از پنج شهرستان به ۱۱ شهرستان افزایش یافت و نیمی از استان به رنگ آبی کرونایی در آمد.

طبق ارزیابی وزارت بهداشت علاوه بر شهرستان های بابل، بابلسر، نور، نوشهر و تنکابن که از هفته  گذشته در وضعیت عادی قرار گرفتند ۶ شهرستان دیگر شامل ساری، قایمشهر ، آمل، محمودآباد، چالوس و بهشهر نیز  به رنگ آبی کرونایی در آمدند.

نکته مثبت رنگ بندی اعلام شده در وزن سنگین شهرستان های آبی مازندران به لحاظ جمعیتی است ، به گونه ای که چهار شهرستان پرجمعیت استان شامل بابل، ساری، آمل و قائمشهر که بیش از ۶۰ درصد جمعیت مازندران را  در خود جای داده اند به وضعیت کم خطر کرونایی رسیده اند.

  نکته دیگر  این رنگ بندی تغییر وضعیت شهرستان آمل بوده است که برای دومین بار در طول شیوع کرونا به رنگ آبی کرونایی در آمده است.شهرستان آمل از ابتدای شیوع کرونا  همواره یکی از پاشنه های آشیل مدیریت بیماری کووید ۱۹ در استان و حتی کشور بود. وضعیت پیچیده حاکم  بر این  شهرستان به خاطر بافت قومی و قبیله ای و در اختیار داشتن مرکزیت صنعتی مازندران سبب شد تا کرونا در تمامی ۲۶ ماه گذشته در جولان باشد و  تنها به مدت ۵۰ روز ۱۲ آذر تا ۲ بهمن  ۱۴۰۰ رنگ آبی کرونایی به خود بگیرد و حتی شروع پیک پنجم کرونا در مازندران نیز با قرمز شدن شهرستان آمل آغاز شد که سخت ترین پیک کرونا در استان بود و در این پیک یک سوم از بیماران کل استان نیز در شهرستان آمل بستری بودند.

در حال حاضر  طبق اعلام وزارت بهداشت شهرستان های  گلوگاه،نکا، میاندرود، سیمرغ،  سوادکوه ، سوادکوه شمالی، جویبار، فریدونکنار، عباس آباد، کلاردشت و رامسر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

رنگ آبی در فرهنگ ستاد مقابله با کرونا به معنی عادی است. این رنگ به مناطقی داده می شود که آماربیماران کرونایی بستری روزانه در آنجا ۲ نفر به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت باشد.

رنگ زرد از سوی ستاد مقابله با کرونا به معنای نسبتا پرخطر محسوب می شود. مناطقی که بین چهار تا ۶ نفراز میان هر یکصد هزار نفر بیمار کووید ۱۹ بستری به صورت روزانه داشته باشند با وضعیت زرد تعریف می شوند.

  

نیمی از مازندران به رنگ آبی کرونایی درآمد

تجربه روزهای دورقمی شدن بستری های کرونایی

آمارهای روزانه مربوط به کرونا در مازندران کماکان روندی کاهشی و امیدوارکننده برای رسیدن به روزهای بدون کرونا در این استان را طی می‌کند. طبق آخرین آمارهای منتشر شده از سوی دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل، در هفته گذشته برای نخستین بار از زمان شیوع کرونا تعداد مجموع بستری شدگان کرونایی در بیمارستان های استان به زیر یکصد نفر رسید و دو رقمی شد.

از زمان شکل‌گیری موج نخست کرونا در مازندران که اسفند ۱۳۹۸ رقم خورده بود و عبور مجموع بستری‌شدگان کرونایی استان از مرز یکصد نفر در نیمه نخست همان ماه، همواره تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های سراسر مازندران سه رقمی و چهار رقمی بود و هرگز دو رقمی نشده بود ، اما پس از آغاز روند کاهشی آمارهای موج ششم کرونا در مازندران از دهه سوم بهمن، روند کاهشی آمارها تقریبا در شیبی آرام ادامه یافت و حالا آمارهای مجموع بستری‌شدگان به کمتر از یکصد نفر رسید.

طبق آمار علوم پزشکی مازندران و بابل  در روز یکشنبه  ۱۸ اردیبهشت تعداد مجموع بستری‌شدگان مبتلا به کرونا در مازندران به ۹۹ نفر رسید که خوشبختانه این روند در طول این هفته ادامه یافت و در حال حاضر ۷۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان تحت درمان قرار دارند که نسبت به هفته گذشته کاهش ۳۰ درصدی داشته است.

نکته امیدوارکننده دیگر  در آمارهای کرونایی مازندران توقف آمار مرگ‌های کرونایی در استان است. از یکم اردیبهشت تا امروز فقط یک نفر در مازندران بر اثر ابتلا به کرونا جان باخت و در ۲۲ شبانه‌روز دیگر هیچ مورد مرگ ناشی از کرونا در بیمارستان‌های مازندران ثبت نشد.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها