وقوع ۲۵۲ حادثه ناشی از کار در کردستان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کردستان، از وقوع ۲۵۲ مورد حوادث ناشی از کار طی سال گذشته در سطح استان خبر داد و گفت: برخی از این حوادث ناشی از عدم رعایت کارگران در استفاده از لوازم ایمنی و حفاظت بوده است، که می طلبد در این راستا نظارت ها بیشتر صورت گیرد.

وقوع ۲۵۲ حادثه ناشی از کار در کردستان

فرزاد پیشکاری، امروز سه شنبه(۶ اردیبهشت ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کردستان که به مناسبت گرامی داشت هفته کار و کارگر برگزار شد، با اشاره به ضرورت گرامیداشت شهدای کارگری اظهار کرد: دیدار با خانواده شهدای کارگر در نایسر سنندج به همراه جمعی از مسئولان و مدیران اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و همچنین دیدار با آسیب دیدگان ناشی از کار از جمله برنامه های صورت گرفته در این راستا بوده است.

وی افتتاح مراکز ورزشی، فرهنگی و بهداشت خانه کارگری را از دیگر مباحث مهم اداره کار استان، ذکر کرد و افزود: در راستای ماده ۱۴۷ قانون کار، واحدهای بین ۵۰ تا ۵۰۰ نفری باید دارای خانه بهداشت باشند، لذا احداث این خانه ها، که پایش فیزیکی و روانی کارگران را برعهده دارد به کمک علوم پزشکی استان در اولویت فعالیت های اداره کل تعاون قرار دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کردستان از رشد ۷۰ درصدی خانه های بهداشت در سطح استان خبر داد و بیان کرد: در حال حاضر ۷۸ خانه بهداشت در سطح استان وجود دارد و احداث ۱۱ خانه بهداشت دیگر نیز در دست اقدام است.

وی ادامه داد: غبار روبی و عطر افشانی مزار شهدا، محفل انس با فرآن،  افتتاح شرکت فعال کارگری، دیدار با نخبگان دانش بنیان، معرفی سرپرستان موفق خانه وار در رسانه ها، برگزاری جشن کارگری در نیروگاه سیکل ترکیبی، افتتاح کانون یاریگران زندگی، برگزاری مراسم روز جهانی کار و کارگر با حضور استاندار، تجلیل از کارگران نمونه استانی از دیگر برنامه های مهم اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در هفته کار و کارگر است.

پیشکاری، با تشریح فعالیت های وزرات کار در ۶ ماهه سال گذشته عنوان کرد: دولت سیزدهم اهتمام جدی در راستای ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری در جامعه دارد و اقدامات انجام شده در وزارت کار طی مدت اخیر، در نوع خود بی نظر بوده است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه روابط کار در استان عنوان کرد: در سال گذشته ۷۰۰۵ دادخواست تحویل شده که هیأت تشخیص اداره کار استان از این تعداد برای ۵۷۹۱ درخواست، رای صادر کرده اند، همچنین از این تعداد ۲۱۶۸ رای منجر به ادامه کار و تفاهم شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کردستان، تعداد رای های تجدید نظر را ۱۴۱۸ رای، رای های قطعی حل اختلاف را ۱۱۲۷ و تعداد رای های سازشی را ۲۱۶۸ عدد اعلام کرد و افزود: تعداد رای های سازشی قطعی در شورای حل اختلاف ۶۵ عدد بوده است که به دلایل مختلف به نتیجه نرسیده است.

وی تعداد انجمن های صنفی کارفرمایی در حوزه تشکلات کارگری و کارفرمایی را ۵ عدد، تعداد انجمن های صنفی را یک عدد، شورای اسلامی کار ۵ عدد و تعداد نمایندگان قانون منتخب را ۱۳ نفر اعلام کرد و افزود: در حال حاضر ۱۱۳ تشکل کارگری و ۵۰ تشکل کارفرمایی در استان کردستان تشیکل شده و طی سال گذشته حدود ۵ عدد افزایش داشته است.

پیشکاری، تعداد مقرری بیمه در سال گذشته را دو هزار و ۴۴۶ عدد ذکر و اعلام کرد: در این راستا تعداد قطع مقرری بیمه بیکاران ۳۹۶ عدد و تعداد اشتغال مجدد ۱۸۲ عدد بوده و تعداد کل مقرری بگیران استان نیز تا تا پایان سال گذشته، ۳ هزار و ۸۱ نفر بوده است.

وی تعداد بازرسی های انجام شده در سطح استان را بیش از ۹۷۰۰ عدد ذکر و بیان کرد: از این تعداد، ۱۸۳۶ بازرسی از سطح کارگاه های پر خطر انجام شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کردستان، از وقوع ۲۵۲ مورد حوادث ناشی از کار طی سال گذشته در سطح استان خبر داد و گفت: برخی از این حوادث ناشی از عدم رعایت کارگران در استفاده از لوازم ایمنی و حفاظت بوده است؛ که می طلبد در این راستا نظارت ها بیشتر صورت گیرد.

به گفته وی، در حوزه تعاون نیز، حدود ۱۹۲۵ تعاونی در سطح استان کردستان در بخش های مختلف وجود دارد، که از این تعداد نیز ۳۶۸ تعاونی در حوزه مسکن، فرش دست بافت ۴۲ تعاونی، معدن ۲۰ تعاونی، تامین نیاز صنفی ۲۱ تعاونی، خدمات ۵۲۷ تعاونی، تامین نیاز تولید کننده ۴۲ و تامین نیاز مصرف کنندگان ۸۰ تعاونی وجود دارد.

وی تعداد کل اعضای تعاونی های استان را ۱۸۴ هزار و ۵۸۴ نفر اعلام کرد و یادآور شد: بخش تعاون از موثرترین بخش های بهبود اشتغال است که توجه بیشتری را می طلبد، متاسفانه اعتماد متقابل در جامعه ما کم است و این امر منجر به عدم موففیت مورد انتظار تعاونی ها شده است، که باید با تبیین فرهنگ کار بتوان در این راستا اقدامات بهتری انجام داد.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها