تداوم قصه کم‌ آبی و خشکسالی در چهارمحال و بختیاری/ بارش‌ های بهاری ‌نشانه‌ های ‌خوشی از سالی پر آب ندارد

قصه کم‌ آبی و خشکسالی چهارمحال و بختیاری سر دراز دارد و بارش‌های زمستانه و آب‌ های روان بهاری گویی نشانه‌ های چندان خوشی از سال آبی پرآب ندارد.

تداوم قصه کم‌ آبی و خشکسالی در چهارمحال و بختیاری/ بارش‌ های بهاری ‌نشانه‌ های ‌خوشی از سالی پر آب ندارد

آب‌ هایی که اکنون در جوی‌ها و رودخانه‌های استان چهارمحال و بختیاری خروشان است بر خلاف تصور حاکی از پایان زودهنگام آن و ناکافی بودن برای تامین آب در تابستان گرم است چراکه جان زمین، خود تشنه است و آبی برای بخشیدن ندارد.

این بهار، بهاری است که از اواسطش انتظار کم‌آبی می‌رود و تابستانی که پشت سر آن می‌آید نیز طبیعتا خشک‌تر خواهد بود و آب، همچون سال‌های گذشته در سرچشمه جیره‌بندی می‌شود و مانور دادن‌های گذرا بر روی فراوانی آب براساس مشاهده روان‌آب‌های موقتی و چشمه‌ها و آبشارهای‌فصلی کار بیهوده‌ای بیش نیست. 

نیاز امروز جامعه اقدامات کارشناسی برای حل مسائل آبی

آب نه‌تنها در گذران زندگی روزمره نقش اساسی دارد که در مسائل اجتماعی و حتی آینده نیز اثرگذار بوده و از همین‌رو نمی‌توان از موضوعی که چندین دهه است مردم را دچار مشکل کرده به سادگی عبور کرد.

 باید برای استفاده صحیح از منابع آبی محدود تدابیر مختلف از ابعاد گوناگون در نظر گرفته شده و تا جای ممکن از پدید آمدن مسائل اجتماعی و درگیری مردم با مسائل بین‌بخشی جلوگیری شود. 

کار کارشناسی شده براساس داده‌های علمی و اقدامات حقیقی عملی نیاز امروز جامعه ما برای تامین آب مورد نیاز است که باید همراه با در نظر گرفتن چالش‌های بعدی آن اجرا و مردم نیز مطلع بوده و مشارکت صحیح داشته باشند.

بارش‌های امسال جبران خشکسالی نکرد

مهران چراغ‌پور، مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: بارش‌های امسال تاکنون نسبت به بلندمدت مشابه 9درصد کاهش داشته و در شرایط خشکسالی قرار داریم. 

وی افزود: آب‌های جاری در جویبارها و رودها روان‌آب‌های ناشی از بارش‌های ناچیزی است که در زمستان داشتیم و به هیچ وجه جبران خشکسالی چندین ساله را نمی‌کند. 

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به مدیریت مصرف صحیح آب، بیان داشت: در اواخر فصل بهار و تابستان قطعا دچار کم‌آبی خواهیم بود و باید از منابع آبی موجود نهایت استفاده صحیح را داشته باشیم. 

کم‌آبی در راه است

مراد محمودی، معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان عنوان داشت: آب‌های موجود کنونی بیشتر به صورت فصلی بوده و در تابستان امسال با توجه به کمبود بارش زمستانه و بهاره با کم‌آبی و خشکسالی مواجه خواهیم بود. 

وی با اشاره به تغییر بارش و اقلیم جهانی و به تبع آن کشور و استان ما ادامه داد: برای استفاده از آب باران که جزو آب‌های سطحی است، باید چاه‌های جذبی در کنار هر ساختمان احداث شده تا آب باران در آن فرو رفته و به آب‌های زیرزمینی تبدیل شود. 

وی تصریح کرد: در گذشته این چاه‌ها تحت عنوان چاه فاضلاب در کنار هر ساختمانی احداث می‌شد و آسیبی به فونداسیون ساختمان وارد نمی‌کرد الان هم باید این‌گونه چاه‌ها برای جذب روان‌آب‌ها حفر شود، اما متاسفانه بسیاری از مشترکین آب باران را روانه شبکه فاضلاب می‌کنند که از حوضه آبی خارج شده و به علت افزایش حجم آب تصفیه‌خانه به این بخش نیز آسیب‌ جدی وارد می‌شود. 

 محمودی با بیان اینکه نظام مهندسی ساختمان در حال حاضر پیگیر اجرای طرح مذکور است گفت: پس از انجام مراحل قانونی این طرح اجرا خواهد شد که کمک بزرگی به احیای آب‌های زیرزمینی و کاهش خشکسالی خواهد بود. 

منبع: تسنیم
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • نا
    0

    هیچ کمبود ابی وجود ندارد بلکه کمبود ها به خاطر مصرف بی رویه ذوب اهن وپتروشیمی می باشد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها