گره کور کارخانه صدر فولاد لرستان چه زمانی باز می‌شود؟

کارخانه صدر فولاد لرستان در سال ۹۶ بدلیل مشکلاتی که از آن به نام بدهی بانکی نام برده می شد در زمره واحدهای تعطیل شده قرار گرفت و ۱۸۰ کارگر این مجموعه بزرگ، با کوره های گرم این واحد خداحافظی کرده و همچنان زندگی سرد و به دور از اشتغالی را سپری می‌کنند.

گره کور کارخانه صدر فولاد لرستان چه زمانی باز می‌شود؟

این کارخانه در زمان فعالیت سالانه ۶۰۰ هزار تن تولید داشت و در برهه ای که گفته می شد قرار است این میزان تولید  ۲.۵ برابر شود نه ‌تنها وعده توسعه کارخانه محقق نشد بلکه مسایلی همچون بدهی های بانکی و کاهش تولید، موجب تعطیلی کارخانه شد و دست ۱۸۰ کارگر آن از سفره های جمع و جور کارگری هم کوتاه شد.

در حالیکه علل تعطیلی صدر فولاد از زبان مسوولان، مشکلات و بدهی بانکی و ناتوانی سرمایه گذار عنوان می شد همزمان یکی از اصلی ترین دلایل رکود در این کارخانه توسط مدیران و هیات مدیره آن، نبود سرمایه در گردش کافی عنوان شد.

گرچه جلسات پر تب و تاب ماه های اولیه مسوولان پس از تعطیلی کارخانه امیدی در دل ها روشن کرد اما در نهایت، صدر فولاد با انبوهی از مشکلات از یاد رفت و در عمل کار نتیجه بخش و مفیدی برای راه اندازی دوباره کارخانه صورت نگرفت.

نبود سرمایه در گردش علت تعطیلی صدر فولاد

رییس کل دادگستری لرستان تیرماه پارسال در بازدید از کارخانه تعطیل شده صدر فولاد که برای بررسی مشکلات صورت گرفت، گفت: موانع و مشکلات راه اندازی مجدد کارخانه در حال برطرف شدن هستند و کارخانه صدر فولاد ظرف یک ماه آینده از طریق بخش خصوصی فعالیت خود را از سر می‌گیرد.

به گفته "محمد رزم"  بدهی و عدم تامین سرمایه در گردش از دلایل تعطیلی کارخانه صدر فولاد بوده است.

وی بیان کرد که شرکت صدر فولاد یک ماه دیگر از طریق حق العمل کاری پیمانکار بخش خصوصی فعالیت خود را شروع می‌کند و در غیر این صورت افرادی از بخش خصوصی سرمایه در گردش مورد نیاز را به عنوان سهامدار در این کارخانه تامین خواهند کرد.

سیلی سرخ وعده راه اندازی در سال ۱۴۰۰

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی نیز شهریور ماه پارسال در خصوص وضعیت کارخانه صدر فولاد اعلام کرد: سرویس و راه‌اندازی ( اورهال) ماشین آلات و خط تولید کارخانه راکد آن به صورت آزمایشی آغاز شده است.

به گفته "مهرداد ویسکرمی" به دنبال جلسه‌ای که ۲۰ مردادماه سال گذشته در تهران برگزار و تعهداتی که سرمایه گذاران جدید داده بودند، اورهال کارخانه آغاز شده است و مقرر شد ظرف حداکثر سه ماه، تعمیرات و بروزرسانی تجهیزات آن انجام شود.

ویسکرمی در آن زمان تصریح کرد: مقرر شده است فعالیت شرکت در ۲ نوبت کاری آغاز و میلگرد ۱۲ و ۱۸ به مدت ۱۵ روز تولید شود ضمن اینکه در مدت بروزرسانی تجهیزات، نیروها نیز آموزش لازم را خواهند دید، همچنین برنامه مالک جدید فولاد این است که تا ۴.۵ میلیون تن تولید در قسمت ذوب کارخانه داشته باشند که با این اوصاف بیش از ۲ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد.

صدر فولاد در صدر واحدهای بدهکار بانکی در استان

همان زمان معاون وقت هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان در خصوص آخرین تحولات کارخانه صدور فولاد گفت: سرمایه گذار قبلی این واحد تولیدی تاکنون خلع ید نشده و همچنان نسبت به راه اندازی کارخانه وعده می دهد اما اقدام چندانی انجام نداده است.

"اسد عبداللهی" بدون اشاره به میزان بدهی این کارخانه به بانک ها افزود: قرار بود بانک ها این واحد تولیدی را تملک کنند اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته و از طرفی کارخانه هم راه اندازی نشده است و با تعداد بسیار کمی کارگر در حال اورهال است.

وی با بیان اینکه در خصوص وعده های سرمایه گذار کارخانه و راه اندازی مجدد آن خوش بین نیستیم تصریح کرد: صدر فولاد ۲ مشکل اساسی دارد، نخست بدهی کلان به سیستم بانکی و دوم، طلبکارانی که پیشتر با پرداخت مبالغی محصول صدر فولاد را خریداری کرده اما در عمل هیچگونه کالایی تحویل نگرفته اند و اکنون خواستار دریافت مطالبات خود هستند.

کارخانه صدر فولاد لرستان در کوره وعده‌های نافرجام ذوب شده و به دولت انقلابی امیدوار است که در راس آن شخص رییس جمهوری اعتقاد قلبی به راه اندازی واحدهای راکد و توجه به اقشار ضعیف جامعه دارد.

مشکل حقوقی، پاشنه آشیل صدر فولاد

"فرهاد زیویار" استاندار لرستان پنجم دی ماه پارسال در حاشیه جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان اظهار کرد: مشکلات شرکت صدر فولاد به صورت ویژه مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به تمهیدات قبلی در جلسات گذشته و رفع مشکل برق و گاز، موضوع انسداد حساب های بانکی این شرکت نیز بزودی برطرف می شود.

به گفته وی شرکت صدر فولاد بدهی‌هایی به سازمان مالیاتی، بانک های ملی، ملت، تجارت، کشاورزی و سپه دارد که با همکاری بانک‌ها ، بدهکاری این شرکت در حد اختیارات ستاد تسهیل، استمهال شد و قرار است در سال آینده، تقسیط بدهی انجام شود.

زیویار بیان کرد: با توجه به برطرف شدن مشکلات موجود و طبق وعده مدیران شرکت، صدر فولاد تا پایان سال 1400 آغاز به کار خواهد کرد و اشتغال در این واحد تولیدی از طریق اطلاع رسانی عمومی اعلام می شود.

اکنون نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی می گوید: کارخانه صدر فولاد خرم آباد که قرار بود اواخر سال گذشته احیا و راه اندازی شود اردیبهشت امسال وارد چرخه تولید خواهد شد.

مهرداد ویسکرمی، گفت: بنابر اظهار سرمایه گذار این طرح، اورهال و پیش آماده سازی دستگاه ها انجام شده است و با وجودی که قرار بود طرح همزمان با دهه فجر سال گذشته راه اندازی شود که محقق نشد.

وی اظهار داشت: سرمایه گذار این طرح، دلیل عدم راه اندازی را مشکلات حقوقی و حساب های مسدود عنوان کرده است که بر اساس این اظهارات، مواد اولیه تهیه و صدر فولاد آماده راه اندازی شده اما مشکل حساب های مسدود به دلیل بدهی و ابهامات حقوق و قضایی مانع فعالیت مجدد شده است.

نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سرمایه گذار، وعده پایان اردیبهشت امسال را برای راه اندازی صدر فولاد داده است ادامه داد: این راه اندازی در مرحله نخست، تولید نورد است که میلگرد توزیع می کند و ظرفیت اشتغال اندکی دارد.

ویسکرمی افزود: بنابراین در این مرحله، همان نیروهای قبلی با تعداد کمی نیروی جدید مشغول بکار می شوند و در عین حال تولید نورد،  صرفه و درآمد اقتصادی بالایی همچون ذوب ندارد.

وی ادامه داد: باید مرحله تولید نورد راه اندازی و مشکلات مالی برطرف شود و در فاز بعدی طرح توسعه با هدف ذوب آهن اجرایی شود که با توجه به اینکه دستگاه های ذوب خریداری هم شده است، تحقق احیای طرح تسریع خواهد شد.

حال باید دید گره کور بر سر راه شروع بکار صدر فولاد در اردیبهشت ماه محقق می شود یا باید بازهم منتظر ماند؟

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها