مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین:

طرح آبرسانی به آبیک در نیمه اول سال ۱۴۰۱ به بهره برداری می‌رسد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: پیش بینی می‌شود طرح آبرسانی از سد طالقان به آبیک با تخصیص اعتبارات در نیمه اول سال ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد.

طرح آبرسانی به آبیک در نیمه اول سال ۱۴۰۱ به بهره برداری می‌رسد

یکی از مهمترین وظایف شرکت آب منطقه‌ای، حفاظت و بهره برداری از تاسیسات و مجاری آبی، تامین آب کشاورزی، صنعت، خدمات و شرب استان است.

هرچند که این شرکت در سال های گذشته اقدامات زیادی در راستای اجرای وظایف و مسئولیت های قانونی خود انجام داده اما برخی از طرح های ملی و مهم استان همچون انتقال آب از سد طالقان همچنان نیمه تمام باقی مانده است. 

در همین راستا به سراغ یدالله ملکی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین رفتیم تا ضمن بررسی عملکرد یک ساله شرکت آب منطقه ای استان از آخرین وضعیت انتقال آب از سد طالقان به استان مطلع شویم.

 در خصوص آخرین وضعیت عملیات انتقال آب از سد طالقان به قزوین توضیح دهید

پروژه انتقال آب از سد طالقان یک پروژه ملی است و از طرفی یکی از مطالبات مهم مردم آبیک و قزوین و روستاهای واقع شده در مسیر، برای تامین آب شرب است و انجام آن منجر به تامین ۶۰ میلیون متر مکعب آب می شود.

با توجه به اینکه هزینه اجرایی این طرح، بسیار سنگین است تا سال ۱۳۹۶ اعتبارات خاصی به آن تزریق نمی شد اما این پروژه از سال ۱۳۹۶ به بعد به دلیل قرارگیری در مصوبات سفر ریاست جمهوری وقت، اندکی مورد توجه و اقبال قرار گرفت ولی اعتبارات تخصیص یافته کفاف بهره برداری کامل آن را نمی داد تا اینکه با چاره اندیشی ای که در استان شد، پروژه انتقال آب از این سد به ۲ مرحله تفکیک شد. 

در حال حاضر این پروژه دارای ۲ قسمت شامل تصفیه خانه و خط انتقال است که خط تصفیه به روش خودگردان (بی.او.تی) به پیمانکار واگذار شده و خط انتقال آن نیز در حال فعالیت می باشد.

طرح انتقال آب از سد طالقان نیازمند چه میزان اعتبار است و در یک سال گذشته چه اقداماتی برای آن انجام شده؟

این طرح نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که از این میزان، حدود ۷۰ میلیارد آن در نیمه دوم سال ۹۸ از محل اسناد خزانه تامین و عملا پروژه وارد مرحله جدیدی شد.

فاز اول این پروژه که آبرسانی به شهر آبیک می باشد در حال حاضر ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

اعتبارات مورد نیاز این طرح جهت تکمیل ۱۵۰ میلیارد تومان دیگر می باشد که با تخصیص آن در اواخر سال ۱۴۰۰ پیش بینی می شود این پروژه در نیمه اول سال ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد.

طرح انتقال آب از سد طالقان، دارای ۱۲۰ کیلومتر خط اصلی است که با شاخه‌های آن ۳۲۰ کیلومتر می شود، خط انتقال آب این طرح تا آبیک نیز ۱۷.۵ کیلومتر بوده که ۱۳.۵ کیلومتر آن لوله گذاری شده و چهار کیلومتر آن نیز باقیمانده است.

مهمترین اقدام شرکت در این زمینه، تسریع در سرعت لوله گذاری و تخصیص اعتبار و همچنین تلاش برای جذب سرمایه گذار بوده است. 

طرح آبرسانی به آبیک در نیمه اول سال ۱۴۰۱ به بهره برداری می‌رسد

در خصوص سایر طرح های عمرانی و مهم آبرسانی استان توضیح دهید؟

سد مخزنی نهب و سد بالاخانلو از دیگر پروژه های عمرانی و اولویت دار آبرسانی استان است. 

سد نهب، با حجم مخزن ۱۲۰ میلیون متر مکعب، طول تاج ۲ هزار و ۱۵۶ متر و ارتفاع ۴۸.۵ متر از پی به عنوان بزرگترین سد مخزنی استان در دست اجرا قرار دارد. 

با احداث این سد و بهره برداری از آن ضمن کنترل سیلاب‌های فصلی رودخانه خررود سالانه ۸۰ میلیون متر مکعب آب برای آبیاری اراضی کشاورزی به وسعت ۳۶ هزار و ۸۰۰ هکتار در مناطق نرجه، اسفرورین و شال اختصاص خواهد یافت که موجب بهبود کشاورزی در منطقه می شود.

همچنین تخصیص ۲۵ میلیون مترمکعب برای تغذیه مصنوعی دشت و پنج میلیون مترمکعب نیز برای محیط زیست از دیگر اهداف ساخت این سد است.

سد نهب که آبگیری آن انجام شده، نقش بسیار مهمی در رونق و توسعه پایدار استان دارد و در حال حاضر نیز به پیشرفت بیش از ۹۳ درصدی رسیده است.

پیمانکار در حال انجام کارهای تکمیلی و باقیمانده جهت بهره برداری کامل این سد است که البته انجام این فعالیت ها به ۳۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با پیگیری های انجام شده امیدواریم هرچه سریعتر این اعتبار به طرح تخصیص یابد.

در خصوص سد بالاخانلو نیز عملیات اجرایی آن با حجم مخزن ۳۸.۵ میلیون متر مکعب، طول تاج ۳۷۰ متر و ارتفاع ۸۴ متر از پی با هدف تامین بخشی از نیاز آب شرب پنج شهر و ۳۰ روستای منطقه بویین زهرا، بهبود آبیاری چهار هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی تلفیقی موجود، تغذیه مصنوعی آبخوان منطقه، کنترل سیلاب ها و حفظ محیط زیست از سال ۱۳۹۲ آغاز شده و در حال حاضر از پیشرفت فیزیکی حدود ۷۰ درصدی برخوردار است. 

آبگیری این سد که نقش مهمی در تامین آب شرب با کیفیت مطلوب در مناطق تحت پوشش دارد در اولویت برنامه‌های عملیاتی شرکت آب منطقه ای قزوین است و پیش بینی می شود با تامین اعتبارات مورد نیاز این سد در سال ۱۴۰۱ آبگیری اولیه انجام شود.

همچنین شروع عملیات اجرایی سامانه آبرسانی پایین دست سد بالاخانلو شامل تصفیه خانه آب شرب و خطوط انتقال آب از دیگر برنامه‌های در دست اقدام این شرکت است.

طرح آبرسانی به آبیک در نیمه اول سال ۱۴۰۱ به بهره برداری می‌رسدحفاظت از منابع آبی استان، یکی از وظایف شرعی شرکت آب منطقه‌ای می باشد، در این راستا چه اقداماتی در یک سال اخیر صورت گرفته است؟

طرح های شرکت آب منطقه‌ای به دلیل حجم بالا و سنگین دارای روند طولانی مدت است به عنوان مثال در همین حوزه حفظت از منابع آبی اقدامات قابل توجهی صورت گرفته که تنها مختص به سال ۱۴۰۰ نیست. 

 از سال ۱۳۸۹ که به عنوان مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قزوین، منصوب شدم اولویت کاری خود را در اتمام طرح های نیمه کاره و حفاظت از منابع آبی قرار دادم و در همین راستا، عملیات جلوگیری از برداشت های غیر مجاز و اجرای آئین نامه اصلاح و مصرف بهینه آب کشاورزی به صورت جدی دنبال شد.

در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۳۸۶ چاه غیر مجاز پلمب شد و همچنین ۳۴ مورد انسداد و پلمب چاه های فاقد پروانه صورت گرفت. 

جلوگیری از اضافه برداشت چاه های مجاز در یک سال گذشته بالغ بر سه مورد بوده که منجر به نیم سانتی متر مکعب صرفه جویی در مصرف شده است. 

اجرای آئین نامه اصلاح و مصرف بهینه آب کشاورزی از دیگر اقدامات شرکت در سال ۱۴۰۰ بوده که در همین راستا نیز ۹۲ مورد با صرفه جویی ۸.۴ سانتی متر مکعب در مصرف در راستای طرح تعادل بخشی گزارش شده است.

طرح آبرسانی به آبیک در نیمه اول سال ۱۴۰۱ به بهره برداری می‌رسد

از آخرین اقدامات نصب کنتور های هوشمند در یک سال اخیر توضیح دهید
نصب کنتور هوشمند نقش به سزایی در مدیریت مصرف آب دارد و هدف بسیار بزرگی را دنبال می کند

طرح نصب کنتورهای هوشمند بیش از هشت سال است که در استان با هدف صیانت، حفاظت و مدیریت بهینه منابع آب های زیرزمینی اجرا شده تا در کنار سایر طرح های احیا و تعادل بخشی به کاهش مصرف آب های زیرزمینی کمک کند. 

در حال حاضر میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی مانند چاه، قنات و چشمه در استان قزوین بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب است که حدود ۹۶۰ میلیون مترمکعب آن از پنج هزار و ۸۰۰ حلقه چاه آب مجاز صورت می گیرد که این روند بسیار نگران کننده بوده و باید در این زمینه مدیریت صحیح صورت بگیرد.

در خصوص نصب کنتور هوشمند نیز از سال ۱۳۹۳ تاکنون بیش از سه هزار و ۵۰۰ دستگاه کنتور هوشمند در چاه های کشاورزی، صنعتی و خدماتی نصب شده که با نصب آنها زمینه صرفه جویی ۱۳۰ میلیون مترمکعب آب در سطح استان قزوین فراهم شده است.

طی برنامه ریزی های صورت گرفته مقرر شده تا سالانه بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ دستگاه کنتور به مجموع کنتورهای نصب شده اضافه کنیم و در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۶۱۷ کنتور نصب شده است و ۲ هزار و ۵۹ حلقه چاه آب کشاورزی، صنعتی و خدماتی فاقد کنتور است. 

طرح آبرسانی به آبیک در نیمه اول سال ۱۴۰۱ به بهره برداری می‌رسد

در سال جاری چه برنامه های در این زمینه دارید؟

اجرای طرح های سازگاری با کم آبی استان تا حصول نتیجه و جبران کسری مخزن آبهای زیر زمینی، اجرای طرح بزرگ تامین آب شرب کل استان تا افق ۱۴۲۵ از سد طالقان، ساماندهی پساب های صنعتی استان، واگذاری طرح های گردشگری منابع آبی استان، پیگیری طرح عظیم انتقال آب الموت رود به قزوین، اخذ اسناد مالکیت تمامی رودخانه ها و اراضی شرکت، ساماندهی فضاهای اداری، تکمیل طرح های در حال اجرا و بهره برداری از آنها در طول سه سال آینده، آزادسازی تمامی بسترهای رودخانه تصرف شده در سطح استان و تعیین تکلیف کلیه چاه های فرم یک و پنج تا پایان ۱۴۰۱ از برنامه های جدی شرکت است.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها