۱۲۰ رشته قنات در خراسان رضوی احیا شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: افزون بر ۱۲۰ رشته قنات با مجموع طول ۴۵ کیلومتر مسیر کانالهای زیرزمینی مربوطه، ظرف امسال تاکنون در سطح این استان مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و احیاء شده‌اند.

۱۲۰ رشته قنات در خراسان رضوی احیا شد

محمد اورانی، شمار قناتهای خراسان رضوی را شش هزار و ۸۸۲ رشته ذکر و بیان کرد: عملیات مرمت بازسازی ۵۷ درصد این قناتها ظرف سالهای اخیر تاکنون با هدف احیاء آنها اجرا شده است.  

وی افزود: امسال ۴۷۹ هزار و ۹۰۰ میلیون ریال اعتبار ملی به عملیات احیاء قناتهای خراسان رضوی اختصاص یافته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی محل تامین این حجم اعتباری را کمکهای فنی و اعتباری دکر و بیان کرد: ۲۶۰ هزار و ۹۳۲ میلیون ریال از این میزان اعتبار تخصیصی تاکنون به استان پرداخت شده است.

وی ادامه داد: عملیات مرمت و احیاء قناتهای خراسان رضوی علاوه بر این اعتبارات ملی، امسال ۳۳۳ هزار و ۶۷۰ میلیون ریال بودجه نیز از محل اعتبارات استانی دارد. 

اورانی افزود: امسال با افزایش سه برابری اعتبارات مرمت و احیاء قناتها در خراسان رضوی حجم کل بودجه این حوزه به حدود ۴۹۰ میلیارد ریال رسیده است. 

۱۷ درصد از مجموع قناتهای دایر در سطح ایران متعلق به خراسان رضوی است. 

"قنات یا کاریز" به عنوان تکنیک باستانی ابداع ایرانیان شامل یک مادرچاه و مجموعه‌ای از کانالهای شیبدار افقی حفر شده زیرزمیی از محل سفره‌های آب زیرسطحی همراه با تعدادی چاههای عمودی مرتبط با آن است که این ماده حیاتی را از عمق زمین به نقاط مورد نظر با فاصله نسبتا زیاد از محل مادرچاه و منبع اصلی آب زیرسطحی برای مصارف آشامیدنی و کشاورزی به سطح قابل دسترسی در روی زمین منتقل می‌کند.

طول کانال افقی زیرزمینی قنات بطور معمول از محل مادرچاه تا سطح زمین در نقطه مورد نظر حفاران آن چندین کیلومتر است. دهانه خروجی قنات یا کاریز "سرقنات" نام دارد. 

خراسان رضوی یک میلیون هکتار عرصه کشاورزی شامل ۷۲.۶ درصد کشت آبی و ۲۷.۳ درصد کشت دیم دارد که بخش قابل توجهی از آن توسط قناتها آبیاری می‌شود. 

۶۴.۴ درصد مزارع خراسان رضوی به صورت آبی و ۳۵.۶ درصد آن با روش دیم زیر کشت انواع محصولات کشاورزی است. تولید محصولات باغی این استان نیز ۸۷ درصد به روش آبی و ۱۳ درصد به صورت دیم صورت می‌گیرد. 

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها