شهرداری مشهد ۶ مکان برای ساماندهی معتادان متجاهر در نظر گرفت

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: ۶ مکان یا کمپ جدید برای ساماندهی معتادان متجاهر در این کلانشهر در نظر گرفته شده است.

شهرداری مشهد ۶ مکان برای ساماندهی معتادان متجاهر در نظر گرفت

مهدی ابراهیمی، افزود: براساس مصوبه استانداری خراسان رضوی و شورای مبارزه با مواد مخدر استان، جمع‌آوری سه هزار معتاد متجاهر بر عهده شهرداری مشهد است.
وی ادامه داد: شهرداری مشهد برای اجرای این مصوبه علاوه بر در نظر گرفتن ۶ کمپ جدید، پیگیر اخذ مجوز لازم برای پذیرش هزار و ۲۵۰ معتاد در مرحله نخست پس از آماده‌سازی و تجهیز این مکانها است. 
معاون سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: روند تجهیز کمپ‌های پذیرش معتادان متجاهر در این شهر با کمک دیگر نهادها در دست پیگیری است بطوریکه این کمپ‌ها از ۱۷ اسفند ماه امسال گشایش یافته و فعال خواهند شد. 
وی افزود: هزینه آماده سازی و تجهیز این مکانها از سوی شهرداری مشهد افزون بر ۷۰۰ میلیارد ریال پیش بینی شده است. 

ابراهیمی ادامه داد: گرم‌خانه‌های شهرداری مشهد هم‌اینک هر شب ۳۰۰ شهروند شامل متکدیان و کارتن خوابها را پذیرش می‌کنند که ۹۰ درصد آنها معتاد به انواع مواد مخدر هستند. 
وی به فعالیت "خانه سبز" شهرداری مشهد در زمینه ساماندهی این افراد اشاره کرد و گفت: گنجایش این خانه سبز نیز ۳۰۰ نفر است.
معاون اجتماعی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، این نهاد را عهده‌دار نگهداری معتادان متجاهر دانست و افزود: این افراد پس از غربالگری توسط بهزیستی، با حکم قضایی به کمپ ماده ۱۶ منتقل خواهند شد.
وی ادامه داد: امیدواریم در چارچوب طرح و مصوبه استانداری و شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی فرآیند جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر در مشهد شتاب گیرد. 
بر اساس مصوبه استانداری و شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی جمع آوری ۴۰۰ معتاد متجاهر بر عهده اداره‌ کل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی، سه هزار معتاد بر عهده شهرداری مشهد و سه هزار و ۶۰۰ معتاد نیز بر عهده اداره‌کل بهزیستی استان است. حدود ۱۰ هزار معتاد متجاهر در استان ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی وجود دارد که ۶ هزار نفر از این معتادان در شهرستان ۳.۵ میلیون نفری مشهد ساکن هستند.

تاکنون ۷۰ کمپ دارای مجوز برای ترک اعتیاد در خراسان رضوی برپا شده که ۳۵ واحد آنها در مشهد فعال هستند. همچنین ۱۸ مرکز درمانی کاهش آسیب یا "دی.آی.سی" ذیل ماده ۱۵ قانون مبارزه با مواد مخدر نیز در این استان دایر است. ۲ مرکز اقامتی بلندمدت هم برای ترک اعتیاد در خراسان رضوی وجود دارد. علاوه بر اینها، ۲ مرکز ترک اعتیاد مربوط به ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر و تبصره ۲ این ماده قانونی در خراسان رضوی فعال است. 

میزان ابتلا به اعتیاد و دخانیات در خراسان رضوی ۲.۷ درصد است. ماده ۱۵ اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر، معتادان را مکلف دانسته با مراجعه به مراکز مجاز دولتی، غیردولتی، خصوصی یا مردم‌نهاد اقدام به ترک اعتیاد کرده و گواهی دریافت کنند. این دسته از شهروندان چنانچه تجاهر به اعتیاد نکنند از تعقیب کیفری معاف خواهند بود اما معتادانی که مبادرت به درمان یا ترک اعتیاد نکنند مجرم شناخته می‌شوند.

این ماده قانونی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را نیز موظف کرده است ضمن ارائه پوشش درمانی برای کاهش آسیب معتادان بی‌بضاعت، تمام هزینه‌های ترک اعتیاد را مشمول بیمه‌های پایه و بستری قرار دهد و دولت نیز مکلف به تامین اعتبار این اقدام از طریق لوایح بودجه سالانه و ایجاد اردوگاههای بازپروری معتادان است. 

ماده ۱۶ اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر نیز مقرر کرده معتادانی که فاقد گواهی ترک اعتیاد موضوع ماده ۱۵ و متجاهر هستند بطور اجباری برای مدت یک تا سه ماه در مراکز درمان و کاهش آسیب نگهداری شوند. این مراکز نیز موظف به ارائه گزارش ماهیانه روند درمان معتاد به مرجع قضایی هستند تا نسبت به منع تعقیب آنان به عنوان معتاد متجاهر یا تمدید مهلت نگهداری آنان در مراکز اجباری ترک اعتیاد تصمیم‌گیری کند. دادگاه متخلفان از این قانون را به حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه محکوم خواهد کرد. 

اصلاحیه ماده ۴۶ قانون مبارزه با مواد مخدر مهرماه ۱۳۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها