رییس اتحادیه صنف شیرینی‌سازان مشهد:

سود صادرات شیرینی مشهد به جیب دلالان می‌رود

رییس اتحادیه صنف شیرینی‌سازان مشهد گفت: صادرات شیرینی از این شهر رونق گرفته اما به دلیل روند غیرمستقیم صادرات، سود ناشی از آن به جیب دلالان می‌رود.

سود صادرات شیرینی مشهد به جیب دلالان می‌رود

محمد فرزانی،  علت صدور غیرمستقیم شیرینی تولید مشهد را "مشکلات مربوط به صادرات از گمرک و بوروکراسی اداری در دریافت مجوزها" ذکر کرد. 

وی افزود: این وضعیت در حالی است که شیرینی و حتی بستنی تولیدی برخی قنادیهای صاحب برند مشهد در کشورهای حاشیه خلیج فارس، اروپا و کشورهای همسایه مشتریان و طرفداران بسیار دارد اما این دلالان هستند که شیرینی تولید مشهد را از کارگاههای این شهر خریداری کرده و مبادرت به صدور آن می‌کنند. 

رییس اتحادیه صنف شیرینی‌سازان مشهد ادامه داد: دستمزد تولیدکنندگان شیرینی صادراتی مشهد به صورت "ریالی" پرداخت شده و هیچگونه ارز خارجی بابت آن به تولیدکننده اصلی تعلق نمی‌گیرد. 

وی گفت: این وضعیت سبب شده سود اصلی و قابل توجه صادرات شیرینی مشهد روانه جیب دلالان شود. 

فرزانی افزود: افزون بر ۵۰ برند معتبر شیرینی در مشهد وجود دارند که از این تعداد ۱۵ برند آن صادراتی است.

وی شیرینی خشک تولید قنادان مشهدی را مانند باقلوا، عسلی (مشهدی) و پادرازی را از جمله اقلام صادراتی این شهر ذکر و بیان کرد: این نوع شیرینی که جزو اقلام پرمصرف هم محسوب می‌شوند مشتریان بسیار در کشورهای مقصد صادرات ایران دارند و علاوه بر آن بستنی تولید مشهد نیز مشتریان قابل توجهی به ویژه در کشور عمان پیدا کرده است. 

رییس اتحادیه صنف شیرینی‌سازان مشهد ادامه داد: تولیدات شیرینی واحدهای تولیدی نیشکر، رضاشهر (با برند یزدیها) و طوسی مشهد و برخی دیگر از برندهای این شهر نه تنها طرفداران بسیار در کشورهای مقصد صادرات دارد بلکه گردشگران عراقی نیز در سفر به مشهد برای خرید شیرینی واحد صنفی "پارسه" صف می‌بندند.

وی به اشتغالزایی واحدهای تولیدی شیرینی در مشهد اشاره و بیان کرد: بطور میانگین به ازای هر واحد صنفی تولید شیرینی در این شهر برای ۱۲ نفر اشتغال ایجاد شده اما تعداد کارگران واحدهای بزرگ و صادراتی از ۱۰۰ نفر هم فراتر می‌رود.

فرزانی گفت: با توجه به اشتغالزایی بسیار برخی قنادی های این شهر نیاز است مسوولان حمایت بیشتری از این صنف داشته باشد، هم اینک شیرینی سازان از هیچ یارانه دولتی بهره ای ندارند و تمامی هزینه های خدماتی آنها با نرخ تجاری محاسبه می شود.

وی افزود: واحدهای بزرگ تولیدی با استقرار در شهرک صنعتی می توانند از مزایا و یارانه دولت در این بخش بهره مند شوند لذا می توان با ایجاد شهرک صنفی و استقرار واحدهای تولیدی شیرینی در آنها به توسعه تولید و صادراتشان کمک کرد.

رییس اتحادیه صنف شیرینی‌سازان مشهد ادامه داد: اخذ مجوز برای راه اندازی شهرک صنفی در مشهد بسیار زمان بر است بطوریکه بیش از ۱۰ سال است از زمان آغاز اخذ مجوز برای شهرک صنفی آجیل و خشکبار مشهد می گذرد اما هنوز این شهرک راه اندازی نشده، این در حالی است که شهرکهای صنفی در استانهای دیگر آسانتر از خراسان رضوی و مشهد راه اندازی می شوند.

۸۰۰ واحد صنفی تولیدی با پروانه کسب معتبر از اتحادیه صنف شیرینی‌سازان مشهد در این شهر فعالیت دارند.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • TN
    0

    اتحادیه و صنف جمع بشن خودکار دلال ها هم جمع میشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها