رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران:

فرونشست زمین یکی از تبعات افزایش جمعیت تهران است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: فرونشست زمین در این استان فقط یکی از تبعات رشد و توسعه سکونتگاه های جدید و به تبع آن بارگذاری جمعیتی بیش از حد است.

فرونشست زمین یکی از تبعات افزایش جمعیت تهران است

علاءالدین ازوجی، به ۲ معضل فرونشست زمین و رشد روزافزون سکونتگاه های غیررسمی در استان تهران اشاره کرد و افزود: موضوع فرونشست زمین در ارتباط تنگاتنگ با مسائل مربوط به حوزه مدیریت آب و فاضلاب در استان قرار دارد و برداشت غیراصولی و بهره‌کشی بیش از اندازه از منابع آب زیرزمینی چنین پدیده‌ای را به وجود آورده است.

وی یادآورشد: کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز در این حوزه با توجه به تجارب خود راهکارهایی ارائه داده‌اند که می‌توان به اهتمام جدی در پیاده‌سازی داده‌های سند آمایش در حوزه آب و ممانعت از رشد و توسعه سکونتگاه‌ها جدید و به تبع آن بارگذاری‌های جمعیتی اشاره کرد.

ازوجی اظهارداشت: از دیگر راهکارهای موثر برای مقابله با فرونشست زمین جلوگیری از شکل‌گیری شهرک‌ها، نواحی و مجتمع‌های صنعتی، افزایش راندمان آب در شبکه‌های آبیاری و زهکشی در بخش کشاورزی، جلوگیری از هدر رفت آب در سامانه‌های انتقال و توزیع آب شرب، ایجاد تشکل‌های آب بران و تعاونی‌های تولید در بخش کشاورزی و توجه به پساب‌ها و فرهنگسازی مردمی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: به تازگی نشست مشترکی با اداره کل بازرسی استان تهران با همکاری اساتید و کارشناسان برجسته این حوزه انجام شده و امیدواریم خروجی‌های این نشست به راهکارهای عملی برای کاهش یا مدیریت این پدیده در استان منجر شود.

وی در خصوص ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده شهری اظهار داشت: بافت‌های ناکارآمد شهری (سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده) که همراه خود بسیاری از معضلات زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی را حمل می‌کنند به عنوان چالش‌های نظام برنامه‌ریزی و مدیریتی شهرهای کشور مطرح هستند.

به گفته ازوجی بازآفرینی شهری عنوانی جدید به دنبال ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی و بافت های فرسوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران اضافه کرد: سیاست سازمان در این حوزه، افزایش سهم بخش مسکن از منابع هدفمندسازی یارانه‌ها، بسط روش‌های حمایتی، تشویق نوسازی در بافت‌های ناکارآمد و اعطای تسهیلات اسکان موقت در بافت‌های فرسوده شهری است.

وی راه‌اندازی و تقویت صندوق‌های توسعه محلی با تاکید بر تسهیل‌گری و ارائه خدمات فنی، اجرای پروژه‌های بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده، ارتقای ایمنی و پایداری و مقاوم‌سازی زیرساخت‌های شهری و حفاظت پایدار و احیای میراث فرهنگی، تاریخی و هویت فرهنگی شهرها از دیگر سیاست های سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران برشمرد.

ازوجی اعلام کرد: بدیهی است قانون بودجه سال ۱۴۰۰ «موضوع بند (ز) تبصره ۸ » ابزار مناسبی در اختیار استان قرار داده که به منظور تامین زیرساخت و فراهم‌سازی خدمات عمومی؛ پروژه‌هایی شناسایی شده و به زودی وارد مرحله اجرایی می‌شود.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    با این خبر فردا قیمت زمین در تهران گرانتر میشود ، دیدم که میگم

  • این همه شهرستان کوچیک
    0

    تا زمانی که امکانات در تهران و استان تهران و البرز و قزوین است، وضع همین است. مردم عاشق چشم و ابروی تهران و کرج و قزوین نیستند/ بنا را بر این بگزارید که امکانات را در مراکزاستانها نگزارید در چند سال اینده کم کم مراکز استانها و استان تهران و ... سبک میشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها