گونه‌ های وحشی چرا در سطح شهر همدان دیده می‌شوند؟

معاون طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان عدم مدیریت اصولی پسماند و عدم مدیریت اصولی سگهای بدون صاحب را از عوامل زمینه ساز حضور انواع گونه های حیات وحش در نزدیکی مراکز مسکونی اعلام کرد.

گونه‌ های وحشی چرا در سطح شهر همدان دیده می‌شوند؟

مهدی صفی خانی، گفت: حضور حیات وحش در سطح شهر به چندین عامل بستگی دارد که مهمترین  آنها تخریب و یا تغییر کاربری زیستگاه و یا اکوسیستم‌های حاشیه مراکز مسکونی است.

وی افزود: مدیریت غیر اصولی حیوانات بلاصاحب از جمله غذادهی به سگ‌های بلاصاحب موجب بهم خوردن اکوسیستم نظم طبیعت بهم خورده و علاوه بر آن سایر حیوانات وحوش تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تخریب گسترده زیستگاه و یا  محیط‌های طبیعی این جانواران توسط انسانها، شاهد حضور آنها در حاشیه مراکز مسکونی هستیم، به گونه‌ای که در طی هفته‌های گذشته شاهد حضور شغال، گرگ و روباه در حاشیه مناطق مسکونی بوده‌ایم.

صفی خانی با بیان اینکه حضور جانوران وحوش در سطح شهر غیر طبیعی نیست، تصریح کرد: از دیرباز انسان‌ها در کنار سایر جانواران زندگی می‌کردند و به ویژه شاهد حضور این حیوانات در روستاها بودیم و این اتفاق غیر طبیعی نیست و نباید آنها را از بین ببریم چرا که در غیر این صورت نظم طبیعت بهم می‌خورد و تبعات آن به انسان بازخواهد گشت.

وی گفت: در هفته گذشته چند مورد شغال درمنطقه پارک اعتمادیه مشاهده شده که این امر غیر طبیعی نبوده و به علت سرمای هفته گذشته این حیوانات به سطح شهر آمده‌اند که بعد از بالا رفتن دمای هوا به دل طبیعت باز می‌گردند.

معاون طبیعی محیط زیست گفت: موارد متعددی مشاهده حیات وحش در سطح شهرها و روستاها گزارش شده و این موصوع را نباید غیر طبیعی جلوه دهیم و باید مراقب افراد سالخورده و کودکان باشیم و از تنها گذاشتن آنها در کوچه خودداری کنیم همچنین از تردد در ساعات اولیه صبح و اواخر شب این افراد خودداری شود.

وی گفت: کشتن گونه‌های حیات وحش نظم طبیعت را به هم می‌ریزد و ممکن است تعداد برخی حیوانات بیش از حد متعارف شود که نظم اکوسیستم بهم می‌ریزد بنابراین تنها راه جلوگیری از حمله حیوانات مراقبت است چراکه به طور طبیعی حیوانات وحشی به انسان حمله نمی‌کنند، مگر احساس خطر کنند.

وی در پایان  به جمع آوری و مدیریت اصولی پسماند اشاره کرد و افزود: شهروندان نباید قبل از ساعت ۹ شب و یا بعد از ساعت جمع آوری زباله توسط شهرداری، زباله‌ها را بیرون از منزل بگذارند چراکه این امر موجب تشویق جانوران درنده به سطح شهر می‌شود، همچنین از سطل‌های زباله شهرداری استفاده کرده و از گذاشتن زباله در خارج از سطل زباله شهرداری خودداری کنند.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها