معاون امور عمرانی استانداری اصفهان:

شاید به تعطیلی مطلق اصفهان برسیم/ فرمان مازوت‌ سوزی از دست استانداری خارج شد

معاون امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: اگر شاخص آلودگی هوا از این میزان بالاتر رود، شاید با تعطیلی مطلق اصفهان مواجه شویم و متاسفانه فرمان عدم مازوت‌سوزی از دست استانداری اصفهان خارج و به دست شورای امنیت به مازوت سوزی رسید.

شاید به تعطیلی مطلق اصفهان برسیم/ فرمان مازوت‌ سوزی از دست استانداری خارج شد

مهران زینلیان، درباره آخرین وضعیت استفاده از مازوت در نیروگاه‌های اصفهان، اظهار کرد: با وجود مقاومت مدیریت استان و کارگروه اضطرار مقابله با آلودگی هوا، مشعل‌های مازوت‌سوز دو نیروگاه اصفهان باز شد.

وی با بیان اینکه طی دو ماه اخیر با ارسال دو نامه به دادستان اصفهان خواستار رسیدگی و ورود ایشان به موضوع سوخت مازوت در نیروگاه‌های اصفهان شده‌ام، گفت: البته دادستان اصفهان به دستور شورای امنیت ملی اجازه باز شدن پلمب مشغل‌های مازوت‌سوز نیروگاه‌های منتظری و اصفهان را داده است.

معاون امور عمرانی استانداری اصفهان افزود: گلایه مدیریت استان این است که وقتی مصوبات چند سال گذشته مبنی بر استفاده از فیلتر در نیروگاه‌ها مطرح شد، چرا دو نیروگاه واقع در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان این فیلترها را نصب نکردند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مشعل‌های مازوت‌سوز دو نیروگاه بدون فیلتر کار می‌کنند، تأکید کرد: نیروگاه‌ها یا باید خطوط مازوت‌سوز خود را برای همیشه معدوم کنند و یا اگر احتمال مازوت‌سوزی آنها وجود دارد، این انتظار می‌رود تا فلیترهای مقابله با انتشار آلایندگی مازوت را بر مشعل‌های خود نصب کنند.

نیروگاه‌های اصفهان نصب فیلتر را هزینه‌بر می‌دانند

زینلیان تصریح کرد: در حال حاضر دو نیروگاه اصفهان و منتظری نه تنها این فیلترها را نصب نکرده‌اند، بلکه عنوان می‌کنند نصب آنها هزینه‌بر است.

وی درباره اینکه اکنون چه تعداد مشعل مازوت‌سوز در نیروگاه‌های اصفهان باز است، گفت: ابتدا تعداد ۱۲ مشعل و بعد ۴۸ مشعل اعلام شد، اما آمار دقیق مشعل‌ها را نیروگاه‌ها باید عنوان کنند.

مسئول کارگروه اضطرار آلودگی هوای اصفهان ادامه داد: زمانی که دو نیروگاه اصفهان از تهران مجوز استفاده از مازوت را دریافت کردند، عملاً ارتباط و کنترل استانداری اصفهان بر روی دو نیروگاه واقع در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان از دست رفت و آنها به طور مستقیم با تهران هماهنگ شده‌اند.

وی تأکید کرد: اگرچه فرمان عدم استفاده از سوخت مازوت تا زمانی در دست استانداری اصفهان بود، اما بعد از دستورالعمل شورای امنیت ملی این فرمان از دست استانداری خارج و به شورای امنیت داده شد.

با انباشت شدید آلاینده‌ها مواجه هستیم

زینلیان گفت: در این خصوص دو نامه به وزیر نیرو، دادستان اصفهان و اداره کل محیط زیست نوشته‌ایم که ابتدا ترک فعل مدیران نیروگاه را بررسی کنند و دوم اینکه وزیر نیرو توضیح دهد چرا این نیروگاه‌ها فیلتر نصب نکرده‌اند و این کارهایی بوده که تاکنون انجام داده‌ایم، اما واقعیت این است متأسفانه دیگر کاری از دست ما برنمی‌آید.

وی با تأکید بر اینکه به طور قطع با مازوت سوزی نیروگاه‌ها با انباشت شدید آلاینده‌ها مواجه خواهیم بود، گفت: امروز شاخص هوای اصفهان بالای ۱۵۰ است.

معاون امور عمرانی استانداری اصفهان با بیان اینکه بعد از ظهر گذشته کارگروه اضطرار مقابله با آلودگی هوا اصفهان برگزار و دستگاه‌های حاضر در آن در حال آماده باش هستند، اظهار کرد: امیدواریم اصفهان به شرایط تعطیلی نرسد و اگر انباشت آلاینده‌ها ادامه و وضعیت آلودگی هوای اصفهان بیشتر شود، به طور قطع بحث تعطیلی اصفهان و محدودیت بیشتر تردد را خواهیم داشت.

وی گفت: تعطیلی‌ها بستگی به شدت آلاینده‌ها دارد، اما اگر شاخص آلودگی هوا از این میزان بالاتر رود، شاید با تعطیلی مطلق اصفهان مواجه شویم، البته این شرایط براساس دستورالعمل موجود اتفاق می‌افتد و مطابق شاخصه‌های موجود در جلسه تصمیم‌گیری می‌شود و وظیفه بررسی این موضوع به لحاط فنی بر عهده دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل محیط زیست است.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها