وقتی آب در باغستان بی‌کیفیت می‌شود

مردم شهر باغستان در شهرستان فردوس که یک سال و اندی از شهر شدن و منطقه گردشگری شدن آن می‌گذرد، برای تأمین آب مناسب با مشکلاتی مواجه هستند.

وقتی آب در باغستان بی‌کیفیت می‌شود

براساس تصویب‌نامه هیات وزیران در اردیبهشت سال گذشته "باغستان علیا" مرکز دهستان باغستان به شهر تبدیل و به عنوان نقطه شهری پذیرفته شد.

شهر باغستان در بخش اسلامیه شهرستان فردوس براساس آخرین سرشماری ۲ هزار و ۷۰۴ نفر جمعیت دارد و دارای آب و هوای مطلوب و مناظر طبیعی است که آن را به یکی از مناطق ییلاقی و گردشگری شهرستان فردوس تبدیل کرده و این شهر به عنوان منطقه نمونه گردشگری هم تصویب شده‌ است.

شهر باغستان همان طور که از نامش پیداست به عنوان منطقه گردشگری شناخته می‌شود و برخی واحدهای مسکونی این شهر به دلیل اینکه محل سکونت غیردایم مالکان است، عنوان منازل مسکونی ۲ برای آنها اطلاق می‌شود و باید هزینه آب‌بها با نرخ آزاد محاسبه شود.

مردم باغستان در حالی از کیفیت پایین آب می‌گویند که قنات بلده در شهرستان فردوس ثبت جهانی است و محصول انار این منطقه در کشور شهرت دارد.

برخی از مالکان این منازل هم معتقدند که چرا با وجود کیفیت پایین آب باید هزینه بالا را پرداخت کنند.

کیفیت آب این شهر به گونه‌ای است که به گفته اهالی این منطقه گاهی قابل خوردن نیست.

یکی از اهالی باغستان علاوه بر گلایه از کیفیت آب اظهار داشت: بسیاری از اهالی این شهر، ساکن دایم هستند و در این منازل زندگی می‌کنند اما برخی منازل چون به‌صورت خانه باغ و باغ ویلا است، مبلغ آب‌بها باید با عنوان مسکونی ۲ محاسبه شود.

وی افزود: اگر کیفیت آب حداقل مانند آب شهرهای اطراف باشد، تا حدی می‌توان با این مساله کنار آمد ولی آب شرب منازل ما قابل خوردن نیست و باید برای تهیه آب شرب به سراغ شیرهای آب دسترسی که در سطح شهر تعبیه شده است برویم.

این شهروند گفت: ما که جوان‌تریم، می‌توانیم برای آوردن آب به خیابان برویم ولی آیا به فکر سالخوردگان و سالمندان بوده‌ایم؟

یکی دیگر از اهالی باغستان گفت: در گذشته منازل و باغات به هم متصل بود و پدرم از سال‌ها قبل در این شهر باغ و منزل داشتند و از این راه کسب درآمد می‌کردند، اکنون ورثه این مکان را حفظ کرده و با اعلام مسکونی ۲ بودن این شهر و بهای چند برابری آب چطور می‌توان این درختان و باغات را حفظ کرد.

وی افزود: اکثر ما در این شهر زندگی می‌کنیم و از طریق محصولات باغی کسب درآمد داریم؛ با این مبلغ آب‌بها که در نظر گرفته شده، به نوعی منبع درآمد ما تحت تاثیر قرار گرفته است.

برای پیگیری این موضوع سراغ مدیر آب و فاضلاب شهرستان فردوس رفتیم که درخصوص مبلغ آب‌بها گفت: طبق مصوبه هیات وزیران تمامی اقامتگاه‌های غیردائم شامل ویلا، باغ ویلا، خانه باغ، مجتمع‌های مسکونی برای اقامت مقطعی و جایی که محل زندگی و کسب و کار دائمی افراد نباشد، به عنوان منازل مسکونی ۲ محسوب شده و نرخ خدمات آب‌بها نیز بالاتر است.

مجید شریف‌زاده افزود: بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ اقامتگاه غیردائم در شهرستان فردوس وجود دارد که به‌صورت مقطعی اقامت دارند و طبق تعرفه مسکونی ۲، هزینه آب‌بها بالاتر از الگوی مصرف آب به‌صورت آزاد محاسبه می‌شود.

وی گفت: اگر مشترک بالاتر از این میزان استفاده کند طبق تعرفه آزاد محاسبه خواهد شد.

مدیر امور آب و فاضلاب فردوس اظهار داشت: در روستاها مصرف آب تا هفت مترمکعب در ماه و در شهرها تا ۱۵ مترمکعب در ماه بوده که برای کاربری‌های مسکونی ۲ که بالاتر از این میزان مصرف کنند، هزینه آب‌بها طبق تعرفه آزاد محاسبه خواهد شد.

وی افزود: متاسفانه برخی مشترکان پرمصرف در منازل یا خانه باغ‌های خود از آب شرب برای آبیاری درختان و باغات خود استفاده می‌کنند که این موضوع هم موجب هدر رفتن آب و هم بالا رفتن قبوض مصرفی می‌شود.

شریف‌زاده با تاکید بر اینکه در باغستان منبع آب کیفی وجود ندارد گفت: آبفا آمادگی دارد در صورت وجود آب با کیفیت نسبت به حفر چاه در این منطقه اقدام کند.

وی اظهار داشت:  در ۲۱ شهر و روستای شهرستان فردوس شبکه آب شرب از شبکه آب بهداشتی جداست.

مدیر امور آب و فاضلاب فردوس گفت: متاسفانه منابع آبی رو به اتمام است که این موضوع لزوم صرفه‌جویی مشترکان را درخصوص مصرف بهینه آب می‌طلبد.

وی افزود: در صورتی که مشترکان عملیات ساخت و ساز را تمام کرده‌اند برای حذف کاربری ساخت و ساز به این مدیریت مراجعه کنند.

اما رییس شورای اسلامی شهر باغستان معتقد است که قیمت آب مربوط به اداره آبفاست و باید طبق قانون عمل شود اما درخصوص کیفیت پایین آب شرب حق با مردم است و مسوولان باید برای آب شرب و بهداشتی مناسب فکر اساسی کنند.

سید مهدی فروتن افزود: شورای اسلامی شهر باغستان نیز طی جلساتی که با اداره آب و فاضلاب شهرستان و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی داشت، قرار شد موضوع در جلسه‌ای با حضور مسوولان شهرستان و استانی مطرح و برای حل آن راهکاری ارائه شود.

وی گفت: مدیر آبفای شهرستان نیز قول داد در جاهایی که جایگاه برداشت آب شیرین ندارد، نسبت به احداث جایگاه برداشت آب شیرین اقدامات لازم صورت گیرد و مردم شهر باغستان منتظر اجرایی شدن این وعده هستند.

رییس شورای شهر باغستان اظهار داشت: این شورا پیگیر مساله آب شرب و شیرین شهر بوده و امیدواریم با قول‌های خوبی که در جلسه با فرماندار داده شد، خبرهای خوبی را در این زمینه بشنویم.

فروتن افزود: از همه مسوولان شهرستان که در این زمینه همکاری کردند تشکر می‌کنم اما امیدوارم این وعده‌ها به عمل تبدیل شود زیرا مساله آب شرب باغستان سال‌های زیادی است که دغدغه مردم شده است.

وی گفت: انتظار داریم با همت دولت و هماهنگی نمایندگان مجلس این انتظار به پایان برسد و مردم صبور این منطقه با وجود چاه‌های عمیق و ۲ نهر آب بلده شاهد اجرای عدالت در تامین آب شرب و بهداشتی باشند.

رییس شورای شهر باغستان اظهار داشت: با توجه به پایین بودن کیفیت آب بهداشتی شهر باغستان و تامین آب از جاهای دیگر از این شهر باید تعرفه مصرف آب برای شهروندان نیز کمتر شود.

وی گفت: البته طبق نظر اداره آب و فاضلاب شهرستان فردوس برخی مشترکان بیشتر از حد معمول آب مصرف می‌کنند که از این شهروندان می‌خواهیم در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان و ۳۱ شهر حدود ۲ دهه با خشکسالی متوالی مواجه است و علاوه بر این هدررفت آب در شبکه آب شهری و روستایی از معضلات این بخش به شمار می‌رود.

فردوس تا مرکز استان ۲۰۰ کیلومتری فاصله دارد.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها