واقعیت واگذاری جنگل‌های ماسال چیست؟

احتمال تصرف یا واگذاری غیرقانونی بخش هایی از جنگل های هیرکانی که همواره به عنوان یک نگرانی مطرح است این بار پایش به ییلاقات ماسال کشیده شده است؛ مبحثی که طی روزهای اخیر در فضای حقیقی و مجازی مطرح شده است و متولیان قانونی گیلان آن را رد می کنند.

واقعیت واگذاری جنگل‌های ماسال چیست؟

جنگل های ماسال یکی از جاذبه های گردشگری و از زیستگاه های بکر گیلان و ایران است که در شهرستان ماسال و در میان کوههای تالش قرار دارد. جنگل های ماسال که در زمره گسترده هیرکانی قرار دارد. شهر ماسال نیز در ۶۰ کیلومتری شهر تالش و ۵۵ کیلومتری رشت، مرکز استان گیلان قرار دارد.

اما بیش از جاذبه های تاریخی و طبیعی این منطقه، واگذاری بخشی از ییلاقات ماسال به یک شرکت خصوصی و اعتراض یکی از مسئولان شهرستان چند روزی است که این منطقه را به تیتر برخی رسانه‌های استان و فضای مجازی تبدیل کرده است، مسئله ای که در نگاه اول خبر از یک اتفاقی عجیب می‌دهد که البته نیازمند روشن سازی زوایای آن است.

همچنین این مقام مسئول در نامه‌هایی به سازمان بازرسی اینگونه بیان کرده که «اخیرا از طریق اخبار منتشر شده در فضای مجازی و متعاقبا پیگیری از رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان ماسال مطلع شدیم که بخشی از اراضی ویژه و خاص ییلاقات ماسال موسوم به "فتره کیله" طی تشریفات و مراحل قانونی و عدم برگزاری مزایده و صرفا به واسطه روابطی که بین برخی از مدیران و کارکنان ادارات مرتبط و متقاضی ایجاد شده به شخصی حقیقی واگذار شده‌است.»

در این نامه آمده‌است که «این امر با رای هیات عمومی دیوان عدالت ادارای و قانون محاسبات عمومی که هر گونه واگذاری اموال دولتی را صرفا از طریق انجام مزایده عمومی مجاز شمرده، غیرقانونی محسوب شده و موجبات خدشه‌دار شدن احساسات عمومی مردم منطقه و تضییع بیت المال را فراهم آورده‌است، بنابراین تقاضا دارم در راستای ایفای وظایف ذاتی آن سازمان و حفظ صرفه و صلاح دولت و جلوگیری از تضییع حقوق عامه، نسبت به پی‌گیری جدی موضوع دستور اقدام شود.»

وورد دستگاه قضا و جزئیات بیشتر

به دنبال این امر و پخش تصاویری در فضای مجازی مبنی بر واگذاری جنگل‌های منطقه آریدول ماسال به یک فرد طی روزهای اخیر رئیس کل دادگستری استان گیلان به همراه تعدادی از مسئولان استانی از این منطقه بازدید کردند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان در این بازدید با اشاره به اینکه مردم باید پیش از این برای ورود به این منطقه مبلغی پرداخت می کردند و اکنون این ورودی برداشته شده است، اظهار داشت: حدود یکهزار متر از این اراضی در اختیار شرکتی برای ارائه خدمات رفاهی و سیاحتی ذیل حوزه گردشگری قرار داده شد.

واقعیت واگذاری جنگل‌های ماسال چیست؟

احمد آقایی این طرح را طرحی صیانتی با محوریت مدیریت پسماند عنوان کرد و افزود: مجری طرح حدود ۴.۵ هکتار از مناطقی که فاقد پوشش جنگلی است را درختکاری کرد و مسئولیت حفاظت بیش از یکهزار و ۲۰۰ هکتار اراضی جنگلی را متقبل شده است که در راستای حراست از جنگل های هیرکانی می باشد. 

وی جلوگیری از آتش سوزی، تخریب، قاچاق چوب و تصرف اراضی جنگلی، ارائه خدمات بهداشتی و جمع‌آوری پسماندهای مسافران را از برنامه‌های این طرح نام برد و اظهار داشت: مجری طرح با آماده‌سازی آلاچیق، رستوران و سازه‌های مناسب، طبیعت این مکان را برای بهره‌برداری مسافران و گردشگران داخلی و خارجی مهیا می‌کند.

حاشیه سازی مالکیتی که منتفی است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان همچنین با تاکید بر اینکه دادستان شهرستان بر این طرح نظارت دارد خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه هیچ نوع مالکیتی برای مجری طرح ندارد و هدف، صیانت و حفاظت از این جنگل‌ها است.

آقایی با بیان اینکه اجرای این طرح برای افراد بومی منطقه اشتغال‌زایی به همراه داشته و دارد، اظهار داشت: مکان واگذار شده پس از پایان قرارداد در اختیار منابع طبیعی قرار خواهد گرفت.

از احاله مدیریت تا واگذاری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان نیز در این باره با تاکید بر اینکه واگذاری انجام نشد بلکه موضوع احاله مدیریت است، گفت: در این ارتباط قرارداد با شرکت مربوطه در سال ۹۸ بسته شده‌است.

میرحامد اختری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیش از این شرکت مربوطه به دلیل خدمات‌رسانی از مردم ورودی دریافت می‌کرد که موجب نارضایتی مردم شده بود که سپس دریافت هزینه ورودی لغو شد، و پس از حذف ورودی هم شرکت هشت ماه بدون درآمد مدیریت منطقه را در موضوع مدیریت پسماند انجام می‌داد که کاملا رایگان بود.

وی اظهار داشت: در این ارتباط در جلسه حفظ حقوق بیت‌المال با حضور اعضای مربوطه از جمله رئیس کل دادگستری ، دادستان و معاونانان آنها و سایر اعضا، تصمیم گرفته شد تا احاله مدیریت "نه واگذاری" یکهزار متر زمین منطقه "که به هیچ عنوان جنگل به شمار نمی‌رود" به شرکت مربوطه بابت جایگزین حذف ورودی انجام شود که این مهم به امضاء اعضا رسید و قرارداد جدید به قرارداد گذشته متمم شد.

واقعیت واگذاری جنگل‌های ماسال چیست؟

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان بیان داشت: بر این اساس قرار شد تا شرکت یک رستوران با سازه‌های چوبی، ۱۰ آلاچیق و ۱۰ کلبه چوبی راه‌اندازی کند که البته بعد از ۱۰ سال عرصه و اعیان، مربوط به دولت است و شرکت مالکیتی نخواهد داشت.

وی بیان داشت: با توجه به بازدید رئیس کل دادگستری استان گیلان از منطقه یاد شده؛ شرکت مربوطه به فعالیت خود طبق قرارداد ۱۰ ساله ادامه خواهد داد.

شهر ماسال در ۶۰ کیلومتری شهر تالش و ۵۵ کیلومتری رشت، مرکز استان گیلان قرار دارد، ماسال شهر کوچکی در شمال غرب رشت، مرکز استان گیلان است، ییلاق‌های این منطقه دارای آب و هوایی پاک و بی‌نظیر، فضایی بکر و مه‌آلود، آرامش وصف‌نشدنی، آبشارهای بلند و مراتع سرسبز بی‌انتها است و هر ساله، مسافران بسیاری به این منطقه سفر می کنند.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • م
    0

    افتضاح شده اونجا علی الخصوص اون کلبه ها که باعث هرج و مرج و از اون مهمتر اون هتل اقای کشتی. گیر که اصلا و ابدا با محیط زیست همخوانی ندارد از همه بدتر صاحب شدن عشایر اون مناطق از منابع دولتی در ییلاق و زدن مثلا کلبه ولی یکار خوبی که شده ورودی که از گردشگرا رفته میشه جهت تمییز کردن جاده تا ییلاقات ماسال

  • یکی از مردم
    0

    اول میگن شرکت خصوصی بعد میشه برای دولت بعد میبینی دولت سایه و نظامهیا مدعی مالکیت دارند بعد هم میفروشند به چین و هند و روسیه و اعراب!!!...ایرانی بیدارشو

  • اصغر ایزدی
    0

    حیف است واگذاری ذره ای از این بهشت خدا

  • ناشناس
    0

    همه اینکار ها ناشی از بی ثباتی عقلی مسئولان هست والسلام

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها