قطع ارتباط ۲۰ روزه ۴ روستای کهگیلویه و بویراحمد با دنیا ! /فیلم

حدود ۲۰ روز است روستاهای "رودریش"، "آجم"،"میدان" و "پاتاوه" به علت بارش برف راه ارتباطی این روستاها از سمت مرکز بخش دیشموک و از سمت یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قطع است.

قطع ارتباط ۲۰ روزه ۴ روستای کهگیلویه و بویراحمد با دنیا ! /فیلم

یکی از اهالی روستای "رودریش" با بیان اینکه این منطقه محروم و هیچ کسی به داد آن نمی رسد، گفت: این روستا دارای دو جاده هست، جاده بردکر رودریش به سمت بخش دیشموک به علت ریش کوه و سیل دو ماه هست به طور کامل قطع و جاده دیگر "رودریش" مارگون به علت برف سنگین در گردنه"چالگاه" ۲۰ روزه قطع و مردم تنها به سختی تراکتور عبور می کنند.

وی افزود: به علت نبود راه ارتباطی و نبود شبکه تلفن و نبود برق از هیچ جایی استان اطلاع نداریم و هیچ مسئولی از زمان اولین باران تاکنون به داد ما نرسیده است.

وی بیان کرد: بخشدار دیشموک اطلاع می دهیم می گوید لودر و ماشین آلات راهداری نداریم.

"صفا حبیبی"، بخشدار دیشموک در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: محورهایی که برفگیر شده‌اند از سمت حوزه دیشموک نمی‌شود که بازگشایی شوند و باید از قسمت مارگون بازگشایی شوند.

وی با بیان اینکه بازگشایی جاده‌های برفگیر با اداره راهداری است، افزود: تاکنون چندین بار با راهداری شهرستان کهگیلویه و حتی استان تماس گرفته ایم اما تاکنون هیچ کاری نکردند.

حبیبی خاطرنشان کرد: با این وضعیت اگر یک قفل بر اداره راهداری شهرستان کهگیلویه بزنند بهتر است.

وی بیان کرد: همچنین چندین بار با فرماندار کهگیلویه و مارگون در خصوص بازگشایی این جاده‌ها صحبت کردیم و قول دادند که این مشکل برطرف خواهد شد.

قطع ارتباط ۲۰ روزه ۴ روستای کهگیلویه و بویراحمد با دنیا !

"الله کرم جانی پور"، سرپرست اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: طی سال‌های قبل راه این روستاها معمولاً تا اردیبهشت ماه مسدود بود اما گاهی وقت از سمت مارگون باز می شد.

وی با اشاره به اینکه راه ارتباطی این روستاها از سه مسیر است، افزود: از"مارگون_ تنگ آسیاب _پاتاوه آجم_ رودریش" مسیر اول است که در این مسیر رودخانه فصلی وجود دارد که ممکن است آب زیاد داشته باشد و امکان بازگشایی وجود نداشته باشد.

جانی پور اظهارکرد: مسیر دوم از "چیربیون_ گردنه آسه_گردنه چالگاه_ رودریش" است که گردنه چالگاه جز ۷۷ گردنه برفگیر استان کهگیلویه و بویراحمد است و دکل تلویزیونی منطقه در این گردنه صعب العبور و سخت گذر نصب است.

سرپرست اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: مسیر سوم از" دیشموک_مورخانی_ بردکر_ رودریش" است که در فصل زمستان هیچ وقت از ناحیه شهرستان کهگیلویه بازگشایی نشده است.

جانی پور تصریح کرد: طی بارش برف اول در سطح استان این مسیر یک مرحله بازگشایی شد اما مشکل به وجود آمده به علت سهل انگاری و کوتاهی از سوی شهرستان کهگیلویه است.

وی ادامه داد: به ازای هر ۳۵ کیلومتر باید یک راهدارخانه  وجود داشته باشد درحالی که از سمت مارگون تا روستای رودریش حدود ۸۰ کیلومتر است و باید دو راهدارخانه در این مسیر داشته باشیم که با توجه به کوهستانی و صعب العبور بودن این منطقه ضرورت دارد در این زمینه چاره اندیشی شود.

سرپرست اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه با کمبود ماشین آلات راهداری در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد برای راه‌های روستایی مواجه هستیم، تاکید کرد: هم اکنون ۱۵۰ دستگاه ماشین آلات سبک نیمه سنگین و سنگین راداری در استان داریم که با کمبود ۱۰۰ دستگاه دیگر مواجهیم.

جانی پور بیان کرد: در خصوص بازگشایی راه ارتباطی این چهار روستا تاکید کرد ماشین‌آلات راهداری از سمت مارگون در حال اعزام هستند که درصورت مساعد بودن شرایط رودخانه منطقه که در مسیر هست، به زودی بازگشایی خواهد شد.

یادآور می شود که حدود ۲۰ روز است روستاهای "رودریش"، "آجم"،"میدان" و "پاتاوه" به علت بارش برف راه ارتباطی این روستاها از سمت مرکز بخش دیشموک و از سمت یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قطع است. انتظار می رود که مسئولان و متولیان مربوطه با توجه به اینکه ۲۰ روز است این روستاها ارتباطی ندارند نسبت به امدادرسانی، بازگشایی جاده ارتباطی و حتی بسته های معیستی به مردم این روستاها کمک کنند.روستای "رودریش" از توابع دیشموک، در ۴۵کیلومتری شهر دیشموک مرکز این بخش و در ۱۵۰ کیلومتری شهر دهدشت مرکز، شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

حجم ویدیو: 7.00M | مدت زمان ویدیو: 00:01:33 | دانلود ویدیو
منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها