غیرقابل سکونت شدن بخش‌هایی از تهران بر اثر فرونشست زمین | شاهد شکاف‌های هزار متری وسط محله‌ها یا خانه‌های شهر خواهیم بود

نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: اتفاقات ثبت‌شده از فروریزش و فرونشست در سال‌ها و روزهای گذشته در تهران در قیاس با تبعاتی که این پدیده در سال‌های آینده با گستردگی آن می‌تواند برای سرزمین‌مان داشته باشد قابل قیاس نیست و اگر فکر اساسی نکنیم باید شاهد فروریزش‌های ۱۰ تا ۱۵ متری در سطح شهر تهران باشیم.

غیرقابل سکونت شدن بخش‌هایی از تهران بر اثر فرونشست زمین | شاهد شکاف‌های هزار متری وسط محله‌ها یا خانه‌های شهر خواهیم بود

سیدمحمد آقامیری نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درخصوص فرونشست زمین در تهران گفت: مساله فرونشست یکبحث گسترده‌ای با سابقه‌ای طولانی در بسیاری از مناطق جهان است اما برخی این مسئله را طوری عنوان می‌کنند که گویا این پدیده تنها در ایران اتفاق افتاده است. فرونشست در کشورهای دیگر به خصوص در آمریکا از سال ۱۹۸۶ رخ داده و به شکل‌های مختلف همچون فروچاله، فروریزش و فرونشست خود را نشان داده است و بسیاری از کشورها درگیر آن هستند.

وی با تأکید بر اینکه وضعیت فرونشست در تهران مناسب نیست و شاید بتوان ادعا کرد از دیگر نقاط کشور هم شرایط بدتری را تجربه می‌کند، عنوان کرد: به هر حال شرایط فرونشست برای تهران پیش آمده و از دشت ورامین به سمت تهران پیش می‌رود. به تازگی هم شاهد فرونشست یک و نیم متری در خیابان ولیعصر بوده‌ایم اما می‌توان این  مسئله را مدیریت کرد.

آقامیری با اشاره به اینکه ارتفاع منابع آب در تهران از سطح زمین پایین‌تر رفته است و در نتیجه حفره‌های مسیر آب خالی شده و رطوبتشان را از دست داده‌اند. تشریح کرد: در این شرایط خشکی، وقتی سفره زیرزمینی به نقطه ۹۰ درصدی خشکی می‌رسد، خاک به حالت کلوخ درمی‌آید و به راحتی فروریزش اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه اتفاقات ثبت شده از فروریزش و فرونشست در سال‌ها و روزهای گذشته در قیاس با تبعاتی که این پدیده در سال‌های آینده با گستردگی آن می‌تواند برای سرزمین‌مان داشته باشد قابل قیاس نیست، اظهار داشت: اگر فکر اساسی نکنیم باید شاهد فروریزش‌های ۱۰ تا ۱۵ متری در سطح شهر تهران باشیم. آنچه تا به حال اتفاق افتاده است، فرونشست‌های مقطعی و با عمق کم بوده اما با توجه به اینکه بی‌محابا از منابع آب زیرزمینی مصرف می‌کنیم این مسئله به‌زودی شدت خواهد گرفت.

سطح آب‌های زیر زمینی به عمق ۱۴۰ متری رسیده است

این عضو شورای اسلامی شهر تهران، گفت: سطح آبهای زیرزمینی از عمق آب‌های زیرمینی تهران از متر ۱۵ در دهه‌های گذشته به عمق ۱۴۰ متری رسیده است. این یعنی کل مسیر سطح آب‌های زیرزمینی شهر در حال خشک شدن است و با ادامه این روند باید شاهد شکاف‌های هزار متری در خیابان‌ها یا در وسط یک محله یا خانه‌های شهر باشیم.

از بین رفتن زیرساخت‌های شهری با سرایت فرونشست به محیط شهری

آقامیری افزود: سرایت فرونشست به محیط شهری باعث می‌شود که زیرساخت‌های شهری (لوله‌های گاز و آب) با فروریزش و فرونشست‌های عمقی به شدت آسیب دیده و خطرآفرین شوند و دقیقا اتفاقی شبیه زلزله در تهران رخ دهد و این شکاف‌ها ایجاد گسل کند.

وی از شروع یک طرح تحقیقی در این شورا خبر داد و گفت: در تلاشیم به یک راه‌حل برای مقابله با فرونشست در تهران دست پیدا کنیم و ببینیم کشورهایی که از دهه ۱۹۸۰ درگیر آن بوده‌اند چه راهکارهایی برای مقابله با آن داشته‌اند.

اگر فکری نکنیم تا ۱۰ سال دیگر بسیاری از مناطق تهران قابل سکونت نخواهد بود

نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره زمان مورد نیاز برای مقابله با این پدیده در تهران گفت: زیر پای ما تبدیل به کلوخ شده و پیام آن این است که تهران در حال فرونشست است و اگر این حفره‌ها با آب پر نشود ممکن است 10 سال دیگر در برخی از مناطق تهران نتوانیم زندگی کنیم. بنابراین زودتر از 10 سال باید سفره‌های خشک شده شناسایی و با بازگرداندن آب‌ها به آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی آن‌ها را پر کنیم.

وی افزود: رساندن رطوبت ۴۰ تا ۵۰ درصدی به خاک و نمناک کردن آن می‌تواند به حفظ ساختار خاک و زمین کمک کند.

حفظ مسیرهای قنات می‌تواند به ما کمک کند

آقامیری با اشاره به اینکه تهران معروف به شهر هزار چشمه و هزار قنات بوده و حدود ۷ رودخانه فعال در آن وجود دارد که البته دبی آن به حدود یک‌صدم کاهش یافته است، گفت: مسیرهای قنات می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند که آب‌های زیرزمینی را حفظ کنیم.

وی گفت: طرح سراسری فاضلاب شهری نیز با جمع‌آوری فاضلاب به تشدید فرونشست کمک کرده است و آبِ زیر پای ما را جمع و از شهر خارج می‌کند. باید با اجرای طرح‌های بازچرخانی آب به بازگرداندن آب به زمین کمک کنیم.

منبع: همشهری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها