افت شدید مخازن آبهای زیرزمینی شهرستان چرام

رییس منابع آب شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده با توجه به افت شدید مخازن آبهای زیرزمینی شهرستان چرام گفت: یکی از اولویت‌های این اداره برخورد قانونی با مالکین چاه‌های غیرمجاز و دارای اضافه برداشت است.

افت شدید مخازن آبهای زیرزمینی شهرستان چرام

سید هادی خاضعی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان چرام هدف از تشکیل این نشست را  هماهنگی بین دستگاه‌های عضو جهت مدیریت مطلوب و صحیح آب و جلوگیری از تخلفات و برداشت‌های غیر مجاز از منابع آب سطحی و زیرزمینی و رعایت الگوی کشت در زمان تنش آبی با همکاری سایر دستگاه ها از جمله حوزه  قضایی و نبرو انتظامی با وزارت نیرو عنوان کرد.

رییس  اداره منابع آب شهرستانهای کهگیلویه، چرام و لنده  گزارشی از آخرین وضعیت منابع آب سطحی و زیرزمینی شهرستان چرام ارائه داد و گفت: منابع آب مهمترین عامل توسعه پایدار است.
 
وی وضعیت بحران و افت شدید مخازن آب های زیرزمینی شهرستان چرام را یادآور شد و با توجه به کاهش میزان نزولات جوی سال آبی گذشته ‌با مقایسه با سنوات قبلی و میانگین بلندمدت گفت: به دلیل کاهش میزان بارندگی‌ها لزوم برنامه ریزی و صیانت، مراقبت و مدیریت منابع آب شرب و کشاورزی بیش از گذشته احساس می شود.

خاضعی با توجه به اهمیت مدیریت منابع آب، خواستار رعایت قوانین مرتبط با توزیع عادلانه آب و نیز اجرای الگوی کشت در شهرستان شد.


خاضعی اولویت اصلی شورای  حفاظت از منابع آب شهرستان را برخورد قانونی با مالکین چاههای غیر مجاز و چاههای دارای اضافه برداشت،  انتقال آب به اراضی غیر هدف پروانه عنوان و اظهار کرد: حفاظت از این ماده حیاتی وظیفه تمامی اعضای شورای حفاظت از منابع آب است.

وی با اشاره صحیح از آب چاه‌های کشاورزی جهت جلوگیری از تخلفات منابع آبی، استفاده از کنتور هوشمند حجمی بر روی چاه های کشاورزی را الزامی دانست.

خاضعی گفت: متاسفانه میزان آب برداشت از منابع آب زیرزمینی بیشتر از میزان آب تزریق شده به سفره آب زیرزمینی است.

رئیس اداره منابع اب شهرستانهای کهگیلویه ،چرام و لنده بیان کرد: اداره منابع آب با تأکید بر آگاهی بخشی به مردم جهت صرفه جویی در مصرف آب، باید فرهنگ صحیح مصرف منابع آب به مردم آموزش داده شود تا آنان حداکثر همکاری را با ما داشته باشند.

خاضعی بر جلوگیری از کشت محصولات با نیاز آبی بالا و کشت  محصولات با نیاز آبی کم تاکید کرد.

وی افزود: شهرستان چرام در بخش کشاورزی از جمله شهرستان های غنی بوده اما توسعه این بخش نباید منجر به از دست دادن منابع آب و آسیب رسیدن به منابع شود.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها