همزمان با روز جهانی شهرها صورت گرفت

حضور شهردار اهواز در اجلاس جهانی مجازی "پلی بسوی شهرها" در وین اتریش

شهردار اهواز در اجلاس جهانی مجازی

حضور شهردار اهواز در اجلاس جهانی مجازی "پلی بسوی شهرها" در وین اتریش

ظهر امروز 9 آبان برابر با 31 اکتبر روز جهانی شهرها؛ رضا امینی شهردار اهواز در اجلاس مجازی (وبینار) پلی بسوی شهرها ؛ مقاومت در برابر کرونا و ابتکارات شهری که با همکاری مشترک سازمان اسکان سازمان ملل و مجمع شهرداران آسیایی و اتحادیه شهرهای اروپایی و مجمع شهرهای آینده در وین برگزار شد، شرکت کرد.

در این اجلاس که شهرداران شهرهای آسیایی و اروپایی از جمله تهران ، پکن، داکا، کلمبو، قاهره، تورکو در فنلاند، بوگوتا، پاریس , .... حضور داشتند شرکت کنندگان به بحث و تبادل نظر پیرامون اقدامات مقابله با کرونا و تغییرات اقلیمی شهرها و همچنین ابتکارات شهری پرداختند.

رضا امینی شهردار اهواز در خصوص این اجلاس کفت: پلی برای شهرها رویدادی سالانه است که هدف آن ترویج اجرای دستور کار 2030 و همچنین تشویق مقامات شهرداری و ذینفعان توسعه برای افزایش مشارکت خود در توسعه شهری فراگیر و پایدار است.

وی افزود: این اجلاس برای ششمین سال متوالی و با هدف بحث و تبادل نظر در خصوص تجربه های مرتبط، راه حل های خلاقانه و شکل گیری مشارکتی نوین و با موضوعات بهبودی فراگیر و خلاقیت در فناوری، بازیابی سبز با توجه به شرایط آب و هوایی و اقدامات اقلیمی، مشارکت عمومی و خصوصی برای اقتصاد مقاومتی برای شهرداران و ذی نفعان شهری برگزار می شود.

شهردار اهواز ادامه داد: پنج سال گذشته، «پلی برای دانش شهرها» بستری را برای شهرداران و ذینفعان شهری فراهم کرده است تا نحوه مشارکت برای توسعه شهری-صنعتی فراگیر و پایدار را بررسی کنند. این پلتفرم تبادل مستمر دانش در مورد روندهای توسعه شهری-صنعتی را در سراسر دنیا تسهیل می کند و فرصت های بیشتری برای مشارکت شهر به شهر فراهم می کند .

امینی در خصوص سخنرانان و شرکت کنندگان در این اجلاس یادآور شد: آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل اولین سخنران این اجلاس بود که در خصوص ضرورت شبکه ای شدن شهرها جهت انتقال دانش و تجربیات نوین و مفید به یکدیگر و تبادل تجارب در خصوص چکونگی مهار ویروس کرونا و اقدامات انجام شده در این زمینه تاکید کرد. مدیرکل انرژی و محیط زیست سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل، نماینده ای از مصر، شهردار داکا(بنگلادش)، معاون شهردار شهر شنزن چین، شهردار تهران، نماینده شهردار تیرانا(آلبانی)، شهردار شهر تورکو(فنلاند)، شهردار وین تیان( جمهوری خلق لائوس) از دیگر سخنرانان این نشست مجازی بودند.

شهردار اهواز از جمله نکات جالب این رویداد را بیان تجارب و نوآوری های شهرهای شرکت کننده و به اشتراک گذاشتن آن با دیگر شهرها عنوان کرد و ادامه داد: برای مثال شهر بوگوتا کلمبیا در راستای اجرای فاصله کذاری اجتماعی صدکیلومتر خط مخصوص دوچرخه سواری را در این شهر ایجاد کرد، در پاریس جهت دسترسی 15 دقیقه ای شهروندان به مراکز خرید پایگاههای مختلف مراکز خرید در تمامی نقاط شهر ایجاد شد، در شهر بارسلون پروژه کاشت یک میلیون درخت برای افزایش اکسیژن و کاهش آلایندگی در شهر اجرا شد، در داکا پایتخت بنگلادش جهت مقابله با بحران گرم شدن زمین و تغییر شرایط اقلیمی به ازای هرکودک تازه به دنیا آمده یک درخت کاشته شد .

امینی تصریح کرد: نابرابری در توزیع عادلانه امکانات به همه شهروندان بویژه شهروندان کمتر برخوردار از جمله مشکلات اکثر شهرهای شرکت کننده بود، همچنین از دیگر مشکلاتی که شهرها با آن مواجه شده و بیان کردند؛ میزان خسارت های وارده به زنجیره کالاهای اساسی در دوران شیوع کرونا و مشکلات حاصل از تغییرات اقلیمی در شهرها بود.
وی از دیگر نکات قابل ذکر در این اجلاس را تذکر مشاور گروه شهرهای آینده و صنایع نوین سازمان ملل در خصوص وجود یک میلیارد زاغه نشین در سرتاسر جهان در شهرها عنوان کرد و گفت: از جمله بحران های شهرهای امروز دسترسی این یک میلیارد زاغه نشین به امکانات بهداشتی و آب شرب سالم و نیز بالا بردن تاب آوری شهرهاست.
گفتنی است شهرداران شرکت کننده در این رویداد موضوعاتی حول محور فناوری و خلاقیت شهری و رشد و پیشرفت عمومی، کارآفرینی، بخصوص برای حمایت از قشر آسیب پذیر را را مورد بحث و بررسی قرار می دهند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شهرداری اهواز

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها