راه اندازی بزرگترین دامداری غرب کشور در همدان

اولین گروه گاوهای شیری (گوساله‌های ۸ تا ۱۲ ماهه) شرکت گلدشت نمونه اصفهان به تعداد ۱۵۰ رأس وارد واحد پرورش گاو شیری شش هزار رأسی (دام مولد) در روستای سنقرآباد شهرستان درگزین شده است.

راه اندازی بزرگترین دامداری غرب کشور در همدان

این واحد در سال ۹۸ در زمینی به مساحت ۶۰ هکتار از اراضی ملی روستا و با ظرفیت شش هزار رأس دام مولد و به منظور اشتغال پایدار، تولید محصول دامی سالم و افزایش سرانه تولید بخش کشاورزی در سال ۹۸ کلنگ‌زنی شد.

مدیر بخش دامپروری پروژه گلدشت درگزین در حاشیه بازدید خبرنگاران از این واحد، بیان کرد: در راستای سیاست‌های کلی شرکت سرمایه‌گذاری شستا، مقرر شد ۱۴ پروژه بزرگ گاوداری برای استقلال کشور در بخش شیر و لبنیات راه‌اندازی شود و به همین دلیل از اردیبهشت سال ۹۹ پروژه‌هایی در استان‌های همدان، خراسان شمالی و لرستان برای احداث واحدهای پرورش گاو شیری با ظرفیت‌های شش هزار رأس کلید زده شد.

سرمایه‌گذاری ۱۳۰ میلیارد تومانی در واحد پرورش گاو شیری درگزین

احمد صلاحی ادامه داد: تاکنون در واحد پرورش گاو شیری شش هزار رأسی سنقرآباد بیش از۱۳۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و زودتر از برنامه پیش‌بینی شده به بهره‌برداری می‌رسد، همچنین عملیات دامپروری در آینده نزدیک به صورت رسمی کار خود را آغاز خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه این واحد، یک شرکت کشت و صنعت خواهد بود، افزود: پروژه فوق در مساحت ۶۰ هکتار اجرا شده و یکی از گاوداری‌های بزرگ غرب کشور است، علاوه بر این شستا به جز این طرح، دو واحد با ظرفیت ۴ هزار رأس در ملایر و قهاوند کلنگ‌زنی کرده است.

تهیه تلیسه در همدان مشکل است

صلاحی با بیان اینکه تهیه تلیسه در همدان مشکل است و شرکت سرمایه‌گذار باید تلیسه را تولید کند و مازادش را به ما بدهد، اضافه کرد: یکی از اهداف شستا این است که در تولید شیر و لبنیات یکی از قطب‌های اصلی کشور شود که این امر در راستای سیاست‌های کلی برای استقلال است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در حاشیه این بازدید بیان کرد: این واحد پس از تکمیل شدن می‌تواند سالانه ۶۴ هزار تن شیر تولید کند، همچنین تولید گوشت قرمز آن حدود ۷۲۰ تن است و برای حدود ۳۰۰ نفر اشتغالزایی مستقیم ایجاد کرده است.

واحد پرورش گاو شیری درگزین، اولین و بزرگترین دامداری غرب کشور

علی خدارحمی با اشاره به اینکه رونق گرفتن واحد پرورش گاو شیری درگزین تاثیرات مثبتی در تولید استان خواهد داشت و اولین، بهترین و بزرگترین دامداری غرب کشور خواهد بود، اظهار کرد: در سطح استان یک دامداری در جوکار ملایر با ۵ هزار رأس و یک دامداری دو هزار رأسی متعلق به شرکت پگاه وجود دارد و بقیه واحدها هزار رأسی و شخصی هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵۰ تلیسه از اصفهان به واحد فوق منتقل شده و در اولین فرصت تعدادشان افزایش می‌یابد،گفت: دامداری‌ها۴۰ درصد از نهاده‌های دامی و ۶۰ درصد از علوفه استفاده می‌کنند و میزان زمین شرکت‌ها نیز زمان مجوز گرفتن آنها برآورد می‌شود.

خدارحمی با اشاره به اینکه دامداری به شرطی موفق است که بخشی علوفه‌اش را تأمین کند، تصریح کرد: نژاد گاوهای واحد فوق هلشتاین ایرانی است که اصلاح نژاد شده است و مهمترین خصوصیت این نژاد شیردهی بالای آن است.

رئیس جهاد کشاورزی رزن و درگزین نیز در ادامه بیان کرد: در درگزین چندین پروژه شامل شهر گلخانه‌ای به مساحت ۳۰ هکتار با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی، گلخانه ۳۰۰ هکتاری کرفس و گلخانه ۱۵ هکتاری در اطراف قروه در دست احداث است.

۵۵ درصد تسهیلات استان در سال گذشته مربوط به شهرستان‌های رزن و درگزین است

محمود فتحی مطرح کرد: سال گذشته در صدور مجوز و تسهیلات، ۵۵ درصد تسهیلات استان مربوط به شهرستان‌های رزن و درگزین بود، همچنین در درگزین حدود ۴۶ هزار هکتار اراضی زراعی و ۲ هزار هکتار اراضی باغی وجود دارد و سالانه بیش از ۲۳۵ تن تولید محصول کشاورزی دارد.

ترویج و توسعه کشت زعفران در رزن و درگزین

وی ادامه داد: در راستای اصلاح الگوی کشت، کشت زعفران را ترویج و توسعه داده و در حال حاضر ۱۴ هکتار سطح زیر کشت زعفران داریم، علاوه بر این مساحت گلخانه‌های شهرستان۲۱ هکتار است و حدود ۱۰ هکتار نیز در دست اقدام داریم.

فتحی با اشاره به اینکه در درگزین ۱۶ واحد گوساله پروری با ظرفیت ۱۴۰۰ رأس موجود است که ۷ واحدش فعال بوده، گفت: درگزین یکی از قطب‌های گوشت سفید و مرغ استان همدان است و ۴۰ واحد مرغداری دارد، همچنین یک واحد پرورش بوقلمون نیز در سال جاری به بهره‌برداری رسید و در آینده نیز قطب محصولات گلخانه‌ای خواهد بود.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • علی
    0

    امیدوارم بعداز شش ماه یا بیشتر که وام های کلانشان راگرفتند اعلام ورشکستگی نکنند مثل بقیه !!!!

  • م
    0

    خیلی جالبه ایجاد استقلال ؟ اگر استقلال از استان های دیگر رو میفرمایید نمیدونم!!! ولی استقلال کلی رو در تولید لبنیات میفرمایید همین الانشم استقلال داریم داخل نهاده هامشکل واردات داریم و اقایون. و شرکت های خاص که دیگران هم میدانند کپیتالیسم تو ایران داره بیداد میکنه شرکت های و سوپرمارکت ها و دامداری های بزرگ که اکثرا هم برای نهادها و ارگانهای خاص و یا افراد خاص هستند کمر تولید کننده های متوسط و خرد رو شکسته و همه رو ورشکسته کرده چون قدرت و سیاست دست خودشان هست!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها