معاون میراث ‌فرهنگی خوزستان خبر داد:

کشف ۴۹۵ شی تاریخی از ۲ سوداگر زن در رامهرمز

معاون میراث ‌فرهنگی خوزستان گفت: در پی انهدام یک باند حفار غیرمجاز در شهرستان رامهرمز، ۴۹۵ عدد شیء تاریخی از این باند کشف ‌و ضبط شد و ۲ زن نیز دستگیر شدند.

کشف ۴۹۵ شی تاریخی از ۲ سوداگر زن در رامهرمز

احمدرضا حسینی‌ بروجنی با اعلام این خبر گفت: حسب گزارش منابع و مخبران محلی مبنی بر قاچاق اشیاء تاریخی توسط چند فرد، موضوع با قید فوریت در دستورکار عوامل پایگاه حفاظت میراث‌ فرهنگی رامهرمز قرار گرفت و این نیروها ضمن هماهنگی با فرماندهی انتظامی شهرستان، با همراهی نیروهای انتظامی به محل اختفای این افراد رفته و طی عملیاتی موفق به دستگیری دو زن می‌شوند.

بنابر اعلام اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خوزستان، وی با بیان این‌ که طی این عملیات، یک مرد نیز از محل متواری شد، افزود: در ابتدا ۴۹۹ شیء مشکوک به تاریخی و یک خودرو از این باند توقیف و ضبط شد که براساس نظر کارشناس اموال فرهنگی ـ تاریخی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی خوزستان، تعداد ۴۹۵ شیء از اشیاءِ ضبط‌ شده دارای اصالت تاریخی و چهار قطعه بدل و جدیدالساخت تشخیص داده شدند.

معاون میراث ‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خوزستان در این‌ باره تصریح کرد: اشیاء تاریخی کشف‌شده از این باند شامل سکه‌های دوره تاریخی و اسلامی و همچنین دست‌آفریده‌های ارزشمندی از جمله دشنه، شمشیر، تندیس مهر، پیکرک جام سرمه‌ دان و... از جنس سنگ، فلز، سیمین، زرین، مفرغ، آهن، قلع و مس هستند که به صورت عمده مربوط به دوره‌های عیلامی، هخامنشی، سلوکی، اشکانی، صدر اسلام، سلجوقی و قاجاریه هستند.

وی با اشاره به این‌که اشیاء مکشوف پس از صدور دستور مقام قضائی به امین اموال فرهنگی و تاریخی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خوزستان تحویل داده شد، گفت: قرار است این اموال فرهنگی ـ تاریخی ارزشمند، با یاری مدیر موزه‌ها و اموال فرهنگی‌تاریخی استان، برای نخستین بار در سریع‌ترین زمان ممکن و طی هفته آتی، تدقیق، ساماندهی، مستندنگاری و آسیب‌ شناسی و در سامانه جامع اموال فرهنگی‌ تاریخی کشور ثبت شوند.

حسینی‌ بروجنی همچنین خبر داد: قرار است پس از بررسی، تدقیق و آسیب‌شناسی این دست‌آفریده‌ های ارزشمند، به زودی تعدادی از آن‌ ها برای مرمت به کارگاه و آزمایشگاه مرمت اشیاءِ تاریخی سپرده شوند و تعدادی نیز که در زمره نفایس فرهنگی تاریخ و تمدن سترگ ایران تشخیص داده شده‌اند، در سیاهه آثار منقول قرار گیرد و پرونده فنی تخصصی‌ شده آن تکمیل شود.

وی خاطرنشان‌ کرد: پرونده سوداگران پیش‌ گفته نیز با توجه به متواری شدن یکی از افراد، از راه مراجع قضائی درحال پیگیری است.

منبع: ایسنا

26

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • مهران
    0

    یک سئوال ؟؟ اگر این حفاران غیرمجاز نبودند الآن موزه های ما چگونه پر می شد. این وسایل قرن ها زیر خاک بوده هیچ سود مادی هم که برای مردم ندارد . خب عاقلان جمع شوند و یک راه حلی برای کشف قانونی این آثار پیدا کنند . از لحاظ شرعی هم که کشف گنج احکام مشخصی دارد و هیچ منعی نشده .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها