آب شهر بجنورد بدبو و بدطعم/ واقعیتی که داد برخی از شهروندان را درآورده است

چند سالی است که در برخی از برهه های سال آب آشامیدنی شهر بجنورد تغییر پیدا می کند و بو و طعم بدی می دهد.

آب شهر بجنورد بدبو و بدطعم/ واقعیتی که داد برخی از شهروندان را درآورده است

۷۰ درصد از آب آشامیدنی مردم شهر بجنورد از سد شیرین دره تامین می شود؛ در سال های گذشته مردم منتظر بودند تا پروژه آبرسانی از سد شیرین دره به بجنورد به پایان برسد و حال چند سالی است که به پایان رسیده ولی همچنان مردم شهر بجنورد در برخی از برهه زمانی با این مشکل مواجه می شود که این مشکل سبب گلایه شهروندان شده است.

حس می کنیم آب بوی ماهی می دهد

یکی از شهروندان بجنوردی گفت: یک هفته ای است که بو و طعم آب تغییر پیدا کرده است و این بوی بد سبب شده تا نتوانیم آن را بنوشیم.

وی افزود: وقتی آب می خورم حس می کنم از رودخانه ای که در آن جریانات سیلابی شده و بوی و مزه گل و لای را می دهد، تامین شده است.

یکی دیگر از شهروندان بجنوردی نیز در ادامه با اشاره به اینکه فکر می کنم آب مزه ماهی را می دهد، ادامه داد: این آب که به همین شکل خورده نمی شود و مجبور شدم تا آن را بجوشانم تا بوی و مزه بد آن برطرف شد، اما مشکل حل نشد که نشد.

وی تصریح کرد: کار به جایی رسیده است که چند روزی مجبور به خرید آب معدنی برای نوشیدن شده ایم.

ن

وارونگی علت تغییر بو و طعم آب

ساقی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در ارتباط با طعم و بوی آب شهر بجنورد و گلایه شهروندان گفت: این موضوع درست است و در برخی از مناطق شهر بجنورد در حال حاضر آب آشامیدنی از بو و طعم خوبی برخوردار نیست.

وی افزود: علت این امر نزدیک شدن به فصل پاییز و ایجاد جریان وارونگی در آب است که موجب شده تا آب از طعم و بوی خوبی برخوردار نباشد.

ساقی ادامه داد: در حال حاضر برای حل این مشکل در حال ریختن کربن فعال در درون آب در تصفیه خانه هستیم.

وی اظهارکرد: از سوی دیگر در حال شست و شوی ته خط لوله ها نیز هستیم تا طعم و بوی بد اب حل شود.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا وجود ماهی ها در داخل سد بر این امر تاثیرگذار است؟ بیان کرد: وجود ماهی بر روی کیفیت آب تاثیرگذار است اما زمانیکه این مشکل در یک فصل از سال صورت می گیرد، مانند حال حاضر، چندان به این موضوع مرتبط نباشد.

وی تصریح کرد: لجن های تشکیل شده در قسمت های پایینی سد شیرین دره شاید دلیلی بر وجود زندگی ماهی ها باشد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا تاکید کرد: در حال حاضر تنها رلاه حل این مشکل ریختن کربن فعال در آب است.

ت

بو و مزه بد آن به وارونگی آب ربطی ندارد

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی نیز گفت: تغییر بو و طعم اب در همه سدها در برخی از فصول سال تغییر پیدا می کند که به علت پدیده وارونگی آب است که این امر با تغییر فصل زمانیکه هوا به صورت یک دفعه گرم و یا سرد می شود، اتفاق می افتد.

عقیل مرتضوی افزود: اما تصور من بر این است که در تغییر طعم و بوی آب در زمان کنونی در برخی از مناطق شهر بجنورد پدیده وارونگی تاثیرگذار نبوده چرا که هنوز هوا گرم است و دمای هوا از گرمی به یک باره به سوی سردی پیش نرفته است که آب موجود در مخزن سد دچار پدیده وارونگی شود.

مرتضوی ادامه داد: از سوی دیگر این پدیده بر روی آب خام تاثیرگذار بوده نه بروی آب آماده شرب که از تصفیه خانه خارج می شود.

مدیریت طعم و بوی آب شرب در تصفیه خانه

وی با اشاره به وظیفه تصفیه خانه افزایش کیفیت آب است، اظهارکرد: در تصفیه خانه طعم و بوی آب مدیریت می شود و به نظر ما ایراد کار در سد نیست.

مرتضوی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در حال حاضر ۷۰ درصد آب آشامیدنی شهر بجنورد از سد شیرین دره تامین می شود و اگر مشکل پدیده وارونگی آب بود باید بر روی آب ۷۰ درصد از جمعیت تاثیر می گذاشت این در حالی است که این مشکل در برخی از نقاط شهر مشاهده می شود.

طرح صید ماهی از سد شیرین دره منتفی شد

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که چندی پیش برای افزایش کیفیت، امر صید ماهی از سد شیرین دره نیز مطرح شد و این طرح به کجا رسید؟ بیان کرد: طرح صید ماهی در سد شیرین انجام شد اما موفقیت آمیز نبود و هم اکنون اجرای این پروه منتفی شده است.

وی با اشاره به اینکه ورود سیلاب های سال ۹۷ و ۹۸ تاثیر خیلی زیادی بر روی افزایش کیفیت آب سد شیرین دره داشته است، افزود: ورود سیلاب به مخزن سد شیرین دره از یک سو و خروج رسوبات از مخزن سد از سوی دیگر سبب شد تا کیفیت آب افزایش یابد.

منبع: ایسنا

26

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها