۷۰ درصد چشمه‌های مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد خشک شد

کم آبی و خشک شدن ۷۰ درصد چشمه‌ها در مناطق عشایرنشین کهگیلویه و بویراحمد بیداد می‌کند تا این قشر مولد و کم توقع یک تابستان داغ و سخت را در سیاه چادرهای خود تجربه کنند.

۷۰ درصد چشمه‌های مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد خشک شد

استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن یک درصد جمعیت و مساحت کشور اما 10 درصد آب‌های سطحی کشور را دارد که بیش از 90 درصد آب شرب مورد نیاز مردم از طریق منابع زیر زمینی از جمله چاه تامین می‌شود و در خشکسالی‌ها با تنش آبی شدید روبه‌رو می‌شوند.

کمبود بارش در سال آبی جاری سبب ایجاد تنش آبی در برخی از مناطق کشور از جمله 125 منطقه شهری، روستایی و عشایری کهگیلویه و بویراحمد شده‌ و کمبود آب در بخش کشاورزی باعث خسارات بسیار به کشاورزان به ویژه در مناطق گرمسیری شده است.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وجود 2 هزار حلقه چاه در مناطق عشایری این استان گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد 70 درصد چشمه‌ها در مناطق عشایری خشک و کم آب شده‌اند.

فضل الله آذرفر با بیان اینکه 10 حلقه چاه آب شرب در مناطق عشایری لنده کم آب شده است، افزود: آبرسانی به جامعه عشایری مستقر در تمامی شهرستان‌های استان به صورت مستمر توسط 10 دستگاه تانکر انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از محل اعتبارات استانی به طور میانگین برای هر شهرستان 200 میلیون تومان برای آبرسانی سیار به عشایر پیش بینی شده که در 11 ماه گذشته تخصیص صفر بوده و به صورت قرض داریم آبرسانی را انجام می‌دهیم.

آذرفر با اشاره به اینکه 12 هزار خانوار با جمعیتی افزون بر 72 هزار نفر در استان عضو جامعه عشایری هستند، ادامه داد: این قشر مولد هم اکنون دارای یک میلیون و 100 هزار راس دام سبک هستند و در واقع نقش بسزایی در تامین گوشت، لبنیات و صنایع دستی استان دارند.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به افتتاح طرح خرید تضمینی دام مازاد عشایر با هدف کمک به عشایر و مقابله با دلالان، خاطرنشان کرد: دام زنده به طور میانگین با قیمت هر کیلوگرم 45 هزار تومان خریداری می‌شود.

آذرفر سهمیه استان برای خرید تضمینی را 50 هزار راس عنوان کرد و ادامه داد: هر شهرستان اکیپ داریم که بعد از کارشناسی و دام به کشتار دام می‌رود و هزینه حمل و نقل نیر اضافه می‌شود.

منبع: تسنیم

26

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها