مدیرکل منابع طبیعی استان:

کاهش هزار درصدی آتش‌سوزی مراتع درهمدان

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان به وضعیت آتش‌سوزی مراتع استان اشاره کرد و گفت: در سال‌ جاری با کاهش هزار درصدی آتش‌سوزی‌ در مراتع استان نسبت به سال قبل مواجه بوده‌ایم.

کاهش هزار درصدی آتش‌سوزی مراتع درهمدان

اسفندیار خزائی افزود: امسال پنج فقره آتش‌سوزی به مساحت پنج هکتار رخ داده در حالیکه در سال قبل ۳۸ فقره آتشسوزی به مساحت ۸۶ هکتار را تجربه کردیم.

وی تأکید کرد: البته تا قبل از سال ۹۵ آتش‌سوزی‌ها در سطح استان بیشتر از ۵۰۰ هکتار بود اما خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته توسط سازمان منابع طبیعی و جلسات متعددی که با سازمان‌های مدیریت بحران، محیط زیست، شهرداری، آتش‌نشانی، هلال احمر و هیئت کوهنوردی برگزار شد، آتش‌سوزی‌ها به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

خزائی با اشاره برعلت وقوع آتش‌سوزی‌ در مراتع استان، اظهار کرد: تنها پنج درصد آتش‌سوزی‌ها منشأ طبیعی مانند صاعقه داشته و ۹۵ درصد دیگر منشأ انسانی دارد برای مثال اختلافات محلی، آتش سیگار و آتش روشن کردن گردشگران در طبیعت از دلایل عمده آتش‌سوزی مراتع است.

این مقام مسئول با اشاره برعوامل مؤثر در کاهش آتش‌سوزی‌ها، خاطرنشان کرد: استان به ۲۰ بلوک حفاظتی تقسیم وهر قسمت به نیروی‌های حفاظتی مربوطه داده شد و در این راستا اقداماتی مانند همکاری با همیاران طبیعت ، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای مرتع‌داران و همکاری با بسیج سازندگی برای دیده‌بانی صورت گرفت.

خزائی به امکانات گروه‌های اطفاء حریق اشاره کرد و گفت: در سطح استان ۱۰ گروه اطفاء حریق وجود داشته که امکاناتی مانند دمنده‌ها، آتش‌کوب‌ها و شن‌کش‌ها در اختیار این نیروها قرار گرفت.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با تأکید بروضعیت بحرانی استان همدان در سال‌جاری، تصریح کرد: امسال به دلیل خشکسالی میزان آب موجود در بافت‌های گیاهی در کمترین مقدار خود بوده و گیاهان در ضعف فیزیولوژیک خود قرار دارند بنابراین احتمال وقوع آتش‌سوزی بسیار زیاد است، به همین دلیل جنگل‌های استان را تحت مراقبت ۱۰۰ درصدی قرار داده و در کنار آن در مکان‌های مورد نیاز آتش‌بُر نصب شده است.

وی در پایان با اشاره بر اینکه آتش‌سوزی بلای خانمان‌سوز جنگل در مناطق خشک و نیمه‌خشک است، افزود: چندین سال زمان نیاز است که یک نهال به یک درخت تنومند و مثمر تبدیل شود و تنها یک کبریت کافیست تا این درخت به راحتی در چندین ساعت از بین برود، بنده از مردم عزیز خواستار حفاظت از محیط زیست استان هستم.

منبع: ایسنا

26

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • TN
    0

    دیگه مراتعی نمونده که بخواد آتش بگیره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها