مدیرکل مدیریت بحران استانداری:

مهار کامل آتش سوزی منطقه ارسباران/ ۲ سال است که پیگیر اختصاص بالگرد به منطقه هستیم

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی از مهار کامل آتش سوزی منطقه ارسباران خبر داد.

مهار کامل آتش سوزی منطقه ارسباران/ ۲ سال است که پیگیر اختصاص بالگرد به منطقه هستیم

محمدباقر هنربر در خصوص آخرین وضعیت آتش سوزی در منطقه ارسباران، گفت: آتش سوزی که در نقاط حساس و صعب العبور بابایلی و قاسم کندی و کیارق کلیبر، اتفاق افتاده بود، در چند مورد مهار شده بود اما آتش مجددا در این نقاط شعله ور شد.

وی افزود: شعله‌های آتش که بار دیگر از بعدازظهر روز جمعه ۱۵ مردادماه در این منطقه گسترده شده بود اکنون با تلاش تمامی نیروهای امدادی و عملیاتی و به خصوص مردم بومی کاملا مهار شده است.

وی ادامه داد: در عملیات‌های اطفای حریق شنبه ۱۶ مردادماه، بالگردهایی به منطقه اعزام شدند که در نهایت پنج سورت پرواز به هر دو منطقه آتش سوزی انجام گرفت.

هنربر در خصوص مشکل کمبود امکانات هوایی اطفای حریق در ارسباران، متذکر شد: بر اساس پیگیری‌های انجام شده، روز پنجشنبه ۱۴ مردادماه یک فروند بالگرد بدون بسکت به منطقه آتش سوزی اعزام شده و برای یک سورت پرواز برای هلیبرد نیروها از آن استفاده شد.

وی با اشاره به اعزام یک فروند بالگرد آبپاش به منطقه در روز جمعه، اظهار کرد: علی‌رغم این‌که دو دستگاه بسکت آب دار از سوی اداره کل منابع طبیعی استان و سازمان آتش نشانی تبریز برای مواقع ضروری و اطفای حریق ارسباران خریداری شده است، اما متاسفانه بالگرد اعزامی آبپاش از کرمانشاه کارایی لازم را برای استفاده از این بسکت‌ها نداشت.

وی با اشاره به استفاده از بسکت‌های آب دار با بالگرد در روز شنبه، گفت: بالگردهایی که در طی دو روز گذشته در منطقه حضور داشتند، کارایی لازم را نداشتند در حالی که با توجه به صعب العبور بودن منطقه آتش سوزی و سختی رفت و آمد نیروها، بایستی این بالگردها به موقع به محل اعزام می‌شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی متذکر شد: در بند "ز" ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور به صراحت اعلام شده که وزارت دفاع مکلف هست تا با همکاری نیروهای مسلح نسبت به اطفای حریق اقدام کند که در این راستا از مسئولان ذی ربط خواهشمندیم تا در زمان طلایی نسبت به تامین بالگرد در استان اقدام کنند.

وی در خصوص اقدامات مهم برای استقرار پایگاه دائمی اطفای حریق در ارسباران، اظهار کرد: وجود پایگاه دائمی اطفای حریق در این منطقه لازم و ضروری است و در این راستا نیز جلساتی با شرکت مس سونگون برگزار شده و قرار است تا در روزهای آتی با سرمایه گذاری این شرکت، پایگاه دائمی اطفای حریق در ارسباران کلنگ زنی شود.

وی افزود: یک پایگاه اطفای حریق دیگر نیز توسط اداره حفاظت محیط زیست در ماه آینده تاسیس خواهد شد.

هنربر با اشاره به قول وزیر صمت برای اختصاص یک فروند بالگرد به منطقه ارسباران، گفت: دو سال است که پیگیر این موضوع هستیم اما متاسفانه به نتیجه‌ای نرسیدیم. اخیرا با امضای استاندار آذربایجان شرقی، مجددا مکاتبه‌ای در این راستا انجام گرفته و از نمایندگان مردم کلیبر و اهر در مجلس شورای اسلامی نیز خواهشمندیم تا پیگیر این موضوع باشند.

وی تاکید کرد: اگر یک فروند بالگرد برای ارسباران تامین شود، دیگر شاهد آتش سوزی‌های گسترده نخواهیم بود.

وی با بیان این‌که علت آتش سوزی‌های اخیر در دست بررسی است، افزود: بیش از ۹۰ درصد آتش سوزی‌های جنگل‌های ارسباران از خطای انسانی ناشی می‌شود که در این راستا از مردم شریف و فهیم استان خواهشمندیم، همان طور که در اطفای حریق اخیر واقعا پای کار بودند و به نیروهای امدادی کمک کردند، برای پیشگیری از وقوع اتش سوزی‌ها نیز تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

منبع: ایسنا

26

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها