مدیرکل حفاظت محیط زیست استان:

رد پای خرس سیاه آسیایی در جنوب سیستان و بلوچستان دیده شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: تیم‌های یگان حفاظت محیط زیست جنوب استان در مناطق مختلف رد پا و دیگر آثار وجود خرس سیاه را شناسایی و کشف کردند.

رد پای خرس سیاه آسیایی در جنوب سیستان و بلوچستان دیده شد

وحید پورمردان اظهارداشت: وجود خشکسالی و گرمای شدید هوا و کوچ گونه‌های حیات وحش به مناطق و زیستگاه‌های مناسب تر موجب شده تا گونه خرس سیاه آسیایی نیز ضمن گسترش قلمرو زیستی برای دسترسی به منابع غذایی، احتمالا به باغ‌ها و سایر مناطق حوزه انسانی نزدیک شود.

وی گفت: یگان حفاظت محیط زیست شهرستان‌های حوزه زیستگاه خرس سیاه آسیایی آموزش‌ها و هشدارهای لازم و مورد نیاز را به مردم محلی داده و بصورت گشت‌های جزیره‌ای متعددی در این حوزه مشغول خدمت هستند.

خرس سیاه در زبان مردم بلوچ سیستان و بلوچستان با نام‌های «مَم» و «هرس» شناخته شده است.

خرس سیاه بلوچی یکی از شاخص‌ترین گونه‌های زیبا و نادر حیات وحش در شهرستان نیکشهر است که از قرنها پیش تاکنون در این منطقه از ایران زندگی می‌کند و جثه متوسط در بین گونه‌ های دیگر خرس‌ ها دارد و طول بدن این جانور با توجه به شرایط محیطی و نوع تغذیه متغیر بوده و از ۱۳۰ تا ۱۸۰ سانتی‌متر است.

خرس سیاه بلوچی بر خلاف دیگر همنوعان خود خواب زمستانی ندارد و با جثه ای کوچک‌تر از خرس قهوه‌ای دارای گوش‌هایی به نسبت بزرگتر، موهای بلند و سیاه داشته و در وسط سینه لکه سفیدی به شکل ۷ دارد.

«مم بلوچی» از گونه های منحصر بفرد کشور در منطقه بلوچستان و شهرستان نیکشهر است که تخریب زیستگاه آن یکی از عمده دلایلی در معرض خطر انقراض قرار گرفتن این گونه است.

منبع: ایرنا

26

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها