سایه سنگین خشکسالی بر قطب کشاورزی خراسان شمالی

چنبره خشکسالی بر شهرستان مانه و سملقان به عنوان قطب کشاورزی خراسان شمالی نه تنها ۷۰ درصد از محصولات کشاورزی این منطقه را از بین برد که بیش از نیمی از روستاهای آن را نیز با تنش آبی مواجه کرد.

سایه سنگین خشکسالی بر قطب کشاورزی خراسان شمالی

بر اساس گزارش رسمی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی حدود ۸۲ درصد از مساحت ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتاری واقع در شمال شرق کشور درگیر خشکسالی و تحت تاثیر این پدیده قرار گرفت و برخی از شهرستان های استان از جمله مانه و سملقان بیش از سایر شهرستان ها تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفتند.
براساس این گزارش ۱۳.۱ درصد از گستره استان درگیر خشکسالی بسیار شدید است و مانه وسملقان در بین هشت شهرستان این خطه از شمالشرق کشور به عنوان قطب کشاورزی بیشترین پهنه تحت تاثیر از خشکسالی را دارد به طوری که این روزها خشکسالی و گرمای بی موقع در قطب کشاورزی خراسان شمالی که با تولید انواع محصولات کشاورزی و دانه های روغنی از اهمیت خاصی برخوردار است به روستاهای این شهرستان چنبره انداخته است و بنابر اعلام مسوولان تنها در کشت گندم بیش از ۷۰ درصد از محصولات را از بین برده است.
مهاجرت در کمین قطب کشاورزی
خشکسالی حاکم بر شهرستان مانه و سملقان و از بین رفتن ۷۰ درصد از محصولات کشاورزی کاهش درآمد روستاییان این منطقه را در پی داشت و باعث شد تا بخشی از جمعیت جوان برای یافتن کسب و کار روی به شهرهای بزرگ استان و حتی استان های همجوار چون مشهد و استان های شمالی کشور بیاورند به گونه ای که طبق آمار از ۱۵۰ هزار جوان جویای کار که خراسان شمالی را به مقصد استان های دیگر ترک کردند، حداقل ۱۰ تا ۲۰ درصدشان ساکنان این شهرستان بودند.
محمد شهریاری یکی از کشاورزان شهرستان مانه و سملقان می گوید: سیطره یک دهه ای خشکسالی بر استان باعث شد تا میزان درآمد کشاورزان این منطقه به شدت کاهش یابد و بسیاری از جوانان به ناچار برای یافتن کار و به قولی روزی حلال به شهرستان های بزرگ در استان های همجوار مهاجرت کنند و با این روند روستاها از نیروهای جوان و فعال خالی شد.
وی اضافه کرد : تعداد زیادی از این جوانان پس از مهاجرت ،کمتر تمایل به برگشت پیدا می کنند و برای جلوگیری از مهاجرت دایمی قشر فعال روستاها ، باید دولت حمایت های خود را از حوزه کشاورزی افزایش دهد و با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت ،مکانیزاسیون را در کشاورزی حمایت کند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها