مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان:

احیای تالاب گاوخونی مستلزم جداسازی حقابه‌ محیط زیست و کشاورزی است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: احیای تالاب بین المللی گاوخونی مستلزم جداسازی حقابه‌های زیست محیطی و کشاورزی از یکدیگر و تامین آب این تالاب در زمانی غیر از فصل کشت و زرع است.

احیای تالاب گاوخونی مستلزم جداسازی حقابه‌ محیط زیست و کشاورزی است

ایرج حشمتی افزود: پیش تر زمانی که آب در رودخانه زاینده رود جریان می‌یافت بخشی از حقابه زیست محیطی تالاب بین المللی گاوخونی را به همراه آب کشاورزی تخصیص می‌دادند اما در عمل آبی به تالاب نمی‌رسید.

وی با اشاره به اینکه محیط زیست هیچ سهمی از افزایش خروجی سد زاینده رود در روزهای گذشته نداشته است اضافه کرد: پیشنهاد ما این است که شرکت آب منطقه ای بخشی از ۱۷۶ میلیون متر مکعب حقابه سالانه زیست محیطی تالاب را در زمان‌هایی غیر از موسم کشت و کار کشاورزی مانند بهمن و اسفند رها سازی کند تا آب به تالاب برسد.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان اضافه کرد: تامین آب گاوخونی سبب حفظ مقداری رطوبت در تالاب خواهد شد و از تشکیل کانون بزرگ تولید و انتشار ریزگرد و گرد و غبار جلوگیری می‌کند.

حشمتی ادامه داد: سال قبل همچون امسال هیچ آبی برای تالاب بین المللی گاوخونی اختصاص نیافت.

وی خاطرنشان کرد: با شرایط منابع آبی موجود به نظر نمی‌رسد که در ماه‌های پیش رو آبی برای تالاب اختصاص یابد و پس از آب آشامدینی اولویت باید با محیط زیست باشد اما در عمل اینگونه نیست و محیط زیست مظلوم واقع می‌شود.

گاوخونی در شرق اصفهان یکی از بزرگترین و مهمترین تالاب‌های ایران محسوب می‌شود و در طول تاریخ علاوه بر ایجاد فضای فرح بخش در منطقه، مکانی برای زمستان گذرانی و زادآوری پرندگان مهاجر و سایرجانوران بود.

این تالاب که منطقه‌ای به وسعت ۴۷۶ کیلومتر مربع در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه‌های شنی قرار دارد و در یک دهه گذشته در مدت کوتاهی آب در آن جریان داشت.
برداشت‌های بی رویه و غیرقانونی در بالادست، کاهش آب ورودی، تغییر اقلیم و خشکسالی و تامین نشدن حقابه‌های طبیعی از جمله چالش‌هایی عنوان می‌شود که حیات این تالاب را به خطر انداخته و به گفته مسوولان و کارشناسان محیط زیست، ادامه این روند می‌تواند تالاب گاوخونی را به کانون تولید گرد و غبار تبدیل کند و تا شعاع زیادی را تحت تاثیر قرار دهد بنابراین تامین حقابه آن ضروری است.

بر اساس برآوردهای انجام شده تنها چهار درصد از پهنه گاوخونی رطوبت دارد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • TN
    0

    نمی خواد حق آب کشاورزهای زحمت کش را ازشون بگیرید برید در پارک آبی چادگان را ببندید که آقایون برای درآمدزایی راه اندازی کردن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها