سرپرست شرکت فولاد اکسین خوزستان:

محصولات اکسين نقش بسيار مهمی در بومی‌سازی بسياري از تجهيزات و تکميل پروژه‌های صنعتی کشور داشته است

سرپرست شرکت فولاد اکسین خوزستان دستاوردهاي اکسين در محصولات را تشریح کرد.

محصولات اکسين نقش بسيار مهمی در بومی‌سازی بسياري از تجهيزات و تکميل پروژه‌های صنعتی کشور داشته است

امین آسیابان گفت: شرکت فولاد اکسين خوزستان، با رويکرد تامين نيازمندي صنايع و بازارهاي هدف، نقش بسيار مهمي در بومي‌سازي بسياري از تجهيزات و تکميل پروژه‌هاي صنعتي در کشور داشته است. اين شرکت توانسته است به ميزان قابل‌توجهي ورق‌هاي استراتژيک در حوزه‌هاي نفت، گاز، پتروشيمي، معدن و راه‌سازي را تامين کند. از جمله مهم‌ترين پروژه‌ها مي‌توان به توليد انبوه (حدود ۳۶۰ هزار تن) ورق‌هاي با گريد «API۵L X۶۰MS» پروژه خط لوله انتقال نفت خام از گوره به جاسک، توليد ورق‌هاي با گريد «API۵L X۷۰PSL۲» براي ساخت لوله‌هاي ۵۶اينچ انتقال گاز، توليد ورق‌هاي با گريد «A۲۸۳GR.C-NACE» به منظور ساخت مخازن جاسک، توليد ورق با گريــدهــاي «۳۰CRNiMo۸» و «C۴۵» براي ساخـت قطعـات با استحکـام تسليـم بالا و همچنين بومي‌سازي و توليد ورق‌هاي ضدسايش «OXINAR۴۰۰» و «OXINAR۴۵۰» اشاره کرد.

همچنين با تشکيل کارگروه مشترک ميان فولاد اکسين، ايميدرو، جهاد دانشگاهي، فولاد مبارکه و فولاد اسفراين، مطالعات فني و بازرگاني اوليه به منظور توليد ورق‌هاي فولادي «Cryogenic» صورت گرفته است. اين ورق‌ها براي ساخت مخازن ذخيره و تحت فشار اکسيژن، نيتروژن و ساير گازهاي مايع‌شده (همانند «LPG» و «LNG») کاربرد دارند.

وی در رابطه با محصولات جديد فولاد اکسين بیان کرد، يکي از ويژگي‌هاي خاص اين شرکت تعيين نوع عمليات نورد بر اساس خواص مکانيکي مورد نظر مشتريان و مطابق با استاندارهاي بين‌المللي است. تجهيزات خط نورد شرکت فولاد اکسين خوزستان به گونه‌اي طراحي شده‌ است که قابليت انجام عمليات نورد به چهار روش شامل نورد معمولي (CR)، نورد کنترل‌شده از نظر دما (TCR)، نورد ترمومکانيکال همراه با خنک‌کاري در هوا (TMR) و نورد ترمومکانيکال همراه با خنک‌کاري توسط آب (TMR+ACC) را دارد.
از طرف ديگر، محصولات توليدي جديد شرکت گونه‌هاي فولادي مختلفي را شامل مي‌شوند. ورق‌هاي عريض فولادي با گريدهاي «API۵L X۴۲PSL۲»، «API۵L X۵۲PSL۲»، «API۵L X۶۰MS» و «API۵L X۷۰PSL۲» جزو فولادهاي ميکروآلياژي هستند که علاوه بر مصرف در صنايع نفت و گاز، با فناوري خاص و به روش نورد ترمومکانيکال توليد مي‌شوند.

همچنين ورق‌هاي ضدسايش با گريدهاي «OXINAR۴۰۰» و «OXINAR۴۵۰» جزو فولادهايي هستند که علاوه بر اينکه در ساخت تجهيزات راه‌سازي به کار مي‌روند، براي توليد آن‌ها از فرايند عمليات حرارتي، به‌ويژه کوئنچ و تمپر، استفاده شده است. شايان ذکر است که ورق‌هاي فولادي ضدسايش و با استحکام بالا (High Strength Wear Resistant Plates) جزو ورق‌هاي مصرفي خاص در صنايع داخلي کشور هستند و به علت فقدان تکنولوژي و توليد اين ورق‌ها در اشل صنعتي، تامين نياز صنايع داخلي از طريق واردات صورت مي‌گيرد. درآمدزايي توليد ورق ضدسايش به هيچ عنوان قابل‌مقايسه با محصولات معمول نيست و اين موضوع به دليل خاص بودن اين نوع فولادها و بالا بودن تکنولوژي و تجهيزات توليدي آن‌هاست.

ورق‌هاي با گريد فولادي «A۲۸۳GR.C-NACE» و «A۵۱۶GR,۷۰-NACE» جزو دسته فولادهاي مقاوم در برابر خوردگي‌اند. اين ورق‌ها براي ساخت مخازن ذخيره تحت فشار نفت و گاز در محيط ترش مورد استفاده قرار مي‌گيرند. محصولات فوق به روش نورد ترمومکانيکال و همچنين انجام فرايند عمليات حرارتي نرمالايزينگ توليد مي‌شوند.

ورق‌هاي با گريد فولادي «P۳۵۵GH»، مطابق با استاندارد «EN۱۰۰۲۸-۲»، به منظور ساخت مخازن با دماي کاري بالا کاربرد دارند. اين محصول به روش نورد ترمومکانيکال و همچنين انجام فرايند عمليات حرارتي نرمالايزينگ توليد مي‌شود.

ورق‌هاي با گريد فولادي «۳۰CRNiMo۸»، «C۴۵» و «S۶۹۰Q» جزو دسته فولادهاي با استحکام تسليم بالا هستند و درموارد صنعتي خاص به کار مي‌روند که نياز به استحکام‌هاي بالا دارند. روش توليد اين ورق‌ها انجام نورد کنترل‌شده به همراه عمليات حرارتي کوئنچ و تمپر است.

منبع: روابط عمومی شرکت اکسین استیل

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها