مدیر دفتر فنی انتقال شرکت برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان:

تجهیزات پست‌های انتقال سیستان و بلوچستان به پوشش سیلیکونی مجهز شدند

مدیر دفتر فنی انتقال شرکت برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: تمامی مقره‌های تجهیزات پست‌های انتقال و فوق ناحیه جنوب این استان به پوشش سیلیکونی RTV مجهز شده است.

تجهیزات پست‌های انتقال سیستان و بلوچستان به پوشش سیلیکونی مجهز شدند

فرشته واعظی اظهارداشت: وجود توام شرایط شرجی و گرد و غبار در نواحی جنوب سیستان و بلوچستان سبب آلودگی سطح مقره‌های تجهیزات، ایجاد قوس الکتریکی و در نتیجه خاموشی می‌شد.

وی افزود: از طرفی برای رفع آلودگی با هزینه زیادی باید به‌صورت مداوم شستشوی مقره‌ها انجام می‌شد که باز هم ناچار به اعمال خاموشی مشترکان ناحیه جنوب استان می‌شدیم.

مدیر دفتر فنی انتقال شرکت برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: پس از بررسی‌های انجام شده اجرای پوشش سیلیکونی تجهیزات به عنوان راه حل موثر انتخاب شد زیرا این پوشش سطح آب‌گریزی بر روی مقره‌ها ایجاد کرده که مانع باقی‌ماندن آلودگی بر روی آن می‌شود.

وی ادامه داد: در این راستا پروژه‌ای با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان تعریف شد که در نهایت این پروژه به عنوان پروژه منتخب وزارت نیرو در جشنواره پژوهش و فناوری معرفی و هم‌اینک از نتایج این پروژه در کل کشور استفاده می‌شود.

واعظی بیان کرد: نتیجه این پروژه در قالب کتاب «ساختار شیمیایی و کنترل کیفیت پوشش‌های عایق سیلیکونی RTV» گردآوری و به عنوان کتاب برگزیده سال از سوی شرکت توانیر انتخاب شد.

وی تصریح کرد: هم‌اینک تمامی مقره‌های تجهیزات پست‌های انتقال و فوق توزیع ناحیه جنوب که شامل ۲۵ پست بوده به این پوشش سیلیکونی مجهز شده‌اند.

مقره‌های سرامیکی به ویژه نوع پرسلانی و شیشه‌ای از اقتصادیترین و مناسبترین انواع برای استفاده در اکثر خطوط انتقال و توزیع برق در شرایط اقلیمی کشورمان هستند این مقره‌ها به صورت وسیعی در خطوط انتقال و توزیع قدرت استفاده می‌شوند.

موارد زیادی از عدم کارایی این نوع مقره‌ها در مناطق مرطوب و آلوده گزارش شده که یک روش کارا برای بهبود عملکرد این مقره‌ها، اعمال پوشش سیلیکونی RTV بر روی سطح مقره است.

این پوشش‌ها به عنوان روش جایگزین برای شستشوی مقره‌ها با آب و یا اعمال گریس بر روی سطح، که به‌صورت عملیات نگهداری دوره‌ای انجام می‌شوند. این پوشش‌های RTV هم‌اینک دارای حدود ۲۰ سال توسعه و تجربه در خطوط فشار قوی بوده و در اکثر محیط‌های آلوده این پوشش‌ها بدون استفاده از عملیات نگهداری دوره‌ای ۱۰ سال یا بیشتر دوام آورده‌اند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها