برای سنجش دقیق آلودگی هوای همدان ۲ ایستگاه لازم داریم

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: همزمان با فرارسیدن فصل زمستان در همدان پدیده اینورژن و وارونگی دما اتفاق افتاد که این پدیده در کنار سوخت های بنزینی و گازوئیلی موجب تراکم و افزایش غلظت آلاینده ها شد.

برای سنجش دقیق آلودگی هوای همدان ۲ ایستگاه لازم داریم

محسن جعفری‌نژادبسطامی افزود: در پدیده اینورژن هوای سنگین و سرد در سطح زمین و هوای گرم در ارتفاعات باقی می ماند و جابه جایی هوا صورت نمی گیرد بنابراین وقتی هوا راکد باشد، تراکم و غلظت آلاینده ها بیشتر و این غلظت باعث آلودگی می شود.

وی اضافه کرد: با این حال از ابتدای زمستان جاری، وضعیت ناسالم برای همه گروه ها در شهر همدان گزارش نشده است اما در برخی ساعات هوای ناسالم برای گروه های حساس را در شهر همدان تجربه کرده ایم.

جعفری‌نژادبسطامی خاطرنشان کرد: در شرایط هوای ناسالم برای گروه های حساس احتمال افزایش بروز علائم تنفسی در برخی افراد وجود دارد و بیماری‌های قلبی و ریوی و مرگ زودرس در بیماران قلبی و سالمندان تشدید می‌شود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر اعلام وضعیت کیفیت هوای شهر همدان براساس داده های تنها ایستگاه سنجش آلودگی هوای شهر انجام می شود که طبیعتاً با داده های یک ایستگاه نمی توان برآورد دقیقی از کیفیت هوای کل شهر داشت.

وی با بیان اینکه ایستگاه پایش کیفی هوای شهر همدان در محوطه بیمارستان بعثت همدان نصب شده است، تأکید کرد: ضرورت دارد به منظور ثبت و اعلام دقیق تر وضعیت کیفی هوای شهر همدان، لااقل دو ایستگاه سنجش آلودگی در نقاط دیگر شهر تهیه و نصب شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان در پایان یادآور شد: عمده آلایندگی موجود این روزهای شهر همدان با منشأ ذرات معلق با قطر کوچکتر از ۲.۵ میکرون است که علت وجودی آنها سوخت های فسیلی همچون سوخت بنزین بوده است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها