مرگ پیرترین پلیکان خراسان جنوبی در تنهایی

دو پلیکان زیبایی که در راه مهاجرت خود از مناطق سردسیر سیبری از دسته‌ خود جدا شدند و در باغ گلشن طبس در دهه ۵۰ ماندگار شدند اما حالا پس از ۴۰ سال، پیرترین پلیکان تنهای خراسان جنوبی به خواب ابدی فرو رفت.

مرگ پیرترین پلیکان خراسان جنوبی در تنهایی

در زلزله‌ شهریور سال ۵۷ تعدادی از پلیکان‌های مهاجر زیر آوار ماندند و تنها دو پلیکان جان سالم به در بردند و از آن پس به باغ گلشن منتقل شدند.

آنها حدود ۳۰ سال پیش توسط شهرداری به باغ زیبای طبس اورده شدند، از ان پس این باغ زیبا با وجود این پلیکان شناخته می‌شد و هرساله گردشگران بسیاری برای دیدنش صف می‌بستند.

روز گذشته خبری تلخ آمد و آن این بود که پلیکان مسن باغ گلشن طبس تلف شده، پلیکانی که دیگر شاید نتوان مانند آن را یافت درست است، مسن‌ترین پلیکان که حدود ۳۰ سال قبل به باغ گلشن طبس انتقال داده شده بود، در اثر کهولت سن تلف شد.

محمد جلال هادیان، رئیس شبکه دامپزشکی طبس گفته است: در دهه ۵۰ خورشیدی دو پرنده مهاجر بر اثر گم کردن مسیر به طبس می‌رسند و در باغ گلشن طبس سکنی گزیده و مورد توجه مردم قرار می‌گیرند.

در زلزله سال ۵۷ یکی از دو پرنده در زیر آوار می‌میرد؛ چند سال بعد تعدادی پلیکان به طبس منتقل می‌شوند که امروزه یکی از نمادهای شهر طبس به شمار می‌روند.

وی گفت: این پلیکان پس از تلف شدن، بلافاصله برای کالبد گشایی و بررسی علت مرگ به شبکه دامپزشکی شهرستان طبس منتقل شد که مورد کالبد گشایی و آزمایش قرار گرفت.

به گفته مسئولان محیط زیست این نوع پرنده پرنده مهاجری است که بومی شهرستان طبس نیست اما محیط زیست نظارت لازم را بر نحوه زندگی این نوع پرنده داشته است.

محمد اصغرزاده، مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: دو پلیکان در باغ گلشن طبس در این سال‌ها زندگی می‌کردند که یکی از آن‌ها دو سال پیش فوت و دیگری که نر بوده روز گذشته در سن ۳۰ سالگی فوت شد. باتوجه به کالبدشکافی انجام شده بیماری خاصی در بدن این پلیکان مشاهده نشده و کارشناسان دامپزشکی، علت مرگ را کهولت سن و یا ضربه دیدن به هنگام پرواز تشخیص داده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه چند جای کبودی بر روی بدن این پرنده مشاهده شده که احتمالا در حین پرواز اتفاق افتاده است، اظهار کرد: این پرنده گوشت خوار بوده و بر همین اساس، احتمالاتی مبنی بر ابتلا به بیماری‌های میکروبی، ویروسی و انگلی وجود داشت که پس از بررسی، این مورد رد شد.

اصغرزاده با بیان اینکه این پرنده‌ها، گونه‌های کمیابی هستند، تصریح کرد: در تمام این سال‌ها، در باغ گلشن طبس شرایط بهداشتی با نظارت کارشناسان دامپزشکی و محیط زیست برای زندگی این پرنده فراهم بود.

وی یادآور شد: اکنون دیگر از این نوع پلیکان در خراسان جنوبی وجود ندارد و آمادگی داریم با هماهنگی محیط زیست و درخواست شهرداری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی پرنده‌ای را در این باغ جایگزین کنیم.

این پلیکان دو سال است که تنها زندگی می‌کرد و شاید این تنهایی او را از پای درآورد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها