خون مورد نیاز مراکز درمانی کردستان تامین است

مدیرکل انتقال خون کردستان گفت: با وجود کاهش آمار مراجعان برای اهدا d خون در استان بخاطر شیوع کرونا، نیاز ۱۰۰ درصدی مرازک درمانی به خون و فرآورده های خونی تامین و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

خون مورد نیاز مراکز درمانی کردستان تامین است

محمدسعید کریمیان روز یکشنبه اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۹ هزار و ۱۹۶ داوطلب برای اهدای خون به مراکز این استان مراجعه و ۱۶ هزار و ۱۸۴ نفر از آنها موفق به اهدای خون شدند که از مجموع افراد موفق به اهدا، ۱۴ هزار و ۹۱۵ نفر مرد و یک هزار و ۲۶۹ نفر زن بودند.

وی با اشاره به کاهش اهدای خون در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزود: شیوع کرونا باعث شد تا آمار مراجعین اندکی کاهش پیدا کند ولی با این وجود ۱۰۰ درصد نیاز مراکز درمانی استان به خون تامین شده و هیچ مشکیل در این زمینه وجود ندارد.

کریمیان با بیان اینکه ۲ هزار و ۴۷۰ نفر برای بار اول اقدام به اهدای خون در استان کرده‌اند، اضافه کرد: ۹ هزار و ۲۳۸ داوطلب مستمر و چهار هزار و ۴۷۶ داوطلب هم سابقه اهدای حداقل یک بار داشته‌اند.

مدیرکل انتقال خون کردستان با اشاره به اینکه ۱۳ هزار و ۸۱۴ نفر از داوطلبان در سنندج برای اهدا خون مراجعه و ۱۱ هزار و ۵۰۷ نفر آنان موفق به اهدا خون شدند، گفت: پنج هزار و ۳۸۲ نفر هم در پایگاه سقز اقدام کردند که چهار هزار و ۶۷۷ نفر موفق شدند تا خون خود را اهدا کنند.

وی تاکید کرد: حدود ۱۴۰ بیمار تالاسمی و تعدادی بیمار هموفیلی و سرطان خون نیازمند دریافت مستمر خون هستند لذا می‌طلبد تا اهدا کنندگان این بیماران را در طول سال فراموش نکنند.

کریمیان با تاکید بر اینکه اهدای خون هیچ تاثیری در تضعیف سیستم ایمنی بدن ندارد، یادآور شد: اهدای خون موجب جایگزینی گلبول های جدید می‌شود و به تحریک سیستم ایمنی و تقویت آن کمک شایانی می‌کند.

مدیرکل انتقال خون کردستان افزود: در قالب شبکه خونرسانی کشور، چندین مرحله ارسال محموله خون به استان‌های نیازمند به خون از جمله به خوزستان، سیستان و بلوچستان و دیگر استان‌های همجوار انجام شده است.

کریمیان با اطمینان خاطر به داوطلبان اهدای خون مبنی بر اینکه کرونا از راه خون و فرآوردهای خونی منتقل نمی‌شود، اظهار داشت: تمام مراجعان قبل از خونگیری آزمایش لازم برای ابتلا یا عدم ابتلا به کرونا را انجام می‌دهند.

وی نیاز به خون را نیازی همیشگی اعلام کرد و یادآور شد: بیماران خاص مانند مبتلایان به سرطان خون، تالاسمی و مصدومین حوادث رانندگی و مادران باردار از مصرف کنندگان خون و فرآورده های آن هستند.

مدیرکل انتقال خون کردستان هدف سازمان انتقال خون ایران را دستیابی به آمار جمع آوری بیش از ۹۰ درصد خون های اهدایی از اهداکنندگان مستمر و با سابقه اعلام کرد و گفت: کردستان در زمینه دستیابی به این هدف پیشتاز است.

وی اضافه کرد: انتقال خون کردستان در حال حاضر ۹۹.۵ درصد خون‌های دریافتی خود را از اهدا کنندگان مستمر و با سابقه دریافت می‌کند.

کریمیان با یادآوری اینکه انتقال خون کردستان با همراهی اهداکنندگان خون توانسته در بسیاری از شاخص ها رتبه های برتر کشوری را کسب کند استمرار حضور مردم نوعدوست استان را با هدف نجات جان بیماران و دستیابی به افق‌های پیش رو خواستار شد.

وی از جمعیت نوعدوست اهداکنندگان خون در استان خواست اهدای خون را در برنامه زندگی خود قرار دهند و تاکید کرد: خون فاقد جایگزین در علوم پزشکی است و تنها راه تامین آن اهدای بدون چشمداشت از سوی مردم است و با توجه به در پیش بودن فصل سرما و برودت هوا و نیز شیوع روزافزون کرونا، مردم بیماران نیازمند به خون را نباید فراموش کنند چرا که زندگی آنان به ایثار همنوعانشان بستگی دارد.

از هر کیسه خون، سه فرآورده شامل گلبول قرمز متراکم، پلاکت و پلاسما تولید می‌شود که هر فرآورده جان یک بیمار را نجات می‌دهد.

انتقال خون کردستان دارای دو مرکز ثابت در شهرستان های سنندج و سقز است و خون مورد نیاز ۱۷ مرکز درمانی استان را تامین می‌کند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها