عضو هیئت رئیسه مجلس در گفتگو با خبرفوری:

دولت فشار پرداخت بدهی های خود از بازار ارز را به مردم تحمیل می کند/طرح تحقیق و تفحص مجلس از خودروسازان با امضا ٧٠ نفر از نمایندگان در حال بررسی/قیمت خودرو کاملا ایرانی چگونه به نرخ ارز بستگی دارد؟

سیدناصر موسوی لارگانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نوسانات بازار ارز را اقدامی از سوی دولت برای پرداخت بدهی های خود می داند که فشار این افزایش نرخ ارز بر دوش مردم قرار گرفته است.

دولت فشار پرداخت بدهی های خود از بازار ارز را به مردم تحمیل می کند/طرح تحقیق و تفحص مجلس از خودروسازان با امضا ٧٠ نفر از نمایندگان در حال بررسی/قیمت خودرو کاملا ایرانی چگونه به نرخ ارز بستگی دارد؟

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم شهرستان فلاورجان و عضوهیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در بازدید از دفتر خبر فوری استان اصفهان درباره نوسانات اخیر بازار ارز، نحوه قیمت گذاری و واگذاری خودرو از سوی تولیدکنندگان و تعامل میان دولت و مجلس با خبرفوری در اصفهان به گفتگو نشست.

خبرفوری: سهم مدیریت دولت را در کنترل بازار ارز به چه میزان می بینید؟

حجت الاسلام موسوی لارگانی: دولت آمده با پولی که از ما به تفاوت قیمت ارز به دست میاورد یکسری بدهی های خود به تامین اجتماعی، بانک ها و... را پرداخت کرده اما از آن طرف مردم هر روز با یک نرخ جدید و بالاتر باید کالایی که می‌خواهند را به علت افزایش قیمت ارز خرید کنند.

به علت شرایط کرونایی که در کشور داریم امسال شاهد تعطیلی یا نیمه تعطیل شدن خیلی از شرکت ها در هستیم که از این جهت باعث کم شدن درآمد مالیاتی دولت می شود و از طرف دیگر فروش نفت نیز به تقریبا صفر رسیده است.

اما باتوجه به اینکه امسال خیلی از شرکت ها به دلیل کرونا تعطیل هستند یا میزان فعالیت آن ها کم شده است در آمد مالیاتی دولت کم شده است و از طرفی نیز فروش نفت به تقریبا صفر رسیده است اما می بینیم که در سال گذشته تخصیص بودجه تملک دارایی ها که فروش نفت نیز داشتیم 35 درصد بوده در صورتی که این رقم در نیمه اول سال به بالای 50 درصد رسیده است و این خود جای سوال دارد که این افزایش رقم از کجا تامین شده است.

خبرفوری: آیا مجلس طرحی برای اصلاح آشفتگی های صنعت خودرو و نحوه واگذاری و قیمت گذاری آن دارد؟

حجت الاسلام موسوی لارگانی: در بحث خودرو سوالات زیادی وجود دارد به عنوان مثال ده سال پیش مدیرعامل سایپا اعلام کرد بیش از ٨٠ درصد قطعات پراید در کشور تولید می شود یا در مورد دنا نیز ایران‌خودرو اعلام کرد این خودرو صد درصد کالای ایرانی است، چطور می شود کالای ایرانی که قبلا ۵٠ میلیون تومان عرضه می شده یک مرتبه قیمت کارخانه را ایران خودرو تا ٣٠٠ میلیون و در بازار تا ۷٠٠ میلیون اعلام می شود.

جای این سوال وجود دارد که این تفاوت قیمت قبلی و فعلی در جیب کدام دلال می رود که هنوز که هنوز است ما مراجعات مردمی را داریم که نمی توانند بعد از چند سری عرضه خودرو ثبت نام کنند و خودرو دریافت کنند ولی از آن طرف هر روز شاهد کشف جدیدی از پارکینگ‌های هزار خودرویی هستیم.

طرح تحقیق و تفحص از خودروسازان برای بررسی وضعیت نا به سامان خودروسازان به امضا بیش از ٧٠ نفر از نمایندگان رسیده و در مسیر بررسی کمیسیون قرار گرفته که امیدواریم در آینده نزدیک در صحن علنی مصوب شود.

خبرفوری: باتوجه به جلسه اخیر رییس مجلس و کمیسیون های اقتصادی آن با وزرا اقتصادی دولت، آیا مجلس راه حلی برای کم کاری های دولت در حوزه اقتصادی یافته است؟

حجت الاسلام موسوی لارگانی: آقای قالیباف نظرشان این است که می توانیم دولت را سرخط بیاوریم اما آن چیزی که در مجالس قبل تجربه نشان داده است این است که جلساتی این چنینی که حتی وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه نیز حضور داشته اند و عدد و رقمی هم به تصویب رسیده است شاهد عدم اجرایی شدن آن بوده ایم و متاسفانه در کشور ما یک حالتی ایجاد شده است که برای انجام کار باید فشار باشد تا انجام شود.

مشروح گفتگو حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی را با خبرفوری در ویدئو زیر مشاهد کنید.

منبع: خبرفوری

77

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 17
  • Mmohsenn
    0

    همتون مثل هم هستید ما را به خیر شما امیدی نیست

  • حمید
    0

    قیمت خودرو ب تورم بازار خوراک قیمت مسکن کارگرایی ک تو خودرو سازی دارن کارمیکنن خیلی ربط داره آقای به ظاهر طرفدار مردم به تورمی ک کارخانه های قطعه سازی داخل کشور بسیار ربط داره شما عقل ندارید واقعا؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      شما انگار در ایران زندگی نمیکنید نکنه از مدیران خودروسازی هستید؟ حقوق کارگران سر سال ااضافه میشه نه هر سه ماه یک بار؛ کسانی که سال گذشته با نصف قیمت خودرو پیش خرید کرده اند خودروسازی موظف بوده اون پول رو همون موقع خرج خرید قطعه کنه نه اینکه الان تورم رو از مشتری بگیره؛ پولی که از مشتریان گرفته شده موقع ثبت نام نصف قیمت خودرو بوده اما الان یک چهارمش هم نمیشه. گرانی خودرو آن هم هر سه ماه یک بار و اجازه به خودروساز برای گرانی به نظر من نشان از یک فساد بسیار بزرگ است. بسیار بسیار بزرگ.

  • دلسوخته
    0

    حاجی اینها با سرمایه داران و سهام داران عمده شریکند.دولت فاسده داره به مردم قشار بیاره تا نارضایتی ایجاد کند.به هوش باشید .تو رو خدا این پیام به حاج آقا برسونید.والله اینها مشکل دارند اون از قضیه بنزین که بدون هیچ هماهنگی اینکار کردند. حواستون باشه

  • حنا
    0

    #نه_به_گرانی_حواله_های_پاییز #نه_به_افزایش_قیمت_سه_ماهه #نه_ب_افزایش_۳ماهه #نه_ب_گرانی_خودرو #قیمت_ماشین_تا_اخرسال_ثابت_بماند #نه_به_تبعیض_میان_پرسنل_و_مردم

  • حواله دار متضرر
    0

    لطفا این موضوع رو جدی پیگیری کنید حقمون داره پایمال میشه،این قانون افزایش قیمت ۳ ماهه باید هرچه زودتر متوقف بشه چون کاملا به ضرر مصرف کننده واقعی و مستقیما به نفع دلال های از خدا بی خبر هست

  • کتایون رضایی
    0

    چجور چجورش کنیم این پول و اخه

  • ناشناسی
    0

    اگر میخواهید کاری بکنید همین الان تا سایپا دعوتنامه های جدید آبانش را نزده بکنید که باید خیلی قبل تر ها می‌کردید. وگرنه اگر دعوتنامه قیمت جدید را زد و محصولاتش را با افزایش ۴۰ میلیونی به ما که یک سال پیش نصف قیمت خودرو را از ما گرفته انداخت که دیگر صد سال میخواهم وارد نشوید.

  • بنده خدا
    0

    40 سال پیش حرف حرف حرف . الان حرف حرف حرف . 40 سال بعد حرف حرف حرف . فقط حرف حرف حرف . پس کی عمل عمل عمل ؟؟؟

  • پاوه
    0

    هر چند ماه یکبار 70 تا نماینده امضا جمع میکنن جهت تحقیق درباره قیمت خودروساز ، یهو شکایتشون رو بعد از چند روز پس میگیرن میگن قانع شدیم،دقیقا مشخصه چه اتفاقی میفته ، ایران خودرو دنا پلاس رو برای همین ساخته...

  • محمد
    0

    تجربه می گوید این تحقیق و تفحص ها کم فایده و پر هزینه هستند یادش بخیر حاجی بابایی وقتی وزیر بود می گفت هر وقت برنامه ای را می خواهند با مشکل روبرو کنند می گویند احتیاج به کارشناسی عمیق دارد و این یعنی نه کمسیون مربوطه بنشیند با مدیران عامل مسئله را حل کنند حتی اگر ده درصد حل کنند بهتر است

  • شهروند
    0

    این مطلب رو خوندم یاد این ضرب المثل افتادم ( شریک دزد و رفیق قافله) این آقا اون موقع که بهشون ماشین دنا میدادن ودفاع میکردن از همه چیز خواب تشریف داشتن یا اینکه روز شنبه مطلع شدن یا اینکه به این بنده خدا چیزی ندادن الان به فکر مردم افتاده

  • ناشناس
    0

    عجب‌دولتی‌به‌مردمش‌فشار‌میاره‌بعد‌به‌دیگر‌کشورهای‌بذل‌بخشش‌میکنه‌‌.

  • نوباوهد
    0

    رییس .وقتی سهمت را گرفتی .انوقت می فهمی به دلار بستگی دارد

  • رضا
    0

    آخه مردک پس تو و امثال تو چکاره هستین،دولت خیلی وقته داره از مردم دزدی میکنه چون فشار تحریم داره اقتصاد کشور را نابود میکنه،البته فقط دولت نیست

  • قنبری
    0

    توایران بعد ازاین خانه دارشدن یاماشین دارشدن برای قشر ضعیف جامعه یک رویای دست نیافتنی شد خدا لعنت کند به ان کسانیک توهر پست مقامی هستند فقط فکر خودشنو ودوربریاشونن خدا از ایشون نگذره درود خدا برای انانکه دلسوز اینمردم زجر کشیده هستند

  • جواد.بیک.
    0

    باسلام.یک.دامدار.روستای.هستم.مدت4سال.دامپروری.کوچک.دارم.تاسال98آذوقه.ارزان.بود.ولی.ازسال.99.آذوقه.گرون.شد.اینجانب.بااینهمه.گرونی.آذوقه.ودرامدی.ندارم.چگونه.ازکجا.خرجا.مخارج.این.گوسفندانا.تامین.کنم.خاهشمندم.تقاضامندم.کمک.مالی.وامی.به.اینجانب.موافقت.نمایید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها